درآمدهای بالقوه معادن راه نجات از وابستگی به نفت

نماینده تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت گو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد درآمدهای بالقوه معادن راه نجات از وابستگی به نفت محمد قره داغلی- نماینده تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن یکی از نعمت‌های خدادادی این کشور است که  درآمد حاصل از آن می‌تواند از […]

نماینده تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت گو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد

درآمدهای بالقوه معادن راه نجات از وابستگی به نفت

محمد قره داغلی- نماینده تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن یکی از نعمت‌های خدادادی این کشور است که  درآمد حاصل از آن می‌تواند از نظر اقتصادی، همسطح و همسنگ درآمدهای نفتی باشد اما به آن توجه کم‌تری می‌شود در حالی که این ظرفیت‌های معدنی بالقوه می‌تواند راه نجات از وابستگی به درآمدهای نفتی باشد.

شهاب الدین بی‌مقدار در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده با بیان این‌که موضوع تحقیق و تفحص در بخش معادن، مطرح شده و مجلس در حال پیگیری است، خاطر نشان ساخت: معادن همانند ذخایر نفتی کشور ماست که  قابلیت درآمدزایی بالایی دارد.

عضو کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی مجلس با اشاره به این‌که فقط در موارد معدودی همچون معادن مس و تعداد انگشت‌شماری از معادن بزرگ کشور علاوه بر استخراج به فرآوری محصولات معدنی می‌پردازند، اظهار کرد: در اکثر معادن کشور به‌خصوص معادن متوسط و کوچک مقیاس، به دلیل عدم توانایی یا به لحاظ مسایل اقتصادی، میل چندانی به ایجاد ارزش‌افزوده ندارند. فقط  در مواردی سنگ‌آهن به آهن اسفنجی و به فولاد تبدیل می‌شود.

وی در خصوص پیگیری معادن استان آذربایجان تصریح کرد: متأسفانه در منطقه آذربایجان کنسانتره‌های معادن را می‌فروشند. قرار بود کارخانه محصولات معدنی از جمله کارخانه ذوب احداث شود که متأسفانه با بدقولی مسؤولین هی امروز و فردا می‌شود. و ما از طریق وزیر صنعت معدن تجارت پیگیر هستیم که انجام شود