لزوم تغییر استراتژی مدیران برای کاهش شکاف‌های مالی در نفت

رانت‌خواران نفتی نقره‌داغ می‌شوند؟! لزوم تغییر استراتژی مدیران برای کاهش شکاف‌های مالی در نفت گروه انرژی- وزارت نفت برای مقابله با فسادهای نفتی نیازمند به‌کارگیری یک استراتژی متفاوت است. هرچند طی چند سال اخیر این وزارتخانه در قلع و قمع دلالان، رانت‌خواران واسطه‌گران برآمده و اقداماتی در این راستا انجام داده است، ولی برخی عوامل […]

رانت‌خواران نفتی نقره‌داغ می‌شوند؟!

لزوم تغییر استراتژی مدیران برای کاهش شکاف‌های مالی در نفت

گروه انرژی- وزارت نفت برای مقابله با فسادهای نفتی نیازمند به‌کارگیری یک استراتژی متفاوت است. هرچند طی چند سال اخیر این وزارتخانه در قلع و قمع دلالان، رانت‌خواران واسطه‌گران برآمده و اقداماتی در این راستا انجام داده است، ولی برخی عوامل نفوذی در بدنه شرکت‌های زیرمجموعه از پشت خنجر زدند و با دور زدن مدیران، پول هنگفتی را از مرزهای کشور خارج کردند. برای سد کردن راه این جماعت نان به نرخ روزخور باید موضع جدیدی را اتخاذ و سخت‌گیری‌ها را دوچندان کرد تا از به تاراج رفتن اموال ملی جلوگیری شود.

فساد مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی که توسط شرکت مدیریت اکتشاف نفت در سال گذشته رونمایی شد، پس از پرونده نیمه‌بازه بابک زنجانی، روند درز گرفتن شکاف‌های ایجاد شده در بخش‌های نظارتی را وارد مرحله جدید کرد تا سازمان‌ها را به فکر تغییر نوسازی اداری، مالی، حسابداری و کنار گذاشتن روش‌های سنتی بیندازد.

جدا از آسیب‌هایی که امثال این رخداد‌ها به بودجه و خزانه دولتی وارد می‌آورد، باعث گسترش موج بی‌اعتمادی در کشور می‌شود.

فرار پس از ۹ سال تخلف!

پس از رسانه‌ای شدن این مطلب، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت اولین منبعی بود که در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد؛ کسری نوری از تریبون سایت وزارت نفت خبر داد: مسؤولان امور مالی مدیریت اکتشاف با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

نوری گفت: مسؤولان امور مالی مدیریت اکتشاف به تازگی در بررسی اسناد مالی خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

وی در ادامه بیان‌کرد: فرد متخلف از کارمندان رسمی شرکت نفت و دارای ۳۰ سال سابقه خدمت بوده و آن‌گونه که به نظر می‌رسد، ظاهراً تخلفات خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرده و پس از کشف این تخلف توسط مسؤولان شرکت نفت، با احساس خطر دستگیری از کشور متواری شده است.

فرار اختلاس‌گر به ترکیه یا کانادا؟!

وزیر نفت نیز درباره این تخلف، گفت: این فرد یکی از کارمندان بخش اکتشاف بوده که تخلف کرده است و خود کارکنان بخش اکتشافات این تخلف را کشف کرده‌اند، مقامات قضایی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.

بیژن زنگنه مطرح کرد: این فرد در حال حاضر به خارج از کشور فرار کرده و مقامات قضایی از طریق پلیس اینترپل پیگیر هستند که این فرد را به کشور بازگردانند؛ علاوه بر این در حال بررسی هستند که اگر این فرد همدستی دارد با آن برخورد کنند.

وزیر نفت با بیان این‌که به دلیل قصور، چند نفر از مسؤولان را در اکتشاف از پست‌هایشان برکنار کرده‌ام، گفت: بر این اساس تاکنون یک نفر به هیأت تخلفات معرفی شده و ممکن است چند نفر دیگر به دلیل قصور و اهمال در انجام وظیفه به هیأت تخلفات اداری وزارت نفت معرفی شوند.

به گفته وی با پیگیری دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی، آن‌طور که به من گفتهاند، اموالی بیش از میزان اختلاس صورت گرفته از این فرد شناسایی و توقیف شده است.

اما او در اواخر سال گذشته گفت این‌که او به کانادا رفته را باور نمی‌کنم. تصور می‌کنم این چیزی است که وی دوست دارد در رسانه‌ها مطرح شود، تصور می‌کنیم وی در ترکیه مخفی شده باشد.

یک انتقاد از سوی دادستان تهران

اما در این میان دادستان تهران نظر دیگری در مورد زمان کشف وقوع جرم داشت. جعفری‌دولت‌آبادی با انتقاد از برخی دستگاه‌های اجرایی در عدم پیشگیری از اقدامات مجرمانه، گفته بود: چرا دستگاه اجرایی اجازه می‌دهد وجوه از کشور خارج شود، متهم فرار کند و سپس گزارش را به دادستانی تهران می‌دهد و درخواست تعقیب قضایی متهم را می‌کند؟ این فساد که از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود، ۱۵ روز پس از فرار متهم به خارج از کشور به دادسرا گزارش می‌شود. در چنین حالتی، دادسرا به عنوان خط آخر، با این مسأله مواجه است که وقتی متهم فرار کرده و پول‌‌ها از کشور خارج شده است، چه اقدامی از سوی دادستانی قابل تصور است و جالب این‌که وقتی سراغ مدیران مربوطه می‌رویم، اعتراض می‌شود که مدیریت تضعیف می‌شود.

برخورد نمایشی با فسادها؟!

دنباله‌دار شدن وقوع سریالی فساد‌ها صدای نمایندگان را درآورد و طی هفته گذشته آنها را وادار کرد تا بروند اعتراض شدید‌اللحنی را بیان کنند. در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: امروز فساد اقتصادی باعث آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله طلاق، بیکاری، فحشا و جوانان بیکار شده است که متأسفانه یک برخورد نمایشی با آنها داریم.

مسعود گودرزی، با تأکید بر ضرورت مقابله با فساد، افزود: باید در همین فضای مجازی که امروز در اختیار همه قرار دارد ۷ الی ۸ مورد از اختلاس‌هایی را که فرستاده می‌شود برآورد کنیم ببینیم سرجمع آنها چه مبالغ و چه میزانی است؟

یکی دیگر از نمایندگان با تأکید بر این‌که مدیران باشگاه نفت و نیرو از رانت‌های اطلاعاتی و نفوذ در بخش‌های انرژی برخوردارند، گفت: این افراد تا سال ۱۴۰۰ بر حوزه نفت و انرژی کشور مسلط بوده و بسیاری از آنها دوتابعیتی هستند.

کریمی قدوسی با بیان این‌که حراست وزارتخانه می‌گوید که کار پرسنلی انجام نداده و تنها اقدامات فیزیکی می‌کند، بیان‌کرد: نتیجه این موضوع اختلاس یکی از مدیران یا چند میلیارد و فرار از کشور می‌شود.