خداحافظی فرانابغه در روز تولد پدر فیزیک نوین!

استیون هاوکینگ بدون نوبل درگذشت خداحافظی فرانابغه در روز تولد پدر فیزیک نوین! محمدرضاعیوضی – پروفسور استیون هاوکینگ فیزیکدان شهیر که از سال ۱۹۶۳ به علت بیماری ALS قرار بود «۳ سال بعد بمیرد» در روز تولد اینشتین (چهاردهم مارچ) درگذشت. وقتی هاوکینگ تنها ۲۱سال سن داشت مشخص شد که به بیماری نادر «اسکلروز جانبی‌ […]

استیون هاوکینگ بدون نوبل درگذشت

خداحافظی فرانابغه در روز تولد پدر فیزیک نوین!

محمدرضاعیوضی – پروفسور استیون هاوکینگ فیزیکدان شهیر که از سال ۱۹۶۳ به علت بیماری ALS قرار بود «۳ سال بعد بمیرد» در روز تولد اینشتین (چهاردهم مارچ) درگذشت.

وقتی هاوکینگ تنها ۲۱سال سن داشت مشخص شد که به بیماری نادر «اسکلروز جانبی‌ آمیوتروفیک» مبتلا شده است که به آن بیماری «لو گهریگ» نیز گفته می‌شود. علاوه بر این پزشکان به وی اعلام کردند که تنها ۳سال دیگر زنده خواهد ماند. هاوکینگ با شنیدن این خبر به مرگ فکر کرد اما با خود گفت: « نه، حال من خوب است» و همچنان به زندگی ادامه داد و مردی که قرار بوده در اوایل دهه سوم زندگی خود بمیرد تا سن ۷۶ سالگی به حیات خود ادامه داد. ریاضیمان خوب نیست اما به نظر می‌رسد از ۲۱ تا ۷۶ فاصله  زیادی باشد! شاید پزشکی که به او گفته بود تنها ۳ سال دیگر زنده می‌ماند، خود مرده یا دست‌کم از گفته خود پشیمان شده است!

استیون هاوکینگ یک فیزیکدان فرانابغه که کتابی جالب با عنوان «تاریخچه مختصر زمان» (A Brief History of Time) نوشته و بسیاری آن را خوانده‌اند. در کل این انسان نابغه کارهای خارق‌العاده زیادی انجام داده و کم‌تر کسی است که اسم او را نشنیده و با او آشنایی مختصری نداشته باشد. وی علی‌رغم مشکلات جسمی باورنکردنی که توانایی حرکت کردن، نشستن و حرف زدن و حتی کوچک‌‌ترین حرکتی را از او نیز گرفته، وی توانسته است با مرتبط کردن تئوری‌ها و علوم مختلف، جواب بسیاری از سؤالات پیچیده بشری را بیابد.

 در بیانیه‌ای که خانواده وی منتشر کرده‌اند آمده است: او دانشمندی بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که کار‌ها و میراثش برای سال‌ها زنده باقی خواهد ماند. شهامت و پایداری همراه با درخشش و حس شوخ طبعی او الهام بخش مردم سراسر جهان بود. او یک بار گفته بود: کیهان ارزش زیادی نخواهد داشت مگر آن‌که خانه کسانی باشد که دوستشان داری. جای وی برای همیشه خالی خواهد ماند.

استیون هاوکینگ مشهور‌ترین فیزیکدان جهان بود که به علت فرضیه‌ها و دستاوردهایش در زمینه سیاهچاله‌ها و نسبیت عام مشهور بود و چند کتاب علمی به زبان مفهوم و ساده نوشته بود که مشهور‌ترین آنها «تاریخچه مختصر زمان» بود.

زمینه پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی بود. از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطه سیاهچاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. او نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها بعد از مدتی به وسیله زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش‌بینی می‌کند که سیاهچاله‌ها باید امواجی از خود تابش کنند، که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ و گاهی تابش بِکستِین-هاوکینگ خوانده می‌شوند.

هاوکینگ علی‌رغم بیماری دشوارش همیشه از چالش‌های مختلف استقبال می‌کرد و از جمله در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد یک شرکت تجاری برای حضور در یک فضاپیما و تجربه شرایط بی‌وزنی را پذیرفت. وی در مصاحبه‌ای قبل از انجام این کار گفته بود: من نزدیک به ۴ دهه به ویلچر چسبانده شده بودم و تجربه امکان معلق ماندن در فضا برایم بسیار جالب است.

