عمده فعالیت خودروسازان خصوصی واردات و مونتاژکاری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عمده فعالیت خودروسازان خصوصی واردات و مونتاژکاری است گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های ناشی از عدم خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، از چگونگی فعالیت خودروسازان در بخش خصوصی انتقاد و تصریح کرد: خودروسازان فعال در بخش خصوصی عمده فعالیتشان در حوزه […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

عمده فعالیت خودروسازان خصوصی واردات و مونتاژکاری است

گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های ناشی از عدم خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، از چگونگی فعالیت خودروسازان در بخش خصوصی انتقاد و تصریح کرد: خودروسازان فعال در بخش خصوصی عمده فعالیتشان در حوزه واردات و مونتاژکاری متمرکز شده و در عمل تلاش چندانی در برای ارتقای توان تولید و داخلی‌سازی در بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدحسین‌فرهنگی اظهار کرد: مقاومت در مسیر ارتقای کیفیت و عدم تلاش برای بهبود کیفی تولیدات، مشکلی است که به‌طور عمده خودروسازان و صنعت خودروسازی را با تهدید مواجه می‌کند.

حسین فرهنگی افزود: امروز جامعه هزینه عقب‌افتادگی‌های صنعت خودروی کشور را به اشکال مختلف می‌پردازد.

فرهنگی ادامه داد: این جریان در حالی است که خودروسازان دولتی بر خلاف بخش خصوصی فعالیت‌هایی به منظور توسعه سهم داخلی‌سازی داشته‌اند، هر چند این روند نیز رضایت‌بخش نیست.

به گفته وی، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود، مشارکت با خودروسازان برتر جهانی و اهتمام جدی دولت و متولیان صنعت خودرو در این زمینه است.

گفتنی است که محمدرضانجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این‌که تولیدات صنعت قطعه‌سازی داخلی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، گفت این صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و بایستی از رویه مونتاژکاری در صنعت خودرو و قطعه‌سازی جلوگیری کرد.

نجفی‌منش ادامه داد: طی برآوردی که صورت گرفته است بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از حجم بازار قطعات در اختیار قطعه‌ساز داخلی بوده که بایستی حجم بیش‌تری از بازار در اختیار قطعه‌ساز داخلی قرار گیرد.

نجفی منش با تأکید بر این‌که باید صنعت از رویه مونتاژکاری فاصله بگیرد، گفت: این امر زمانی محقق خواهد شد که آمار واردات قطعات خودرو به کشور محدود شود.

همچنین پیش از این منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت لازمه حضور خودروسازان ایرانی در بازارهای جهانی را توجه ویژه به تحقیق و توسعه اعلام کرد و گفت: همه ۶ قرارداد خودرویی تنظیم شده در پسابرجام با توجه ویژه به این مهم تنظیم شده است.

بیش‌تر سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته بود: بهبود کیفیت خودرو‌سازی مستلزم استفاده از تکنولوژی روز دنیاست و تنها راه تزریق منابع با نرخ تسهیلات اندک به خودرو سازان، مشارکت‌های بین‌المللی است که بعد از برجام افزایش یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به برگزاری پنجمین همایش صنعت خودرو ایران در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال در تهران، گفت: انتظار می‌رود با توجه به محوریت همایش، مباحث کاربردی توسط صاحب نظران این صنعت مبنای کار قرار گیرد.

وی تأکید کرد: باید در همایش امسال که با محور «زنجیره تأمین رقابت پذیر» برگزار می‌شود به نحوی عمل شود تا در پایان همایش شاهد دستاوردهای عملیاتی قابل اجرا برای ارتقای کیفی قطعه‌سازان، رقابت پذیری در این صنعت و کاهش هزینه تولید و محصول نهایی برای مصرف‌کنندگان باشیم.

همچنین امیرحسن کاکایی، دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از حضور اقتصاددانان خارجی از کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، کره و چین در این همایش خبر داد.

کاکایی اظهار کرد: در همایش امسال برای اولین بار علاوه بر خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح بین‌المللی از اقتصاددانان برجسته جهان نیز برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که تاکنون اقتصاددانان و مسؤولان صنعتی از کشورهایی همچون فرانسه آلمان، ایتالیا، اسپانیا، کره و چین مقالاتی را برای ارائه در این همایش ارسال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین یک اقتصاددان ایرانی-آمریکایی نیز در این همایش حضور و سخنرانی خواهد داشت.

دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران افزود: مسؤولان ارشد خودروسازان مطرح بین‌المللی از جمله مرسدس بنز، فولکس‌واگن، پژو، رنو و سیتروئن نیز در این همایش حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: تمرکز همایش امسال در حوزه «زنجیره تأمین قطعات خودروی رقابت‌پذیر» است و بیش‌تر مقالات علمی نیز با این محوریت ارسال شده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با حضور اقتصاددانان، خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی و خارجی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است که پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با پذیرایی از حدود دوهزارو۷۰۰ مهمان داخلی و خارجی در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال، آماده برپایی یک دیپلماسی علمی- اقتصادی برای این صنعت جهانی است که در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.