تداوم جزر و مد بازار مسکن ذیل سلطه سلایق شخصی

تداوم جزر و مد بازار مسکن ذیل سلطه سلایق شخصی رامین شاهی- بازار مسکن در سال‌های گذشته متأثر از شرایط و سیاست‌های ساخت و ساز بوده است. در این میان طرح‌ها و سلیقه‌های مختلف از جمله طرح مسکن مهر، در دولت‌های گوناگون تأثیرات بسیاری بر بازار مسکن گذاشت. عوامل اقتصادی و تحریم‌ها هم در تلاطم […]

تداوم جزر و مد بازار مسکن ذیل سلطه سلایق شخصی

رامین شاهی- بازار مسکن در سال‌های گذشته متأثر از شرایط و سیاست‌های ساخت و ساز بوده است. در این میان طرح‌ها و سلیقه‌های مختلف از جمله طرح مسکن مهر، در دولت‌های گوناگون تأثیرات بسیاری بر بازار مسکن گذاشت. عوامل اقتصادی و تحریم‌ها هم در تلاطم و جزر و مد بازار مسکن بسیار مؤثر بوده است. چه بسیار طرح‌هایی که در ابتدا خوب به نظر می‌آمد اما اینگونه نبود و چه بسیار طرح‌ها که در عمل درست اجرا نشد و خود تبدیل به معضلی بزرگ برای این بخش و حتی کل کشور شد.

حال و هوای بازار مسکن در ۱۱ماهه امسال

وزارت راه و شهرسازی، جزییات تغییر تعداد معاملات و میانگین قیمت بازار مسکن در ۱۱ماه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس، معاملات مطابق روال هر سال افزایش یافته است.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گزارشی از جزییات وضعیت بازار مسکن در ۱۱ماهه سال جاری به صورت ماه به ماه و مقایسه آن به ماه سال قبل(۹۵) را اعلام کرد.

براساس این گزارش، حجم خرید و فروش مسکن در هر یک از ماه‌های ۱۱ماهه امسال، نسبت به ماه قبل از خود نشان می‌دهد حجم خرید و فروش مسکن تا آذر ماه امسال به جز مرداد ماه که همواره به صورت سنتی شاهد افزایش معاملات مسکن در این ماه هستیم، رشد خاصی نداشته است.

همچنین در مردادماه تعداد معاملات مسکن به ۱۸هزارو۳۰۱فقره رسید که نسبت به ماه قبل از آن (تیر۹۶) رشد ۲۳   درصدی دارد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (مرداد۹۵) حدود ۶درصد رشد داشته است. تحلیل این آمار نشان می‌دهد که مرداد ماه سال گذشته نیز دقیق چنین وضعی داشته و نسبت به ماه‌های قبل و بعد خود با انجام ۱۷هزارو۲۷۸فقره معامله، رکوردزنی کرده است.

تحلیل این آمار نشان می‌دهد باید منتظر افزایش تعداد معاملات مسکن در مرداد ماه۹۷ باشیم؛ به خصوص این‌که این وضعیت تأیید می‌کند که نمی‌توان افزایش معاملات در مرداد ماه امسال را آغاز دوره رونق دانست؛ بلکه دوره رونق به مجموعه‌ای از ماه‌های متوالی دارای رشد معاملات گفته می‌شود.

کارشناسان بازار مسکن عدم ادامه روند رو به رشد حجم معاملات مسکن را افزایش ۵درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به دی ماه می‌دانند که در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۲۰درصد افزایش قیمت نشان می‌دهد. در صورت تداوم افزایش قیمت‌ها، احتمال بازگشت مجدد رکود تورمی به بازار مسکن در ماه‌های پیش رو خواهیم بود.