اظهار نظرات سیاسی هاوکینگ

هاوکینگ در سال ۱۹۶۸ در کنار طارق علی و ونسا ردگریو در تظاهرات علیه جنگ ویتنام در لندن شرکت کرد.

تحریم علمی اسرائیل

هاوکینگ در مه۲۰۱۳ با تصمیم به عدم شرکت در همایش سالانه فردای پیشِ رو که هر ساله به میزبانی شیمون پرز در اورشلیم برگزار می‌شود به جمع کمپین تحریم‌کنندگان علمی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیوست.

جنگ داخلی سوریه

وی در سال‌۲۰۱۴ خواستار پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شد: «ما باید از هوش انسانی‌مان برای پایان دادن به این جنگ بهره ببریم. منِ پدر، وقتی رنج کشیدن بچه‌های سوری را می‌بینم، با خود می‌گویم: دیگر بس است.»

دونالد ترامپ

وی در ۳۰ می‌۲۰۱۵ گفت دونالد ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان یک عوام فریب است که همیشه به فکر منافع خودش است. او گفت هیچ استدلالی برای موفقیت‌های وی ندارد

همه‌پرسی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا

وی از رأی‌دهندگان انگلیسی خواست تا در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن برای ابقای کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دهند. وی اهمیت ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را به دلایل امنیتی و اقتصادی محدود نکرد و تأکید کرد که این امر برای پیشبرد پژوهش‌های علمی انگلیس اهمیت بسیاری دارد. وی افزود: روزهایی که می‌توانستیم روی پای خودمان و در برابر دنیا بایستیم به اتمام رسیده است. باید برای امنیت و تجارتمان جزو اتحادیه گروهی از ملت‌‌ها باشیم.

تئوری بدل روباتیک!

دیلی میل نوشت؛ گروهی از نظریه‌پردازان اعتقاد دارند امکان داشت فیزیکدان مشهور استیون هاوکنیگ مرده باشد و یک عروسک روباتیک با ظاهری بسیار شبیه به او، جایش را گرفته باشد!

نظریه‌پردازان ادعا می‌کنند با توجه به شواهدی او مرده و روباتی جایگزین او شده است.

این افراد اعتقاد داشتند پروفسور استفان هاوکینگ در سال ۱۹۸۵ سه سال قبل از انتشار کتاب (A Brief History of Time) درگذشته است، اما قدرت‌های غربی به دلایل سیاسی، علمی و با دلایل خاص خود، بدل او را جایگزین کرده‌اند.

نظریه‌پردازان اعلام کرده‌اند چهره افراد همزمان با بالا رفتن سن آنها دچار دگرگونی و به تدریج پیر می‌شود، اما استفان هاوکینگ با وجود ابتلا به بیماری بسیار سخت درمان و پرعارضه ALS دگرگونی کمی داشته است.

از جمله دیگر نشانه‌های تعجب‌آور، رنگ مو‌های استفان هاوکینگ است که در ۷۶ سالگی همچنان بور است، درصورتی که به‌طور طبیعی رنگ موی افراد همزمان با بالا رفتن سن، سفید و خاکستری می‌شود.

همچنین برخی با مقایسه عکس‌های قدیمی و جدید از این دانشمند اعتقاد دارند شکل گوش و بینی او دگرگون شده است و این تفاوت می‌تواند نشان‌دهنده وجود بدل به جای او باشد.

محققان اعلام کرده‌اند؛ نظریه‌های جدیدی که این دانشمند مطرح می‌کند، سمت و سو‌های خاصی دارد و قدرت‌های غربی می‌خواهند برخی نظریه‌ها را در جهان مطرح کنند و استفاده از این دانشمند بهترین راهکار است.

البته فراموش نکنیم به‌طور قطع نمی‌توان گفت که استیون هاوکینگ بدل بود، اما حدس و گمان‌هایی درباره مرگ او و سیاست‌های پنهان برای زنده نگه داشتن او وجود دارد.

با تمام این اوصاف؛ شکی در آن نیست که یکی از تأثیرگذار‌ترین اندیشه‌های علم رفت و خلأ افکارش حس خواهد شد.

او به خدا و دنیای پس از مرگ اعتقاد نداشت اما از پروردگار علم بشر برای او بهترین‌ها را درخواست می‌کنیم.