بومی‌سازی خودروسازان با مشارکت شرکت‌های خارجی

وزیر کشورمطرح کرد   بومی‌سازی خودروسازان با مشارکت شرکت‌های خارجی مهدی قره‌داغلی –عبدالرضا‌رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان این‌که رییس‌جمهور با عنایت ویژه‌ای این موضوع و نوسازی ناوگان امور شهری را شخصاً پیگیری می‌کند، […]

وزیر کشورمطرح کرد  

بومی‌سازی خودروسازان با مشارکت شرکت‌های خارجی

مهدی قره‌داغلی عبدالرضا‌رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان این‌که رییس‌جمهور با عنایت ویژه‌ای این موضوع و نوسازی ناوگان امور شهری را شخصاً پیگیری می‌کند، اظهارکرد: منابع این امر کاملاً مشخص است که بخشی از آن توسط وزارت نفت و از محل صرفه‌جویی سوخت و بخش دیگر نیز توسط بانک‌ها و خودروسازان تأمین می‌شود که حرکت بزرگی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فضلی افزود: اگر خودروسازان همت و این موضوع را پیگیری کنند، خودروسازی را می‌توانیم در داخل با مشارکت شرکت‌های خارجی بومی کنیم، چون بازار بزرگی است و حتی می‌توان به موضوع صادرات و به‌دست آوردن بازار منطقه‌ای نیز توجه شود.

وزیر کشور تأکیدکرد: طرح خاص و ابلاغی رییس‌جمهور در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل به زودی اجرایی می‌شود.

رحمانی‌فضلی با بیان این‌که امیدواریم دولت تعهد خود را به شهرداری‌ها به سرعت انجام دهد تا بتوانیم امر نوسازی را تسریع کنیم، گفت: برای امر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال سهمیه مشخصی در نظر گرفته شده است که طبق آن عمل می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به این‌که شهرداری‌ها دچار اشکالات ساختاری و عملکردی هستند و قوانین و مقررات در حوزه شهرداری‌ها به روز نشده است، گفت: از نظر نیروی انسانی شهرداری‌ها حدود ۴برابر ظرفیت مورد نیاز نیرو دارند. یعنی حدود ۸۰درصد منابع شهرداری‌ها باید صرف پرداخت حقوق شود که این امر مصلحت نیست، یعنی کدام شهرداری با چه درآمدی می‌تواند، ۴برابر ظرفیت حقوق پرداخت کند. بنابراین بایستی در این قضیه فکر شود.

وی ادامه‌داد: شهرداری‌ها از نظر درآمدی وابسته به صدور پروانه و ساختمان بودند و امروزه ساختمان رونق مناسبی ندارد که بتواند شهرداری‌ها را تأمین مالی کند. البته این روش اخذ درآمد هم در آن زمان روش مطلوبی نبود.

وزیر کشور همچنین به درآمدهای پایدار شهرداری اشاره کرد و گفت: درآمدهای پایدار را در دولت بررسی می‌کنیم و بحث‌های زیادی هم در این خصوص شده است، این موضوعات در حال طی کردن مراحل آخر است تا بتوانیم درآمد پایدار مناسبی برای شهرداری‌ها تأمین کنیم. البته این کار آسان نخواهد بود اما تلاشمان را خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی همچنین ادامه‌داد: در حوزه ساختار، تشکیلات و شرح وظایف لایحه‌ای به مجلس داده‌ایم و در خصوص مدیریت یکپارچه در کمیسیون کلان‌شهر‌ها چندین بار بحث شده به دولت رفته و ارجاع خورده است. اما هر کسی در هر حوزه‌ای هر چه دارد، گویی ملک اوست و دادن واگذاری آن شاید برای بعضی‌‌ها حیثیتی شود اما باید مسؤولیت را واگذار کرد زیرا الگو و مدل جهانی اداره شهر و کشور به صورت خوب مبتنی بر همین واگذاری مسؤولیت‌ها است. یعنی در ابتدا جدا کردن از دولت و توزیع بین مناطق و سپس واگذاری به بخش خصوصی است.

وزیر کشور ادامه‌داد: کار باید در نظام‌های مردم سالاری به دست مردم انجام شود ولی تعصبات یا ساختارهای غلطی وجود دارد که مقاومت‌هایی ایجاد می‌کند اما رییس‌جمهور نیز موافق این موضوع است و بایستی در این خصوص تلاش بیش‌تری شود.

۲۱واگذاری ۲۱هزار خودروی باری در سال آینده

محمدعلی‌افشانی، رییس سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حاشیه این مراسم با بیان این‌که خودروهای تحویل داده شده به دو بخش خودروی بار و مسافر تقسیم می‌شوند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند، اظهارکرد: امروز ۱۴۴دستگاه اتوبوس و ۶۸دستگاه مینی‌بوس همزمان تحویل داده می‌شود. همچنین تا پایان سال در کل ۲۸۶دستگاه اتوبوس تحویل داده خواهد شد.

وی همچنین به تأمین مالی آنها اشاره کرد و گفت: از ۹درصد نرخ بهره، ۵درصد توسط سازمان شهرداری‌ها و ۴درصد توسط شهرداری‌ها پرداخت شد. ۹درصد دیگر نیز از طرف سیستم بانکی که تأمین منابع می‌کند تخفیف داده شد. یعنی دولت متعهد شد مابه‌التفاوت نرخ بهره را به آنها پرداخت کند.

افشانی با بیان این‌که ۲۱هزار خودروی باری از امروز تحویل آن آغاز خواهد شد، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال آینده این ۲۱هزار خودرو در کلان‌شهر‌ها و شهرهای بزرگ تحویل داده شود.

به گفته وی، تسهیلات آن کمی متفاوت است، به‌طوریکه حدود ۵۰درصد از تسهیلات آن را دولت تأمین کرده و بخشی دیگر توسط سیستم بانکی و مشتریان تأمین خواهد شد.

رییس سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان این‌که مهم‌ترین برنامه‌ای که رییس‌جمهور اعلام کردند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است و من امیدوارم در سال آینده قدم اساسی در این حوزه‌ برداریم، گفت: براساس آمارهای اعلام شده حدود ۱۹هزاردستگاه اتوبوس فرسوده داریم که بایستی نوسازی شود.

وی با اشاره به حکم فروش ۵۵هزارمیلیاردریال اوراق توسط شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه برای بهبود وضعیت قطار شهری و حمل و نقل عمومی ادامه‌داد: دولت نیز باید بیش از یک‌هزارو۳۰۰میلیاردتومان کمک بلاعوض به حمل و نقل عمومی در سال‌۹۷ داشته باشد و دومیلیارددلار نیز به‌صورت فاینانس از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص می‌یابد که اصل و سود آن را دولت تضمین خواهد کرد.

پس از سخنان معاون وزیر کشور، منصورکتانباف، شهردار اهواز به نمایندگی از شهرداران کل کشور در سخنانی خواستار پرداخت عوارض سوخت و سهم مالیات برارزش افزوده شهرداری‌ها شد.

 

پس از سخنان وزیر کشور تعدادی از کلیدهای خودروهای حمل و نقل عمومی و مسافر شهری کشور به افراد متقاضی داده شد و سپس وزیر کشور با حضور در حیاط این وزارتخانه آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بار و مسافر شهری کشور را افتتاح کرد.