از سوی دیگر، مقایسه افزایش قیمت مسکن در سه ماه رونق آذر، دی و بهمن امسال نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته حکایت از افزایش پرسرعت قیمت مسکن دارد. به گونه‌ای که آذرماه امسال نسبت به آذرماه۹۵، ۱۳٫۶درصد مسکن گران‌تر شده بود در دی ماه نیز مسکن ۱۵درصد از دی ماه۹۵ گران‌تر بود و این روند در بهمن ماه امسال ۲۰درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش تعداد معاملات و سر شدن استقبال از خرید و فروش مسکن از ادامه این روند پُرسرعت جلوگیری کند.

براساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میزان افزایش خرید و فروش مسکن در شهر تهران در مجموع ۱۱ماه، رشد حدوداً ۱۳درصدی داشته و افزایش قیمت مسکن نیز رشد ۹٫۴درصدی را نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته نشان می‌دهد.

کندی روند ساخت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران گفت: روند تولید مسکن در ۵ سال گذشته در کشور کند شده و این مسأله برای عرضه و تقاضای مسکن مشکلاتی را به وجود آورده است.

فرشیدپورحاجت افزود: تولید مسکن در کشور باید ساماندهی شود تا انضباطی بین عرضه و تقاضای تولید مسکن حاکم شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در کشور گفت: بازار مسکن از شهریور ماه سال جاری تحرک خوبی داشت و معاملات مسکن افزایش یافت، اما این مسأله هنوز رونق بازار نبوده است.

به گفته وی، برای تولید مسکن در کشور انبوه‌سازان پیشنهاد کرده‌اند برای تأمین منابع مالی مورد نیاز بازآفرینی شهری دوهزارو۵۰۰میلیارد تومان از منابع مالی صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مسکن قرار گیرد و این بانک نیز همان میزان آورده‌ای را در حسابی واریز تا انبوه‌سازان بتوانند از این تسهیلات برای تولید مسکن اقدام کنند.

پورحاجت، حضور تشکل صنفی بخش خصوصی در ستادهای بازآفرینی ملی و استانی را مهم دانست و افزود: متأسفانه بخش خصوصی تولیدکننده مسکن در ستادهای بازآفرینی شهری به عنوان نهاد توسعه‌گر جایگاهی ندارد در حالی که حضور این تشکل‌های صنفی در احیای بافت‌های فرسوده شهری و تولید مسکن در کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

طرح بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهر‌‌‌ها است به شکلی که منجر به ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان و تولید مسکن جدید می‌شود.

تقریباً ۱۸درصد مساحت شهری را در کشور بافت‌های فرسوده شهری تشکیل می‌دهند که ۵۵هزارو۱۰۴هکتار آن را بافت‌های ناکارآمد میانی، ۲۴هزارو۱۴۱هکتار آن را بافت‌های تاریخی و ۶۱هزارو۶۵۷هکتار آن را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند.

دولت مصمم است تا با اجرای درست این طرح و زمینه‌سازی برای مشارکت اجتماعی ساکنان بافت آنها را توانمند کرده تا از طریق دل بافت‌های فرسوده تمایل برای اجرایی کردن این طرح وجود داشته باشد، همچنین با مشارکت مردمی در محله‌سازی اعتماد عمومی به دولت افزایش یافته همین امر برای تداوم این راه و فراهم‌سازی بستر برای نوسازی تمامی بافت‌های ناکارآمد موجود فراهم خواهد شد.

در سی‌ونهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که اواسط بهمن ماه سال جاری در وزارت راه و شهرسازی و به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برنامه ملی بازآفرینی شهری همزمان در چند استان آغاز شد.

رییس‌جمهوری در این نشست ضمن صدور دستور آغاز اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری امید در چند استان، گزارش عملکرد ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه‌های زیرمجموعه را نیز مورد بررسی قرارداد تا اجرای این برنامه شهری با سرعت بیش‌تری دنبال شود.

در آغاز به‌کار دولت دوازدهم، با انتصاب اکبر‌ترکان با حکم رییس‌جمهوری به عنوان مشاور رییس‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری، نشان از اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری برای دولت بود تا بحران ایمنی را در این بافت هرچه بیش‌تر کاهش دهد.

