واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران براساس قانون مناقصات صورت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران براساس قانون مناقصات صورت می‌گیرد پروژه‌های نفتی در انتظار تزریق بودجه سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر این‌که پروژه‌ها به شدت با کمبود نقدینگی مواجهند، گفت: در بخش سرمایه‌ای گره کوری افتاده […]

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد

واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران براساس قانون مناقصات صورت می‌گیرد

پروژه‌های نفتی در انتظار تزریق بودجه

سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر این‌که پروژه‌ها به شدت با کمبود نقدینگی مواجهند، گفت: در بخش سرمایه‌ای گره کوری افتاده است که اگر منابع مالی به موقع تزریق نشوند، کار‌ها تعطیل خواهند شد.

عباسعلی جعفری نسب در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده در خصوص ضرورت بازسازی و نوسازی تجهیزات و تأسیسات این شرکت بیان کرد: شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفت عمر بالای ۳۵سال دارند، مجموعه این واحد‌ها نیازمند بازسازی و نوسازی هستند، در این راستا برای حفظ ظرفیت انتقال حتما باید پروژه‌هایی تعریف شود.

عباسعلی جعفری‌نسب گفت: در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که ۵درصد از عوارض از محل فروش فرآورده‌های نفتی برای پروژه‌های نوسازی و بازسازی خطوط لوله اختصاص یابد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت شبکه خطوط لوله به عنوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های حیاتی کشور در راستای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها که ۶۰-۷۰ درصد از انتقال کلان محصولات فرآورده‌ها و نفت خام خود را از طریق خطوط لوله انجام می‌دهند تخصیص این ۵درصد بسیار راه‌گشا خواهد بود.

این مدیر نفتی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر این‌که از ابتدای سال چه تعداد پروژه به مناقصه رفته است، بیان کرد: پیش‌بینی شده بود که حدود ۴۵۰میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های شرکت تخصیص داده شود، تا الان کم‌تر از نصف این رقم تحقق پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این‌که به شدت با کمبود نقدینگی مواجهیم، ادامه داد: در بخش سرمایه‌ای گره کوری افتاده است که اگر منابع مالی به موقع تزریق نشوند، کار‌ها تعطیل خواهند شد.

جعفری نسب با اشاره به پروژه‌ای که اخیراً به مناقصه رفته است، توضیح داد: پروژه خط مارون‌-اصفهان با طولی حدود۶۷کیلومتر طول خط امسال به مناقصه رفت. این پروژه با ارزشی بالغ بر ۵۰میلیارد تومان توسط پیمانکار برنده شروع به فعالیت کرده است و درحال حاضر پیشرفت قابل قبولی دارد.

وی تأکید کرد: مناقصاتی که در پروژه اجرا می‌شوند از شفافیت لازم برخوردارند و واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران براساس قانون مناقصات پیش می‌روند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر ما در خصوص پروژه سوآپ نفت خام کرکوک بیان کرد: ما به سرعت توانستیم مجموعه‌ای که در دره شهر، تأسیسات انتهایی خط فرآورده بود با نصب ۳دستگاه توربین و دو دستگاه توربو پمپ به یک تلمبه‌خانه تبدیل کنیم.

این مقام مسؤول در ادامه بیان کرد: همچنین با تغییراتی در لوله‌کشی‌های ابتدا و انتهای مخازن پخش و گازرسانی به تلمبه‌خانه توانستیم با همکاری شرکت گاز ایلان یک خط انشعاب گاز تأسیس کنیم.

جعفری‌نسب با اشاره به این‌که این پروژه از نظر درآمد نفتی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند ادامه داد: مهم‌تر از درآمد نفتی بحث همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه است و که این امر فارغ از مباحث اقتصادی، از نظر دیپلماتیک نیز امنیت منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: این امر مقدمه کار تلقی می‌شود، بعد از مرحله انتقال نفت با تانکر‌ها و نفتکش‌های جاده‌پیما در فاز دوم برای این امر خط لوله‌ای احداث خواهد شد.

 

گفتنی است نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگه فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود.