هواپیماهای کوچک فرشته نجات فرودگاه‌های کشور!

هواپیماهای کوچک فرشته نجات فرودگاه‌های کشور! گروه راه و شهرسازی- ساخت تعداد زیادی انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور می‌تواند فی نفسه گامی مثبت در جهت توسعه همه جانبه ایران محسوب شود تا تعداد فرودگاه‌های فعال ایران از مرز ۵۰ عبور کرده باشد اما وجود ناوگان فرسوده هوایی و به‌خصوص کمبود هواپیماهای […]

هواپیماهای کوچک فرشته نجات فرودگاه‌های کشور!

گروه راه و شهرسازی- ساخت تعداد زیادی انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور می‌تواند فی نفسه گامی مثبت در جهت توسعه همه جانبه ایران محسوب شود تا تعداد فرودگاه‌های فعال ایران از مرز ۵۰ عبور کرده باشد اما وجود ناوگان فرسوده هوایی و به‌خصوص کمبود هواپیماهای کوچک باعث شده است عموم این فرودگاه‌ها ضررده باشند و کشور از ساخت آنها نتواند بهره کافی را ببرد و به اهداف توسعه‌ای خود برسد. حال گروهی از کارشناسان معتقدند باید برای مسافت‌های زیر ۵۰۰ کیلومتر تغییر استراتژی بدهیم و به سمت صنعت حمل و نقل ریلی برقی و سریع‌السیر حرکت کنیم لیکن با توجه به این‌که هنوز زیرساخت‌های کشور در ایجاد خطوط پرسرعت ریلی ایجاد نشده و ساخت آنها هزینه‌های بالایی دارد در حالی‌که فرودگاه‌های کشور ساخته شده و تشنه خدمات‌رسانی است؛ لذا با افزایش خرید و یا اجاره هواپیماهای کوچک می‌توان موجب افزایش خدمات هوایی مسافری در داخل کشور شد و از سوی دیگر فرودگاه‌های زیانده را به سود کافی رساند تا عملاً اهداف بلندمدت کشور در دستیابی به توسعه در نقاط مختلف و محروم کشور میسر شود.

نیمی از پرواز‌ها در تنها چهار فرودگاه

نگاهی به گزارش‌های ارایه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها در طول ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تنها ۴ فرودگاه مهرآباد، هاشمی‌نژاد مشهد، امام خمینی‌(ره) و دستغیب شیراز بیش از ۵۰ درصد از تمام پروازهای صنعت هوایی کشور را انجام داده‌اند. پس از آن نیز تعداد دیگری از فرودگاه‌های مراکز استان قرار گرفتند و سپس ۳۵ فرودگاهی هستند که در مجموع تنها حدود یک درصد از پروازهای ناوگان ایران را اجرایی می‌کنند. در بین این فرودگاه‌ها نام شهرهایی مانند کرمان، زاهدان، رشت، ارومیه، گرگان، سنندج، یاسوج، شهرکرد، همدان، اراک و زنجان نیز به چشم می‌خورد، مراکز استانی که با وجود قرار گرفتن در فهرست فعالیت‌های اقتصادی هرگز نتوانستند شانس خود را برای حضور در عرصه‌های جهانی افزایش دهند. اگر به نام این فرودگاه‌ها، شهرهایی چون خوی، زنجان، بم، جیرفت، رفسنجان، شاهرود و طبس را نیز اضافه کنیم به فرودگاه‌هایی می‌رسیم که در طول ماه حتی به اندازه ۳۰ روز نیز ۳۰ پرواز ندارند لذا با ورود و ساخت و افزایش هواپیماهای کوچک می‌توان به‌طور جدی امیدوار بود تا فرودگاه‌های کوچک بیش‌ترین بهره‌وری را پیدا کنند و این امیدواری که با توسعه صنعت هوایی، توسعه اقتصادی در مناطق مختلف ایران گسترش یابد افزایش پیدا می‌کند، لذا آمار نشست و برخاست‌ هواپیما‌‌ها در فرودگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که اضافه شدن هواپیماهای کوچک و منطقه‌ای به ناوگان هواپیمایی ایران که از جمله دستاوردهای برجام به شمار می‌رود، موجب رشد استفاده از فرودگاه‌های کوچک در کشور شده است همچنین ایران‌ایر با استفاده از هواپیما‌‌ها «ای تی آر» خریداری شده در فضای پسابرجام، توانست مسیرهای جدید پروازی راه‌اندازی کرده، مقاصد جدیدی را به فهرست مقاصد خود اضافه کند. سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارس‌آباد مغان، بندرلنگه، ابوموسی و کلاله از جمله این مقاصد بودند. همچنین مسیرهای استانی ایران‌ایر نیز با ورود ‌ای. ‌تی‌. آر‌‌ها رونق بیش‌تری گرفتند. بندرعباس به عنوان قطب جنوب کشور ایران‌ایر انتخاب شد و دو فروند ‌ای. ‌تی‌. آر در این فرودگاه مستقر شدند و پرواز میان شهرهایی چون رشت، تبریز. ارومیه، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان و زاهدان نیز افزایش یافت.

