لذت تماشای مختلط جام جهانی در استادیوم مجازی

سینما محلی برای اجابت برخی رویاها! لذت تماشای مختلط جام جهانی در استادیوم مجازی مسعود طاهری- در دورانی که فوتبال دیدن بانوان در استادیوم‌ها در کنار آقایان ممنوع است، سینما محلی است که می‌تواند این خواسته را برآورده کند؛ چه بهتر که این فوتبال، بازی‌های جام جهانی باشد یعنی بزرگ‌‌ترین رویداد فوتبالی در جهان. ۳۲ […]

سینما محلی برای اجابت برخی رویاها!

لذت تماشای مختلط جام جهانی در استادیوم مجازی

مسعود طاهری- در دورانی که فوتبال دیدن بانوان در استادیوم‌ها در کنار آقایان ممنوع است، سینما محلی است که می‌تواند این خواسته را برآورده کند؛ چه بهتر که این فوتبال، بازی‌های جام جهانی باشد یعنی بزرگ‌‌ترین رویداد فوتبالی در جهان.

۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی از ۲۴ خرداد ماه امسال در روسیه به مصاف هم می‌روند تا رویاهای یک ملت را به تصویر بکشند.

طبیعی است که به خاطر محدودیت‌های مالی و ترانسفر میلیارد‌ها نفر توان دیدن بازی‌ها را از نزدیک نداشته باشند و از تلویزیون شاهد هنرنمایی مردان فوتبالیست باشند.

تیم ملی کشورمان نیز که برای پنجمین بار به جام جهانی راه یافته باید به مصاف اسپانیا قهرمان سابق جام جهانی، پرتغال قهرمان یورو ۲۰۱۶ و مراکش قهرمان جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۸ برود. بی‌شک بازی‌های ایران با بزرگان فوتبال جهان همچون اسپانیا و پرتغال دیدنی خواهد بود.

برنامه بازی‌های ایران در جام جهانی

ایران در اولین دیدار خود باید ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد ۹۷) ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه سنت پترزبورگ برابر مراکش به میدان برود. ملی‌پوشان ایران در دومین دیدار ساعت ۲۱:۳۰ روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۹۷) در ورزشگاه کازان به مصاف تیم ملی اسپانیا می‌رود و در نهایت ایران در سومین بازی خود در ساعت ۲۱:۳۰ روز ۲۵ ژوئن (۴ تیر ۹۷) در سارانسک به مصاف پرتغال خواهد رفت.

سابقه دیدن فوتبال در سینما

دیدن فوتبال در سینما البته اتفاق جدیدی نیست و تا همین چند وقت پیش و همزمان با لیگ قهرمانان اروپا سالن اصلی همایش‌های برج میلاد با ظرفیت ۱۴۰۰ صندلی، این بازی‌‌ها را برای تمامی مخاطبان پخش می‌کرد. پیشتر نیز بازی دربی در برخی سینما‌ها به نمایش درآمده بود.

حاشیه‌های فوتبال در سینما

پخش بازی فوتبال در سینما دو سال قبل با حواشی روبه‌رو شد، مدیر وقت اداره‌ نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، رسماً مجوز پخش فوتبال را برای همه، در سینما‌ها داد در حالیکه اداره اماکن سینما‌ها را از پخش فوتبال برای خانم‌‌ها منع کرده بود و اتفاقاً دو سینما هم به دلیل این‌که به بانوان بلیت فروخته بودند، چند روزی پلمب شدند و برخی دیگر هم به دلیل این‌که بلیت‌فروشی فقط باید برای آقایان باشد، مسابقات را پخش نکردند! در آن مقطع سجادپور یکی از مدیران وقت سازمان سینمایی معتقد بود که تمامی تصمیمات و اتفاقات مربوط به سالن نمایش‌های فیلم منحصراً به اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای کشور مربوط می‌شود و دیگر نهاد‌ها و مراکز در این باب هیچ مسؤولیتی ندارند و حیطه مسؤولیت دیگر نهاد‌ها به خارج از سالن‌‌ها و سطح جامعه مربوط می‌شود.

شروط شورای صنفی نمایش

هفته گذشته بود که رسماً اعلام شد جام جهانی روسیه می‌تواند با اجابت شروط شورای صنفی نمایش در سینما‌ها پخش شود.

* سینماداران باید مجوز لازم برای پخش فوتبال را از نیروی انتظامی دریافت کنند.

* انجمن سینماداران باید سینماهایی که شرایط پخش فوتبال را دارند به نیروی انتظامی معرفی کنند تا مجوزهای لازم در این زمینه از سوی نیروی انتظامی صادر شود.

* علاوه بر آن سینماداران باید از صاحبان فیلم‌هایی که سانس نمایش آثارشان همزمان با نمایش فوتبال است، مجوز گرفته و رضایت آنها را کسب کنند.

سینما محلی برای نشاط مردم

می‌توان گفت که پخش مسابقات فوتبال در سینما‌ها از دو منظر اقتصادی و اجتماعی مفید است. طبق آمار‌ها وقتی با افت ۵۰ درصدی مخاطب مواجه هستیم، نمایش فوتبال در سینما‌ها برای خانواده‌ها راهی برای امرار معاش سینما‌ها است. همچنین پایین بودن سطح تفریحات مردم در ایران یک عارضه است و نمایش فوتبال در سینما‌ها می‌تواند، بخشی از مشکلات نیروی انتظامی را حل کند. مردم به دلیل تفریحات دسته جمعی می‌توانند داخل سینما بیایند و بخشی از هیجانات سالم را تخلیه کنند، مانند تجربه موفقی که پیش از این داشته‌ایم.

حال با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی این امید می‌رود که شرایط پخش فوتبال برای آقایان و خانم‌‌ها در سینما‌ها فراهم شود و از حواشی چند سال قبل خبری نباشد.