درآمدزایی ۴ میلیارد دلاری ایران در توسعه میادین آبان و پایدار غرب

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد با روسیه خبر داد درآمدزایی ۴ میلیارد دلاری ایران در توسعه میادین آبان و پایدار غرب سمیه مهدوی- «اگر قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا نمی‌شد، تولید تجمعی از این ۲ میدان‌ در ۱۰ سال آینده تنها به رقم ۳۸ میلیون بشکه می‌رسید، در حالی که با […]

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد با روسیه خبر داد

درآمدزایی ۴ میلیارد دلاری ایران در توسعه میادین آبان و پایدار غرب

سمیه مهدوی- «اگر قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا نمی‌شد، تولید تجمعی از این ۲ میدان‌ در ۱۰ سال آینده تنها به رقم ۳۸ میلیون بشکه می‌رسید، در حالی که با اجرای این قرارداد در ۱۰ سال آینده ۶۷ میلیون بشکه به تولید تجمعی اضافه می‌شود و به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد. » این سخنان یکی از کلیدی ترین عباراتی بود که وزیر نفت در در مراسم امضای قرارداد بهبود  برداشت از میادین نفتی  آبان و پیادار غرب مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار  مناقصه مزایده، بیژن زنگنه با بیان اینکه قرار است از قبل از قرارداد حدود ۴ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده شود، گفت: قرار است طی ده سال تولید  تجمعی این دومیدان به  ۶۷ میلیون بشکه افزایش یابد .

وی با تاکید براینکه در  این قرارداد بعضی از نخستین‌ها اتفاق افتاده است افزود: در این قرارداد برای نخستین بار یک شرکت معتبر روسیه برای توسعه میدان‌های نفتی ایران حضور یافته است. البته پیش از این برای خرید خدمات فنی و نفتی با روس‌ها همکاری داشتیم، اما این قرارداد نخستین قرارداد برای تولید نفت در چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی است و امیدوارم آخرین قرارداد نباشد.

وزیر نفت با تاکید بر این که مذاکرات برای امضای این قرارداد بسیار سخت بود و من به ۲ طرف تبریک می‌گویم، تصریح کرد: اگر سخت‌کوشی آنها نبود نمی‌توانستیم به نتیجه برسیم.

به گفته وی، مذاکرات با دیگر شرکت‌های روس از جمله گازپروم نفت، تات‌نفت، لوک اویل، گازپروم و… ادامه دارد.

وزیر نفت از حضور یک شرکت ایرانی در این قرارداد به عنوان یکی از نخستین‌های این قرارداد نام برد و افزود: در این قرارداد یک شرکت اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی که صددرصد خصوصی است، حضور دارد و ان‌شاءالله این کار با موفقیت پیش برود، ضمن این که این دومین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا می‌شود.

زنگنه با تاکید بر این که افزایش بازیافت در این قرارداد مسئله بسیار مهمی است، گفت: دوره این قرارداد ۱۰ ساله است و امیدواریم در این ۱۰ سال راه‌حل‌های جدیدتری برای افزایش بازیافت تولید از میدان دست یابیم.

وی با تاکید بر این که در این قرارداد بخش ساخت داخل بسیار پررنگ است و شرکت‌های ایرانی در بخش حفاری و قسمت‌های دیگر، افزون بر حضور ۲۰ درصدی شرکت دانا انرژی، نقش پررنگی دارند، اظهار کرد: امضای این قراردادها برای صنعت نفت بنیادین است، البته ریسک هم دارد که باید بپذیریم.

برگزاری مناقصه آزادگان بین کنسرسیوم ها

همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت زاروبژنفت در مقوله ازدیاد برداشت صاحب فناوری است و امیدواریم با اجرای قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، ضریب بازیافت از این میدان‌ها افزایش یابد.

علی کاردر گفت: مذاکرات قراردادی با شرکت‌های ایرانی، اروپایی و آسیایی برای توسعه دیگر میدان‌ها ادامه دارد.

وی گفت: شرکت فرانسوی توتال هم طبق برنامه در حال اجرای فعالیت‌های توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مناقصه میدان نفتی آزادگان هم گفت: از شرکت‌های متقاضی خواسته‌ایم کنسرسیوم تشکیل دهند تا بین کنسرسیوم‌ها مناقصه‌ها برگزار شود.

محدودیت شرکت های خصوصی در سیستم بانکی

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت دانا انرژی انتقال فناوری و تامین منابع مالی را شاه بیت همکاری ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی در ایران محدودیت‌هایی دارد که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

محمدایروانی  با قدردانی از وزیرنفت به‌‌دلیل اعتماد به بخش خصوصی گفت: وزارت نفت از همان ابتدا که الگوی جدید قراردادهای نفتی را معرفی کرد دنبال این بود تا شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی را ایجاد و برای حضور در این الگوی قراردادی فعال کند.

وی با تاکید بر این که هدف اصلی الگوی جدید قراردادهای نفتی، انتقال دانش فنی و مدیریت به شرکت‌های ایرانی است، افزود: شاه‌بیت همکاری ایران و روسیه باید انتقال فناوری، دانش مدیریت و تامین منابع مالی باشد.

مدیرعامل شرکت دانا انرژی با اشاره به مشترک بودن میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب تصریح کرد: تصمیم‌گیری به‌موقع برای این دو میدان بسیار مهم بود.

ایروانی به محدودیت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: محدودیت‌ در سیستم بانکی یکی از این محدودیت‌هاست که توقع داریم با حمایت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، صندوق توسعه ملی نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند.

گفتنی است این قرارداد همکاری در چارچوب قراردادهای جدید نفتی، شامگاه روز گذشته با حضور وزیر نفت، بین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سرگی کودریاشف (Sergey I. KUDRYASHOV)، مدیرعامل شرکت زاروبژنفت روسیه و محمد ایروانی، مدیرعامل شرکت دانا انرژی امضا شد.

این قرارداد که با هدف بهبود ضریب بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری از این دو میدان برای یک دوره ۱۰ ساله امضا شده، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه نفت را هدف‌گذاری کرده است و برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر نیز با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود.

سهم مشارکت شرکت زاروبژنفت روسیه در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد عنوان شده است.