فریاد کامیونداران از دست واسطهها و افزایش قیمت قطعات یدکی درخواستهای صنفی کامیونداران شنیده شد علیرغم رشد شبکه حمل و نقل ریلی کشور ولی همچنان بخش جاده و کامیونها و تریلرها بار اصلی واردات و صادرات کشور را چه از مرزهای زمینی و چه به بنادر کشور برای دستیابی به دریاهای آزاد را برعهده دارند […]
فریاد کامیونداران از دست واسطهها و افزایش قیمت قطعات یدکی
درخواستهای صنفی کامیونداران شنیده شد
علیرغم رشد شبکه حمل و نقل ریلی کشور ولی همچنان بخش جاده و کامیونها و تریلرها بار اصلی واردات و صادرات کشور را چه از مرزهای زمینی و چه به بنادر کشور برای دستیابی به دریاهای آزاد را برعهده دارند اما کامیونداران بخش حمل و نقل برونشهری این روزها در برخی نقاط کشور مشکلاتشان را در تجمعهایی مطرح کردند؛ هرچند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به مبلغ کرایه آنها اضافه شد اما معضل این صنف، سوءاستفاده واسطههاست که نیمی از درآمد کامیونداران را به جیب میزنند، در واقع در روزهای اخیر کامیونداران نسبت به آنچه «کم بودن نرخ کرایهها» میدانند، در برخی شهرستانها اجتماع و رسیدگی به مشکلات صنفی خود را خواستار شدند. کامیونداران به افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، حق بیمه رانندگان در سالهای اخیر و پایین بودن نرخ کرایه اشاره و تأکید کردند که قیمت حمل بار باید افزایش یابد. آنان میگویند کرایه حمل و نقل کامیونها در چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده اما تورم باعث افزایش هزینهها شده و وضعیت معیشتی آنان با مشکل روبهرو شده است. کامیونداران، به مشکلاتی همچون «مبلغ حق بیمه رانندگان، بیعدالتی در توزیع بار در بنادر و میزان دریافت کمیسیون توسط شرکتهای حمل ونقل» معترضند اما از دوشنبه هفته گذشته، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ کرایه حمل و نقل را افزایش داد.
حل مشکل حق بیمه و افزایش کرایه
داریوش امانی، معاون حملونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
یکی از خواستههای کامیونداران محاسبه کرایه حمل براساس تن بر کیلومتر است که این درخواست باید بررسی شود تا در نهایت به ضرر راننده تمام نشود و لذا خواستههای صنفی کامیونداران در سراسر کشور از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای بررسی شد و سازمان با بخشی از آن موافقت دارد، همچنین باید مزایا و معایب این درخواست بررسی شود درست مثل شغل سخت و زیانآور کردن شغل رانندگی که اکنون موافقان و مخالفان خود را در این صنف دارد. در صورت سخت و زیانآور شدن این شغل رانندگان باید حق بیمه بیشتری به سازمان تأمین اجتماعی دهند و همینطور با سن ۲۵ سالگی بازنشسته شوند، در حالی که همین الان برای بازنشستگی در ۳۰ سالگی مخالفت دارند و به ما اعتراض میکنند. بنابراین تمام تلاش ما این است که هر تصمیم جدیدی که برای رانندگان و کامیونداران گرفته میشود به نفع آنها باشد و مشکلات آنها را دوچندان نکند، از سویی افزایش کرایه از قبل در برنامههای ما بود و میخواستیم این افزایش قیمت را اعلام کنیم که اکنون در سراسر کشور ۲۰درصد افزایش اعمال شده است.
در عین حال برای بیمه رانندگان سازمان تأمین اجتماعی متأسفانه بدون هماهنگی با ما حق یارانه را قطع کرده بود که با پیگیری سازمان راهداری و حملونقل جادهای به وضعیت قبل برگشت. بحث دیگری هم که رانندگان داشتند این بود که با حداقل حقوق بازنشسته میشوند که طی مذاکره با وزیر کار بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت و ایشان دستور دادند کارگروهی در سازمان تأمیناجتماعی تشکیل شود که خود رانندگان مابهالتفاوت بیمه را پرداخت کنند تا با حقوق بیشتری بازنشسته شوند که ماه آینده این موضوع جمع و به رانندگان ابلاغ میشود.
با تعیین کرایه بر مبنای تن بر کیلومتر مخالف نیستیم
با تعیین کرایه بر مبنای تن بر کیلومتر مخالف نیستیم، چون خواسته صنف است اکنون تیم کارشناسی در حال بررسی موضوع است اما نحوه محاسبه سخت است و در این صورت باید قبلش از جادههای کشور آنالیز داشته باشیم که مثلاً کدام جاده صعبالعبور است، یا کدام کویری و کدام کوهستانی است. چرا که برای هر کدام ضریبی باید قائل شویم که به زودی در جلسه مشترک با این صنف مزایا و معایب محاسبه قیمت براساس تن برکیلومتر مطرح میشود و درصورت موافقت یا مخالفت صنف تصمیم نهایی گرفته میشود. برای بیمه رانندگان سازمان تأمین اجتماعی متأسفانه بدون هماهنگی با ما حق یارانه را قطع کرده بود که با پیگیری سازمان راهداری و حملونقل جادهای به وضعیت قبل برگشت.
درآمد هنگفت شرکتها از حق کمیسیون
محمد خان بلوکی، رییس اتحادیه انجمنهای صنفی رانندگان حمل و نقل کالای کشور
کرایه حمل کالا در کشور نزدیک به ۳ سال افزایش نیافته بود که این هفته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت. دلالها و شرکتهای حمل و نقل بارنامهنویس که حتی یک ریال نیز در این بخش سرمایهگذاری نکردهاند از محل کمیسیون بار رانندگان درآمدهای زیادی نصیب خود میکنند. بهطور نمونه از کرایه دو میلیون تومانی، ۵۰ درصد نصیب این شرکتها میشود. اگر رانندگان کرایههای واقعی خود را دریافت کنند، نیازی به پرداخت بخشی از هزینههای بیمههای اجتماعی آنها توسط دولت نیست لذا هنوز بسیاری از کامیونداران از جمله در استان فارس، افزایش بیش از ۲۰ درصدی کرایههای حمل بار را خواستارند و نسبت به این میزان معترض هستند. در کشورهای جهان، شرکتهای حمل و نقل کالا صاحب کامیون هستند و رانندگان را استخدام میکنند اما در ایران شرکتهای حمل ونقل فقط نقش بارنامهنویس را دارند و از محل کمیسیون کامیونداران، درآمدهای هنگفتی را کسب میکنند. از سویی شرکتهای حمل ونقل پس از معرفی بار و صدور بارنامه بلافاصله حق کمیسیون خود را از راننده میگیرند، در حالی که راننده باید پس از طی مسافت زیاد، بار خود را تحویل و کرایهاش را با مشکلات متعدد و حتی چند ماه بعد دریافت کند. باید گفت دلال بازی شرکتهای حمل و نقل اجازه نمیدهد رانندگان و کامیونداران به حق و حقوق قانونی خود دست یابند و اکنون بهطور متوسط از هر ۱۰ کامیون فعال در حمل و نقل برونشهری در کشور، ۷ دستگاه بار دارد که نشان میدهد بیش از ۶۵ هزار کامیون بیش از ظرفیت بار در این بخش فعالیت میکنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.