تحویل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در دولت روحانی

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: با وجود برخی حاشیه سازی‌‌‌ها و این‌که به غلط گفته می‌شود دولت تدبیر و امید به مسکن مهر اهمیت نمی‌دهد، افزون بر یک میلیون واحد مسکن مهر در دولت تدبیروامید تحویل داده شده است.

احمد اصغری مهرآبادی در مراسم بهره‌برداری از یک‌هزارو۴۸۱ واحد مسکن مهر استان که به‌صورت همزمان در شهرستان لاهیجان برگزار شد، افزود: با توجه به این آمار سالانه حدود ۲۲۰هزار واحد به متقاضیان که به‌طور عمده مستاجر هستند، عرضه و تحویل بازار شد که اگر این مسکن‌‌‌ها نبود، اجاره بها افزایش می‌یافت.

وی اظهار داشت: اگر واگذاری این واحد‌‌‌ها انجام نمی‌گرفت، به‌طور قطع حاشیه‌نشینی افزایش می‌یافت و مشکلات دیگری رخ می‌داد.

اصغری مهرآبادی در ادامه سخنانش با بیان این‌که جهت‌گیری نظام به سمت افراد کم درآمد است، تصریح کرد: خانه‌دار کردن مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در راستای فرمان امام راحل و تکلیف ناشی از قانون اساسی در دستور کار نظام اسلامی و دولت قرار گرفت و گام‌های بلندی در این رابطه برداشته شده است.

وی بیان داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب، طرح‌های مختلفی از سوی دولت‌‌‌ها از جمله مسکن اجاره به شرط تملک، مسکن حمایتی اجتماعی و مسکن مهر ارایه شده و احداث مسکن مهر در سطح وسیعی در بیش از یک هزارو۱۱۰۰ شهر آغاز شد که کار بسیار گسترده‌ای بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره احداث واحدهای مسکونی مهر در شهرهای مختلف گفت: در مرحله اول، یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار واحد توزیع استانی شد و طی اجرای این طرح، این میزان به دومیلیون‌و۳۰۰هزار رسید و بعد به دلیل این‌که بانک‌ها نتوانستند همه این اعتبارات را تأمین کنند، به دومیلیون‌و۲۰۰هزار واحد در بیش از یک هزارو۱۰۰ شهر کاهش یافت.

وی با اشاره به تنگناهای مالی دولت بیان داشت: اگر این تنگناهای مالی را نداشتیم، مطمئناً پروژه‌های مسکن مهر سال ۹۵ به اتمام می‌رسید.

اصغری مهرآبادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که کارگروه ویژه رسیدگی به مسکن مهر را با دستور معاون اول رییس‌جمهوری تشکیل داده‌ایم، اظهار کرد: در این کارگروه، مسایل پروژه مسکن مهر بررسی و برای رفع مشکلات کمک می‌شود.

وی دسترسی مناسب در ساخت و سازهای مسکن مهر را مهم دانست و یادآور شد: دولت به موضوع خدمات اهمیت زیادی می‌دهد و بیش‌ترین وقت دولت برای تأمین منابع مالی این کار است که در این راستا، سال گذشته یک هزار میلیارد تومان از خزانه گرفتیم و در اختیار وزارت نیرو قرار دادیم.

وی با بیان این‌که امسال نیز یک هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه و ۴۰۰میلیارد تومان از یارانه در اختیار ما برای انجام خدمات زیربنایی و دسترسی مناسب مسکن مهر قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۰۰هزار واحد مسکن مهر آماده در کشور داریم و تنها به این دلیل که خدمات زیربنایی در آنها انجام نشده و یا راه دسترسی مناسب ندارند، تحویل نداده‌ایم.

اصغری مهرآبادی اظهار داشت: هدف ما، تحویل و اسکان است بنابراین برای این کار در زمان حاضر ۴هزارمیلیاردتومان برای خدمت زیربنایی و ۴هزار میلیارد تومان برای خدمات روبنایی نیاز داریم.