افت بیش از حد تولید موتورسیکلت در سال جاری

افت بیش از حد تولید موتورسیکلت در سال جاری گروه خودرو- طبق آمارهای رسمی، تولید انواع موتورسیکلت در ۹ ماهه اول امسال،۸۱ درصد کاهش داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، اگرچه طبق آمارهای رسمی ارایه شده در ۹ ماهه اول سال جاری کاهش تولید انواع موتورسیکلت رقمی کم‌تر از صددرصد است اما اگر بخواهیم حجم تولید […]

افت بیش از حد تولید موتورسیکلت در سال جاری

گروه خودرو- طبق آمارهای رسمی، تولید انواع موتورسیکلت در ۹ ماهه اول امسال،۸۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اگرچه طبق آمارهای رسمی ارایه شده در ۹ ماهه اول سال جاری کاهش تولید انواع موتورسیکلت رقمی کم‌تر از صددرصد است اما اگر بخواهیم حجم تولید ۹ ماهه این بخش را با کل سال ۹۵ مورد نیاز قرار دهیم، این کاهش به حدود ۱۰ برابر می‌رسد؛ زیرا در سال ۱۳۹۵ در مجموع ۷۳۷هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده است که این رقم در ۹ ماهه اول امسال به عددی معادل ۷۳هزارو۹۳۴ دستگاه محدود شده است.

البته همان‌طور که اشاره شد آمارهای رسمی گویای آن است که این کاهش در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۸۱ درصد بوده است و در طول سال‌های گذشته سال ۱۳۹۵ بیش‌ترین میزان تولید موتورسیکلت را داشته و حتی در قیاس با سال ۱۳۹۴ که حجم تولید حدود ۴۵۰ هزار دستگاه بوده رشد قابل‌توجهی داشته است.

گفتنی است که ابوالفضل حجازی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار داشت: براساس آمار موجود تولید موتورسیکلت در سال جاری افت ۸۵ درصدی را داشته است.

حجازی با اشاره به موضوع طراحی مدل‌های جدیدی از انواع موتورسیکلت در کشور گفت: طرح مطالبی در خصوص تولید موتورهای جدید و هیبریدی فریبی بیش نیست.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از افراد از وضعیت کنونی بازار تولید و فروش موتورسیکلت سوءاستفاده کرده و با فرصت‌طلبی به دنبال کسب سودهای کلان هستند.

وی با اشاره به طرح مشارکت با برخی از شرکت‌های خارجی برای تولید موتورسیکلت در کشور اظهار داشت: تاکنون هیچ شرکت خارجی برای مشارکت در ساخت قراردادی را با تولیدکنندگان داخلی منعقد نکرده است و تنها یکی دو مورد توافق صورت گرفته تا موتورسیکلت به‌طور سی‌بی‌یو و کامل وارد کشور شود.

وی همچنین ضمن اشاره به توانمندی تولیدکنندگان داخلی گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری امروز باید به توان و تخصص جوانان و تولیدکنندگان داخلی تکیه شود و از میزان وابستگی در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی کاسته شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: این جریان در حالی است که گا‌‌هی به جهت لابی‌گری و سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب، شاهد واردات بسیاری از کالا‌‌ها جهت کسب سودهای بالا هستیم که مطمئناً این جریان نه اشتغال‌زایی و نه سودآوری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی همچنین به طرح خروج و نوسازی ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه به جهت وجود برخی مشکلات و موانع در کشور، دستگاه‌هایی که باید در این زمینه وارد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، تاکنون هیچ گامی در زمینه نوسازی این میزان دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور برداشته نشده است.

حجازی همچنین با اشاره به این‌که هیچ برنامه جدی برای خروج موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور وجود ندارد، تأکید کرد: باید تولیدکنندگان و سایر متولیان در این بخش از وزارت صنعت و معدن و سازمان محیط‌زیست و شهرداری‌ها جلساتی را تشکیل و با الگوگیری از سایر کشورهای دنیا به دنبال راهکار مؤثر برای خروج موتورهای فر سوده در کشور باشند.

با توجه به این‌که بالغ بر ۸۵ درصد میزان آلایندگی هوا در تهران به ناوگان حمل‌ونقل مربوط می‌شود، موتورسیکلت‌های کاربراتوری به‌عنوان وسایل نقلیه تک سرنشین سهم به‌سزایی در افزایش آلودگی هوای پایتخت ایفا می‌کنند. به گفته رییس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم موتورسیکلت‌‌‌ها در آلایندگی هوا حدود ۱۰درصد است. یکی از اساسی‌‌‌ترین مشکلات موتورسیکلت کاربراتوری این است که میزان آلایندگی آنها پایدار نبوده و کاربر می‌تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر کند و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید.

این در حالی است که موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت‌رسانی هستند و همان مشخصات اولیه خود را در زمان تولید کارخانه‌ای حفظ می‌کنند و تا پایان عمر خود با همین ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربر نتواند آنها را دچار تغییر کند. طبق آمار از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور ۳٫۵ میلیون موتورسیکلت در تهران جابه‌جا می‌شوند که تا قبل از سال ۱۳۹۶ تمامی آنها کاربراتوری بودند. حتی پس از مصوبه هیأت وزیران به‌منظور تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای سال جاری نیز طی ۶ ماه نخست تنها ۴۸هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است.

همچنین سرهنگ علیمحمدی، رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا از کاهش بیش از ۹۴ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت در کشور و کاهش حدود ۸۹ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های وارداتی خبر داد.

 

علیمحمدی در ادامه گفت: در ٩ ماه امسال، ١٠١هزارو ٧٨ مورد نقل و انتقال موتورسیکلت انجام شده است که این رقم نسبت به سال گذشته، ١٢هزار دستگاه، معادل ١٠ و ٦ دهم درصد کاهش داشته است. وی اظهار داشت: در این میان نوشماره‌ها، کاهش زیادی داشته‌اند به‌طوری که کلا ۵ دستگاه نوشماره وارداتی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته که ٤٤ دستگاه بوده، حدود ٣٩ دستگاه معادل ۸۸٫۶درصد کاهش در زمینه موتورسیکلت نو شماره وارداتی وجود داشته است. در زمینه موتورسیکلت‌های داخلی نوشماره‌های نیز در ٩ ماه امسال، ١١هزارو٥٢٦ دستگاه موتورسیکلت نوشماره داخلی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته، ۹۴٫۵درصد کاهش داشته است.