بررسی عملکرد سازمان‌ها از سوی پارلمان بخش خصوصی

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران مطرح‌کرد بررسی عملکرد سازمان‌ها از سوی پارلمان بخش خصوصی مناقصه‌مزایده‌ـ نایب‌ رییس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسؤولیت اجتماعی بنگاه‌ها معتقد است: سازمان‌ها غیرقابل تغییرند و ثبات آنها در گرو تغییراتی است که اثرات فزاینده مثبت داشته باشند. عملکرد سازمان می‌بایست به‌طور پیوسته مورد بازبینی قرار گیرد. اگر سازمان‌ها در راستای […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران مطرح‌کرد

بررسی عملکرد سازمان‌ها از سوی پارلمان بخش خصوصی

مناقصه‌مزایدهـ نایب‌ رییس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسؤولیت اجتماعی بنگاه‌ها معتقد است: سازمان‌ها غیرقابل تغییرند و ثبات آنها در گرو تغییراتی است که اثرات فزاینده مثبت داشته باشند. عملکرد سازمان می‌بایست به‌طور پیوسته مورد بازبینی قرار گیرد. اگر سازمان‌ها در راستای شفافیت انتشار اطلاعات و کاهش هزینه‌های مبادله اقدام نکنند، حیات آنها به خطر می‌افتد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سعیدترکمان تصریح‌کرد: اگر نهاد‌ها را در یک جامعه همانند قوانین بازی بدانیم، می‌توان سازمان‌ها را تیم‌ و بازیکنان حاضر در بازی بدانیم؛ این تیم در پی این هستند که با ترکیبی از مهارت‌ها، تدبیر و هماهنگی و با استفاده از ابزارهای شایسته و گاهی هم ناصواب، در بازی برنده شوند.

وی افزود: سازمان‌ها را در یک جامعه شامل بخش‌های سیاسی (احزاب، مجلس، انجمن‌های شهری و‌…)، بخش‌های تقسیمی (بنگاه و تعاونی‌های تجاری)، بخش‌های اجتماعی و تعاونی می‌باشد. به‌وضوح مشخص است که نهاد و سازمان‌ها به‌صورت متقابل بر یکدیگر اثرگذارند و این اثرگذاری در طول زمان به تغییر، بهبود یا نابودی آنها می‌انجامد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که در واقع در یک جامعه به ‌تبع مجموعه فرصت‌هایی که حاصل از قیود نهادی است، سازمان‌ها شکل می‌گیرند و سازمان در پی بهره بردن از منافع ناشی از این فرصت‌‌ها هستند، گفت: به‌عنوان‌مثال در فرصت‌های به‌ دست‌آمده برای کاهش هزینه‌های مبادله بورس‌‌ها شکل گرفتند، تا با استفاده از شفافیت اطلاعات، سهولت در مبادله و کنترل ریسک از منافع ناشی از مبادلات افزایش دهند.

ترکمان ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین مسایل در عملکرد سازمان‌های شکل ‌گرفته، استفاده از بازخورد‌ها و دانش ضمنی ایجادشده، در بهبود فرایند عملکرد سازمان است، تا بتوان بیش‌ترین استفاده را از فرصت‌‌ها به دست آورد.

به گفته وی آیا سازمان‌ها منافع ذی‌نفعان را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کنند؟ آیا هدف مشترک اعضای سازمان، در راستای افزایش منافع ذی‌نفعان است یا نه؟

ترکمان با بیان این‌که سازمان‌ها غیرقابل تغییر هستند و ثبات آنها در گرو تغییراتی است که در مجموع، اثرات فزاینده مثبت داشته باشند، افزود: در واقع عملکرد سازمان می‌بایست به‌طور پیوسته مورد بازبینی قرار گیرد. اگر سازمان‌ها در راستای شفافیت انتشار اطلاعات و کاهش هزینه‌های مبادله اقدام نکنند، تجسم نقشی و تصور حیات برای سازمان مشکل خواهد بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح‌کرد: سازمان‌هایی که تشکیل می‌شوند (مانند بورس کالا و اوراق بهادار بانک‌ها، بورس انرژی، شرکت‌های ملی و…) بر کسب‌وکار خیل عظیمی از فعالان اقتصادی اثرگذار هستند. لذا بررسی رفتار این سازمان‌ها از منظر در نظر گرفتن منافع تمام ذی‌نفعان مسأله بسیار مهمی است.

وی یادآورشد: امروزه روش‌های متنوعی برای سنجش عملکرد این سازمان در فضای کسب کار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین روش‌های بررسی این موضوع، ارزیابی وضعیت حاکمیت شرکتی مسؤولیت اجتماعی آن سازمان‌ها است. در ارزیابی دو فاکتور فوق عملکرد سازمان‌ها در پاسخگویی شفاف به تقاضای ذی‌نفعان، حرکت در جهت منافع جامعه و حداکثر کردن منافع ذی‌نفعان سنجیده می‌شود و راه‌حل‌های متناسب برای بهبود آن ارایه خواهد شد.

ترکمان گفت: در ایران در چارچوب قوانین و سیاست‌های اقتصادی ایران -نهاد‌ها ‌(برنامه توسعه سوم و چهارم باسیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی) بورس‌های کالایی –سازمان‌ها- شکل گرفتند. از مهم‌ترین آنها که پس از قانون جدید بازار اوراق بهادار تشکیل شد شرکت بورس کالای ایران است.

وی مهم‌ترین اهداف و آثار شرکت بورس کالای ایران را ساماندهی بازار کالا از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و تضمین منافع طرفین معامله، کشف و شفاف‌سازی قیمت کالا‌ها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار، برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک بر بازار، توسعه سرمایه‌گذاری و فراهم‌سازی تسهیلات مالی برای خریدوفروش، کمک به اصلاح بازار سنتی و تسهیل داد و ستد کالا‌ها و کمک به کاهش رانت اختلاف قیمت معاملاتی با بازار، به‌ خصوص در بازار محصولات صنعتی که به‌صورت انحصاری عرضه می‌شود، برشمرد.

نایب‌ رییس کمیسیون حاکمیت شرکتی ‌و مسؤولیت اجتماعی بنگاه‌ها گفت: با توجه به اهمیت موارد بالا، لزوم پایش وضعیت عملکرد سازمان‌هایی (شرکت) نظیر آنچه ذکر شد، به‌منظور بهبود عملکرد آنان وجود دارد.

وی تأکیدکرد: اتاق ایران در راستای وظایف قانونی و مسؤولیت اجتماعی خود به‌ عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌بایست بررسی عملکرد سازمان‌هایی نظیر بورس کالا، انرژی و اوراق بهادار، سازمان توسعه‌ای، شرکت‌های ملی و… که اثرات زیادی بر کسب‌وکار بخش خصوصی دارند را از منظر حاکمیت شرکتی و مسؤولیت اجتماعی بنگاه، در دستور کار قرار دهد.

 

ترکمان ادامه‌داد: به‌عنوان اولین گام کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسؤولیت اجتماعی بنگاه‌ها اتاق ایران در نظر دارد طی جلسات کارشناسی با حضور تمامی ذی‌نفعان شرکت بورس کالا، وضعیت حاکمیت شرکتی و مسؤولیت اجتماعی شرکت مذکور را بررسی و در صورت لزوم برای بهبود آن را به راه‌حل‌هایی اجرایی، ارایه دهد.