افزایش ۳۸٫۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

رییس انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد افزایش ۳۸٫۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی گروه خودرو -رییس انجمن وارد کنندگان خودرو از افزایش ۳۸٫۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خبر داد و گفت : بیش از ۶ هزار دستگاه خودرو با رانت، مجوز خودروسازان یا مجوزهای خاص به کشور وارد شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرهاداحتشام‌زاده […]

رییس انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد

افزایش ۳۸٫۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

گروه خودرو -رییس انجمن وارد کنندگان خودرو از افزایش ۳۸٫۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خبر داد و گفت : بیش از ۶ هزار دستگاه خودرو با رانت، مجوز خودروسازان یا مجوزهای خاص به کشور وارد شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرهاداحتشام‌زاده در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: در سال ۹۵ در مرداد و اسفند تقاضا برای خودرو بالا بوده اما در سال ۹۶ در خرداد ماه این تقاضا بیش‌تر شده است.

وی افزود : در دی ماه ۹۵ غیرنمایندگی‌ها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر واردات و افزایش واردات شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی‌ها هم در تیرماه ممنوع شد و ۱۳۷۰۰ دستگاه خودرو در انبار‌ها مانده شد و مشکلات بسیاری برای واردکنندگان به وجود آمد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح‌کرد: پس از آن بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو تعطیل شد و ما به عنوان بخش خصوصی پیگیری‌های بسیاری کردیم. در نهایت در ۹ دی‌ماه سال‌جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودرو تغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد.

احتسام‌زاده تصریح کرد : این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸٫۵ و در هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت ایجاد شود که به‌طور متوسط برای هر خودرو ۹۰ میلیون تومان افزایش خواهد بود.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات ۸ ماهه خودرو گفت : ۵۵ هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد ه که ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی تصریح‌کرد: ۶ هزار و ۷۳۹ دستگاه از خودروهای یاد شده مربوط به واردات خودروساز‌ها و واردات خاص از جمله متعلق به وزارت امور خارجه، معلولان و غیره به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار است که با کسر رقم یاد شده سهم بخش خصوصی حتی یک درصد در قیاس با ۸ ماه پارسال در واردات خودرو کاهش داشته است.

احتشام‌زاده ادامه‌داد : در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از بازار است.

احتشام‌زاده گفت: ایجاد بازار سیاه، متوسط افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی خودروهای لوکس و ایجاد رانت از جمله سایر آثار بستن غیرقانونی سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی است و علاوه بر آن مشاهده شده ۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو با ترک تشریفات گمرکی تحویل مشتریان شده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح‌کرد : واردات خودروهای هیبریدی قبلاً معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گران‌تر شده‌اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر می‌کند و از ادامه همکاری منصرف شدند.

به گفته وی، امروز شاهدیم دولت محدودیت‌های جدیدی را برای واردات خودروهای خارجی اعمال کرده و مبنای تشخیص خودروهای لوکس را قیمت بالای ۴۰ هزار دلار و حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در نظر گرفته است.

گفتنی است که دهم دی‌ماه گذشته معاون اول رییس‌جمهوری دستورالعمل جدید واردات خودرو را که در هیأت وزیران تصویب شده بود، ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، واردات خودرو سواری با توجه به ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مصوب سال ۱۳۸۸ منوط به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیرساخت‌های کافی و لازم برای ارایه خدمات پس از فروش و اخذ تأییدیه‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

براساس این دستورالعمل، ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع است.

همچنین ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ممنوع اعلام شده است.

دولت در این دستورالعمل تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی را ۵۵ درصد، خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی را ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی را ۹۵ درصد اعلام کرده است.

 

در تبصره ۱ دستورالعمل جدید واردات خودرو آمده است، در موارد استثنایی، ورود و حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی و دیزلی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود و ورود خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی با تصویب هیأت وزیران مشمول حقوق ورودی است.