تعیین تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی در آینده‌ای نزدیک

با پایان رسمی فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز صورت می‌گیرد تعیین تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی در آینده‌ای نزدیک گروه بانک، بیمه، بورس- در حالی که هر از چند گاهی همچنان شاهد تجمع سپرده‌گذاران خرد و متوسط مؤسسات مالی و اعتباری هستیم، دولت تصمیم گرفته تا تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی را نیز مشخص کند. برای کسانی که […]

با پایان رسمی فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز صورت می‌گیرد

تعیین تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی در آینده‌ای نزدیک

گروه بانک، بیمه، بورس- در حالی که هر از چند گاهی همچنان شاهد تجمع سپرده‌گذاران خرد و متوسط مؤسسات مالی و اعتباری هستیم، دولت تصمیم گرفته تا تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی را نیز مشخص کند.

برای کسانی که عمری را صرف پس‌انداز کرده بودند، طبیعی است که سپرده‌گذاری در مؤسسه مالی و اعتباری که بالا‌ترین سود را بدهد، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ خصوصاً در کشوری که با یک تب سیاسی قیمت‌ها تغییر می‌کند و آن وقت است که حاصل یک عمر کار و زحمت ممکن است ظرف چند ماه به نصف تغییر پیدا کند!

نگاهی به اوضاع دلار و سکه به خوبی نشان می‌دهد که یک تصمیم سیاسی همچون خروج آمریکا گویای آن است که چرا مردم دل به مؤسسات مالی و اعتباری و… می‌بندند!

دهه‌ها از زمانی که مردم پول‌هایشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده بودند، گذشته است. مردمی که با رنج فراوان و با امید پس‌انداز برای خودشان یا فرزندشان اقدام به جمع کردن تدریجی سرمایه خود در مؤسسات مالی و اعتباری کرده بودند، طی دو یا ۳ سال گذشته با بحرانی عجیب مواجه شدند.

خبر این‌که یکی از مؤسسات مالی پولی برای پرداخت به مشتری خود ندارد، به بحرانی تبدیل شد که کم‌تر کسی تصورش را می‌کرد. مردم هراسان از این‌که پولشان یا در واقع سرمایه عمرشان بر باد رفته با هجوم به مؤسسه مالی و اعتباری مذکور طلبشان را درخواست کردند؛ غافل از آن‌که پول آنها یا در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده یا مؤسسه متبوع آنها اقدام به خرید ملک و… کرده و توانی برای پرداخت پول مشتریانش ندارد!

به هر شکل آتش این اتفاق و خبر این‌که مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته شدند، باعث شد تا مردم برای دریافت پول خود نزد مؤسسات مالی و اعتباری بروند؛ بانک مرکزی نیز با اعلام این‌که در برخی مؤسسات اختلاس‌هایی صورت گرفته، وعده داد تا پول سپرده‌گذاران را به آنها برگرداند.

بانک مرکزی به عنوان متولی نظام مالی در کشور ابتدا اعلام کرد که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران خرد در دستور کار این بانک قرار دارد و برخی از بانک‌ها همچون بانک صادرات، پارسیان و حتی بانک آینده مسؤول سر و سامان دادن به وضع موجود شدند. اما دیر شدن پرداختی‌ها باعث شد تا بسیاری از مالباختگان جلوی بانک مرکزی تجمع و خواستار پیگیری طلب خود شوند. در این بین شکستن شیشه برخی از مؤسسات مالی و اعتباری و اخباری از این دست باعث شد تا زبانه آتش مؤسسات مالی و اعتباری بیش‌تر از قبل شعله‌ور شود.

به هر حال بانک مرکزی که با بزرگ‌‌ترین بحران دوران خود مواجه شده بود، با اعطای خط اعتباری به بانک‌ها، شروع به پس دادن طلب سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز کرد و در این بین سپرده‌گذاران خردِ چند میلیونی به صف شدند.

بعد از مدت‌‌ها انتظار برای سپرده‌گذاران کلان مؤسسات اعتباری غیرمجاز ظاهراً قرار است به زودی برای این بخش از سپرده‌گذاران که در مجموع ارقام سنگینی را در مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده بودند، تصمیم‌گیری شده و تعیین تکلیف شوند.

با پایان فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز در بازار پولی، تعیین وضعیت سپرده‌گذاران آنها از جمله مهم‌ترین مسایلی بود که بعد از انحلال مؤسسات وجود داشت و در کنار بانک مرکزی هر ۳ قوه مجریه، مقننه و قضاییه را درگیر خود کرد. به هر حال سپرده‌گذاری کلانی که در چند مؤسسه بزرگ از جمله فرشتگان، ثامن‌الحجج، افضل توس، البرز ایرانیان و یا آرمان انجام شده بود، با درخواست صاحبان برای دریافت مواجه شد، آن هم در شرایطی که نقدینگی کافی وجود نداشت و املاک و دارایی‌های این مؤسسات به دلیل رکودی که در بازار حکمفرما بود، از قابلیت نقدشوندگی سریع برخوردار نبود. از این رو تعیین تکلیف سپرده‌گذاران مؤسسات به‌طور مرحله‌ای و با توجه به شناسایی دارایی‌ها و اموال آنها و البته با اولویت پرداخت به سپرده‌گذاران خرد در دستور کار قرار گرفت.

مروری بر آخرین وضعیت پرداخت‌ها در مؤسسات غیرمجاز نشان می‌دهد که برای فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه مؤسسه کاسپین به‌طور مرحله‌ای تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و سپرده‌گذاران بالاتر از این رقم فقط می‌توانستند ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. همچنین در مورد افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت که هر کدام تعهداتشان به ترتیب به بانک‌های آینده، تجارت و مؤسسه ملل واگذار شده بود، در فرایندی مرحله‌ای تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده و سپرده‌گذاران کلان نیز تا همین مبلغ تعیین وضعیت شده بودند. همچنین در مورد ثامن‌الحجج باید یادآور شد که سپرده‌های تا سقف ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان به‌طور مرحله‌ای در دستور کار قرار دارد.

حال با توجه به پایان رسمی فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور، سپرده‌گذاران کلان همچون دیگر سپرده‌گذاران در انتظار رسیدن به طلبشان هستند. اقشاری که اگر تا به حال صدایشان بیش‌تر از باقی سپرده‌گذاران درنیامده دلیلش وضعیت مالی بهتر بوده است و بس!

از اینها که بگذریم؛ امروز روزی است که قرار است، تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز مشخص شود.

نایب رییس مجلس این وعده را داده که تا امروز چهارشنبه دو خردادماه جاری این تصمیمات نهایی شود و بتوان در مورد پرداخت سپرده‌های کلان اقدام کرد. بنا بر اعلام وی تیم شناسایی اموال روند شناسایی را با سرعت پیش می‌برند و مقرر شده تا ارتباط با سپرده‌گذاران افزایش پیدا کند تا اموالی که دست به دست گشته و به چند واسطه فروخته شده، شناسایی شود تا طبق آن بتوان برای سپرده‌های بیش از یک میلیارد تومان نیز تصمیم‌گیری کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا سپرده‌گذاران کلان نیز می‌توانند چشم انتظار دریافت طلب‌های خود در آینده نزدیک باشند یا خیر.