تأثیر خروج آمریکا از برجام بر دیپلماسی خودروسازان !

تأثیر خروج آمریکا از برجام بر دیپلماسی خودروسازان ! مهدی‌قره‌داغلی -پس از اجرایی شدن برجام نیز همکاری‌های مناسبی با خودروسازان مطرح بین‌المللی آغاز شد اما این همکاری‌ها نباید ما را از راه اصلی که همان خودروساز شدن و توسعه محصولات داخلی است غافل کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، خروج آمریکا از برجام تأثیر مستقیمی در حوزه […]

تأثیر خروج آمریکا از برجام بر دیپلماسی خودروسازان !

مهدی‌قره‌داغلی -پس از اجرایی شدن برجام نیز همکاری‌های مناسبی با خودروسازان مطرح بین‌المللی آغاز شد اما این همکاری‌ها نباید ما را از راه اصلی که همان خودروساز شدن و توسعه محصولات داخلی است غافل کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، خروج آمریکا از برجام تأثیر مستقیمی در حوزه خودرو ندارد به دلیل این‌که ما با خودروسازان آمریکایی تعامل گسترده‌ای نداریم و بزرگ‌ترین شریکی که در آمریکا حضور دارد رنو است و اگرچه سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارد اما به گونه‌ای نیست که بازار را از کار بیندازد.

از آنجا که صنعت خودرو در سال‌های اخیر قرارداد همکاری با خودروسازان خارجی همچون پژو، سیتروئن، رنو و هیوندایی منعقد کرده است، خوشبختانه در زمان مذاکره برای انعقاد این قراردادها، تجربه تحریم‌های پیشین و قطع همکاری برخی شرکت‌های خارجی وجود داشت و به همین دلیل بندهای پیشگیرانه‌ای در قرارداد‌ها گنجانده شده که شرکت‌های خارجی از خروج یک‌جانبه از همکاری منع شده و از نظر حقوق بین‌الملل مجبور به پرداخت غرامت خواهند بود.

در چنین شرایطی منطقی نیست سرمایه‌هایشان را ر‌ها کنند و بروند. علاوه بر موارد بالا که ذکر شد اروپایی‌ها پس از برجام متفق‌القول اعلام کردند که در برجام خواهند ماند بنابراین از آنجا که صنعت خودرو ایران با آمریکا در ارتباط نبوده است پس خروج آمریکا از برجام بر آن تأثیر نخواهد گذاشت.

در جدید‌ترین رویداد در این زمینه نیز اخیراً امانوئل‌ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد: «اتحادیه اروپا فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را تضمین خواهد کرد».

چند روز پیش مسؤولان ارشد پژو در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرده بودند که در رابطه با فعالیت در ایران در انتظار مواضع مستقل اروپا در این رابطه هستند.

اگرچه هیوندای این خودروساز کره‌ای اخیراً اظهارنظر رسمی در رابطه با برنامه‌های خود برای ادامه حضور در ایران نداشته است اما مواضع اتحادیه اروپا و همچنین اخبار غیررسمی نشان می‌دهد که این خودروساز کره‌ای نیز برنامه‌های جدی برای ادامه حضور و گسترش فعالیت‌های خود در ایران دارد که از جمله آن عرضه توسان داخلی‌سازی شده تا پایان سال‌جاری است.

همچنین سیتروئن نیز از حدود یک سال پیش اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را آغاز کرده و خودروی سیتروئن C۳ به عنوان اولین محصول آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

این مواضع نشان می‌دهد که خودروسازان مطرح بین‌المللی از جمله خودروسازان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو مشکلی برای ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود نخواهند داشت، موضوعی که خبر خوبی برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

البته به گفته کارشناسان خروج آمریکا از برجام نشان داد که خودروسازان نباید خود را به مونتاژ صرف خودروهای خارجی محدود کنند بلکه تمرکز آنها باید بر طراحی و تولید محصولات داخلی باشد.

از آنجا که در صنعت خودرو از لحاظ دانش فنی مشکل جدی برای طراحی و تولید محصولات داخلی نداریم و می‌توانیم خودروهایی با کیفیت مناسب طراحی و تولید کنیم.

خودروسازان در چند سال اخیر چند خودروی جدید را با استفاده از توان داخلی طراحی و عرضه کرده‌اند، در مجموع این خودرو‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردارند بنابراین اتفاقات جدیدی همچون خروج آمریکا از برجام را باید به فال نیک گرفت و از آن برای تقویت توان طراحی و تولید صنعت خودروی داخلی بهره برد.

اگرچه بررسی شرایط و مواضع اخیر کشورهای اروپایی نشان می‌دهد خروج آمریکا از برجام تأثیری بر همکاری‌های بین‌المللی صنعت خودرو نخواهد داشت اما این اتفاق بهانه خوبی برای تمرکز بیش‌تر بر توان ملی با هدف تولید خودروهای با کیفیت داخلی است.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که با گذشت زمان و پافشاری دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌ها مجدداً انسداد مجاری مالی و صنعتی بین صنایع ایران و صنایع دیگر کشور‌ها اتفاق افتاده و تولید در ایران به شدت کاهش یابد مگر آن‌که کانال‌های جدید مالی بین ایران و دیگر کشور‌ها خارج از رویه اقتصادی دنیا که با دلار انجام می‌شود شکل داده شود.