خوب بد زشت کارت‌های بازرگانی

خوب بد زشت کارت‌های بازرگانی گروه تجارت – مجتبی قدیری کارت بازرگانی کارت بازرگانی یک مجوز برای تجارت فرامرزی است که طبق ماده۳ قانون مقررات صادرات و واردات، پیش ‌نیاز مبادرت به امر صادرات و واردات به صورت تجاری بوده و توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر شده و به تأیید وزارت […]

خوب بد زشت کارت‌های بازرگانی

گروه تجارت – مجتبی قدیری

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یک مجوز برای تجارت فرامرزی است که طبق ماده۳ قانون مقررات صادرات و واردات، پیش ‌نیاز مبادرت به امر صادرات و واردات به صورت تجاری بوده و توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر شده و به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

فرارهای مالیاتی از طریق کارت بازرگانی

سال‌هاست موضوع فرار مالیاتی از طریق کارت بازرگانی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد؛ کارت‌هایی که روزی قرار بود برای هویت‌بخشی به بازرگانان و ایجاد سازوکار شفافیت تجارت کشور شکل بگیرد اما به اذعان کارشناسان، به حیات خلوتی برای سودجویان تبدیل شده تا تکالیف مالی خود را نسبت به دولت دور زده و از محل این دور زدن، میلیارد‌ها تومان انتفاع حاصل کنند؛ جالب آنجاست که قربانیان این ماجرا افراد کم‌سواد و روستایی هستند که با دریافت مبلغی ناچیز، کارت‌های بازرگانی‌ خویش را در اختیار این سودجویان قرار می‌دهند.

ثبت ۸۵۱۰ اظهار نامه گمرکی با ۲۰ کارت بازرگانی یکبار مصرف

مستندات نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، دارندگان ۲۰کارت بازرگانی یکبار مصرف توانسته‌اند ۸هزار و ۵۱۰ اظهارنامه در گمرک ثبت کنند و به تبع آن ۱۰۲۰میلیارد و ۶۸۰میلیون تومان کالا به کشور وارد کنند.

شاید بتوان علت اصلی این سوءاستفاده‌ها را «فرار از مالیات» دانست به‌گونه‌ای که آمارهای صورت‌وضعیت دریافت‌ها و پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴، تنها ۵۰ درصد مالیات بر واردات وصول شده که پایین‌‌ترین نرخ وصول نسبت به سایر انواع مالیات است؛ اما تا ابتدای سال۹۵، حجم فرار مالیاتی کارت بازرگانی از سقف ۸هزار میلیارد تومان گذشت و علی‌رغم تلاش‌های فراوان اما این مبلغ به عنوان بدهی غیرقابل وصول اعلام شد. طبق آخرین آمار اعلام شده سازمان امور مالیاتی نیز، این رقم به ۱۲هزار میلیارد تومان ناقابل رسیده است.

قاچاق کالا و کارت‌های بازرگانی

همچنین سوءاستفاده از این کارت‌‌ها نه تنها موجب شده تا بخش عمده‌ای از انباشت بدهی گمرکی ۱۰۰۰میلیارد تومانی از این طریق رقم بخورد، بلکه با ایجاد قاچاق سازمان‌یافته موجب شده که حدود نیمی از پرونده‌های قاچاق کشف‌شده مربوط به سوءاستفاده از این کارت‌های بازرگانی یک‌بار اعلام شود.

طلب ۱۲هزار میلیارد تومانی سازمان امور مالیاتی از کارت‌های یکبار مصرف

سیدکامل تقوی‌نژاد، رییس سازمان امور مالیاتی کشور پیرامون فرارهای مالیاتی صورت گرفته توسط این کارت‌‌ها گفت: سازمان امور مالیاتی کشور طلبی ۱۲هزار میلیارد تومانی دارد که این مالیات مربوط به کسانی است که در سال‌های گذشته از کارت بازرگانی یکبار مصرف استفاده کرده‌اند و مالیات پرداخت نکرده‌اند.

کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف پدر اقتصاد را درآورد

ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور بر این باور است کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و صوری پدر اقتصاد را درآورده است. بعد از یک سال که سازمان مالیات برای اخذ مالیات به صاحبان کارت‌های بازرگانی مراجعه و افراد را دعوت می‌کنند، یا آدرس ثبت‌شده درست نیست یا اماکن با قراردادهای اجاره صوری ثبت‌ شده‌اند که متعلق به صاحب کارت نیستند. البته با پیگیری سازمان مالیات، افراد صاحب کارت شناسایی می‌شوند ولی بعد از شناسایی مشخص می‌شود که افراد پولی در بساط ندارند تا حق دولت را پرداخت کنند و شاهدیم چندین هزار میلیارد تومان حق دولت، هنوز وصول نشده است.

کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف تهدید جدی برای اقتصاد کشور

حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پدیده شوم کارت‌های بازرگانی تهدید جدی برای اقتصاد کشور است، متأسفانه افراد سودجو با استفاده از هویت افرادی که وضعیت مالی خوبی نداشته و به نام آنها کارت بازرگانی دریافت می‌کنند، اما زمانی که باید بابت واردات کالا مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند، این کار را نکرده و مشکلات گریبانگیر فردی می‌شود که کارت بازرگانی به نام او صادر شده است، بنابراین برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده برخی از افراد در سال آینده باید صدور کارت یکبار مصرف بازرگانی متوقف شود.

رد پای کارت بازرگانی یک‌بار در پرونده‌های کلان قاچاق

ابراهیم‌زارعی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ‌و نظارت بر فرایندهای گمرکی‌، تجاری‌ و اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم ادعا دارد: عمدتاً آسیب‌‌ها و مفاسد ناشی از صدور کارت بازرگانی یکبار مصرف و برای افراد واجد شرایط لازم، در ۳ دسته قاچاق از مبادی رسمی، فرار مالیاتی و بدهی‌های معوق گمرکی ناشی از تخلفات گمرکی طبقه‌بندی می‌شود. در اکثر پرونده‌های کلان قاچاق متشکله توسط ناجا و واجا و گمرک رد پای کارت بازرگانی یک‌بار مصرف دیده می‌شود.

اجاره ٢٠٠‌هزار تومانی کارت‌های بازرگانی

ابوالفضل‌روغنی‌گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: کارت‌های بازرگانی در برخی موارد حتی با ٢٠٠‌هزار تومان اجاره داده می‌شوند و با آن واردات چند‌ هزار میلیاردی انجام می‌شود؛ بی‌ آن‌که واردکنندگان رد و نشانی از خود به جای بگذارند و مالیاتی را بپردازند.

کوتاهی سازمان امور مالیاتی

مظفر علیخانی، معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران بیان می‌کند: بند ۷ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، این اختیار قانونی را به سازمان امورمالیاتی داده که از دارنده کارت به صورت تضامنی بخواهد مطالبات دولت را وصول کند. حکم قانونی وجود دارد و برابر حکمی که در قانون مجازات اسلامی وجود دارد نیز می‌توانند برخورد کنند. یعنی سازمان امور مالیاتی طبق اختیار قانونی که دارد می‌تواند با افرادی که سوءاستفاده کرده‌اند چه کسانی که کارتشان را واگذار و چه آنهایی که از این کارت‌‌ها استفاده کرده‌اند برخورد قانونی کند و حقوق ملت و دولت را استیفا کند اما در این خصوص، مشکل اجرایی وجود دارد.

اتاق بازرگانی مقصر صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف

حسن‌حسینقلی، عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن اتاق بازرگانی با بیان این‌که اتاق بازرگانی در رابطه با صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف مقصر است، می‌گوید: زیرا این امر منبعی برای به وجود آمدن فساد مخصوصاً در حوزه مالیات شده است و فرار مالیاتی توسط افرادی که کارت بازرگانی یکبار مصرف دارند، به ضرر دیگران تمام می‌شود.

سوءاستفاده از کارت بازرگانی

محمدلاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: کارت بازرگانی هم مانند هر مدرک دیگر مورد سوءاستفاده قرار گیرد و نمی‌توان منکر این شد که در ارایه این کارت ضعف‌هایی وجود دارد؛ ما در کشور خود از ظرفیت تشکل‌ها برای اهلیت افراد استفاده نمی‌کنیم.

پیشگیری قبل از سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی

حسین‌سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که سازمان مالیاتی قادر است تدابیری بیندیشد که واردکننده در بدو ورود کالا بخشی از مالیات را بپردازد‌، گفت: می‌توان قبل از وقوع سوءاستفاده از این کارت‌‌ها اقدام به پیشگیری کرد؛ بنابراین به‌ جای این‌که اعلام کنیم کارت بازرگانی مورد قصور اتاق تعاون یا بازرگانی قرار می‌گیرد، می‌توان از وقوع این خطا‌ها جلوگیری کرد.