رشد فرودگاه‌های کوچک

با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیما‌‌ها در سال ۱۳۹۶ که توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده، می‌توان دریافت که عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهای ایران‌ایر به پارس‌آباد مغان در تاریخ ۱۳ بهمن ۲۴ سورتی پرواز در سال ۹۶ از این فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعالیت فرودگاه پس از ۵ سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیما‌‌ها در این فرودگاه از ۲ سورتی در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد.

نشست و برخاست این هواپیما‌‌ها در فرودگاه اراک، تعداد نشست و برخاست را از ۲۲۴ سورتی در سال ۹۵ به ۳۰۰ سورتی در سال ۹۶ رساند و با رشد ۳۴ درصدی مواجه کرد. همچنین ایران‌ایر با استفاده از این هواپیما‌ها، پرواز به فرودگاه‌های شمالی کشور را گسترش داد. تعداد پروازهای هفتگی به فرودگاه‌های رشت و گرگان افزایش پیدا کرد و پرواز به فرودگاه‌های رامسر، دشت ناز ساری و نوشهر مجدداً از سر گرفته شد. در سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت ۱۸ درصد و در فرودگاه گرگان ۴۸ درصد رشد داشته است. این ارقام برای فرودگاه‌های ساری و نوشهر به ترتیب ۹ درصد و ۶۸ درصد بوده‌اند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نیز ۹۲ درصد رشد داشته است. همچنین ورود ‌ای. ‌تی‌. آر‌‌ها برای مناطق جنوبی کشور نیز خوش یمن بوده است. در سالی که گذشت، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس ۱۴ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است و این رشد را می‌توان ناشی از تبدیل شدن این فرودگاه به قطب جنوب کشور دانست. از سوی دیگر دو فروند ‌ای. ‌تی‌. آر که در این فرودگاه مستقر هستند، پروازهای منظمی را به مقاصدی چون کیش، شیراز، بوشهر، ابوموسی، بندرلنگه، کرمان، چابهار و زاهدان انجام دادند. در این میان فرودگاه‌های کوچک بیش از سایر فرودگاه‌ها منتفع شدند. به عنوان مثال فرودگاه ابوموسی رشد ۹۲ درصدی و فرودگاه چابهار رشد ۱۰ درصدی را در تعداد نشست و برخاست هواپیما‌‌ها تجربه کردند و فرودگاه‌های زاهدان، کرمان و بوشهر نیز به ترتیب به رشد ۷، ۲۸ و ۲۸ درصدی در تعداد نشست و برخاست دست یافتند و هم‌اکنون ۵۵ فرودگاه عملیاتی در کشور وجود دارد، اما ناوگان هوایی کشور برای خدمت‌رسانی به همه این فرودگاه‌ها کافی نیست.