قیمت نجومی GitHub؛ تغییر مدل ارزشگذاری استارتآپها! ارزشگذاری استارتآپها خصوصاً در سیلیکون ولی تفاوتهای عمدهای با شرکتهای سنتی دارد و خرید اخیر مایکروسافت نکات این تفاوتها را روشن میکند. خرید گیتهاب توسط مایکروسافت با مبلغ ۷٫۵ میلیارد دلار، مثال بارزی از تفاوت ارزشگذاری شرکتها و استارتآپها در سیلیکون ولی است. قیمتی که برای خرید این […]
قیمت نجومی GitHub؛ تغییر مدل ارزشگذاری استارتآپها!
ارزشگذاری استارتآپها خصوصاً در سیلیکون ولی تفاوتهای عمدهای با شرکتهای سنتی دارد و خرید اخیر مایکروسافت نکات این تفاوتها را روشن میکند.
خرید گیتهاب توسط مایکروسافت با مبلغ ۷٫۵ میلیارد دلار، مثال بارزی از تفاوت ارزشگذاری شرکتها و استارتآپها در سیلیکون ولی است. قیمتی که برای خرید این استارتآپ ارایه شده، ۳۰ برابر درآمد سالیانه آن است که رقمی کاملاً نجومی محسوب میشود. برای مقایسه بهتر است بدانید گرانترین خرید شرکتهای فناوری (خرید لینکدین توسط مایکروسافت)، رقمی ۷٫۲ برابر درآمد سالیانه شرکت بوده است. مایکروسافت برای خرید لینکدین، ۲۶ میلیارد دلار هزینه کرد. در ادامه به معرفی اجمالی این استارتآپ میپردازیم تا در آخر به این نتیجه برسیم که چرا باید این چنین هزینهای برای خرید یک استارتآپ کاملاً تخصصی پرداخت شود؟
اما گیت هاب چیست ؟
گیت هاب (GitHub) یک سرویس میزبانی وب برای پروژههای است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده میکنند. گیتهاب با استفاده از روبی آن ریلز و ارلنگ ساخته شده است. این سرویس هم دارای گزینه رایگان برای پروژههای متنباز و هم پولی برای پروژههای تجاری است. توسعه پلتفرم گیت هاب در اکتبر ۲۰۰۷، آغاز شد. گیت هاب در سال ۲۰۰۸ توسط تام پرستون، کریس ونسترت و پی جی هیت پایهگذاری گردید و براساس گزارشی در ژوئن ۲۰۱۱، این سرویس محبوبترین سرویس ارایهدهنده گیت است.
این سایت عملکردهای یک جامعه مجازی شامل: فید، دنبالکننده و گراف شبکه برای نمایش دادن توسعهدهندگانی که بر یک نسخه مرجع (مخزن) کار میکنند، را به کاربرانش ارایه میدهد.
در ژوئیه ۲۰۱۲ این شرکت با ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا در سری آ سرمایهداران اصلی، از طرف اندرسون هورویتز ردهبندی شد.
گیت هاب قابلیت توزیع کنترل نسخه و مدیریت کد منبع (SCM) از گیت و همچنین اضافه کردن ویژگیهای خاص آن را عرضه میکند.
در ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ مایکروسافت خرید گیتهاب را با قیمت ۵٫۷ میلیارد دلار تأیید کرد.
شرح عملکرد کلی
سایت گیت هاب همه عملکردهای مورد نیاز کاربران در یک جامعه مجازی را در دسترس قرارداده است!
از ژانویه ۲۰۱۰ گیت هاب تحت همین نام گیت هاب به فعالیتهای خود ادامه داد.
گیت هاب مخازن خصوصی و آزاد را برای میزبانی پروژههای نرمافزار منبع باز، که معمولاً استفاده میشود، را ارایه میدهد.
آمار و ارقام
گیت هاب با داشتن تقریباً ۲۰ میلیون کاربر و ۵۷ میلیون مخازن در آوریل سال ۲۰۱۷ به عنوان بزرگترین میزبان از کد منبع در جهان است
اعضای تیم گیت هاب در ۲۴ فوریه سال ۲۰۰۹ اعلام کرد در دفتر مرکزی یاهو که در سال اول آنلاین بودند گیت هاب بیش از ۴۶۰۰۰ مخازن عمومی داشته است.
در ۵ ژوئیه ۲۰۰۹، گیتهاب اعلام کرد که سایت در حال حاضر با بیش از ۱۰۰هزار کاربر مهار شد. در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۹، در بحث دیگری تحویل داده در یاهو، تام ورنر پرستون اعلام کرد که GitHub برای میزبانی ۹۰هزار مخازن عمومی منحصر به فرد رشد داشته است.
در ۲۵ جولای سال ۲۰۱۰، گیتهاب اعلام کرد که میزبان یک میلیون مخازن است و همچنین در ۲۰ آوریل ۲۰۱۱، گیتهاب اعلام کرد که میزبان دو میلیون مخازن شده است. در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، گیتهاب اعلام کرد که ۱۰ میلیون مخازن رسیده است.
محدودیت
با توجه به بندهای قرارداد، اگر استفاده از پهنای باند یک اکانت، بهطور قابل ملاحظهای از متوسط دیگر کاربران گیتهاب بالاتر رود، سرویس هاستینگ فایل آن اکانت، به سرعت غیرفعال یا حذف خواهد شد مگر اینکه مصرف پهنای باند کاهش یابد. پهنای باند اولیه برای هر مخزن یک گیگابیت است.
حمله DDoS به گیتهاب
از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ وبسایت گیتهاب مورد حمله DDoS قرار گرفت که ابزارها و برنامههای مبارزه با سانسور اهداف اصلی هستند. این حمله به حکومت چین نسبت داده شده است.
در پستی در وبلاگ گیت هاب اعلام شد که این حملات DDoS در تاریخ گیتهاب بیسابقه است. این حملات از روز ۲۶ مارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
گیتهاب میگوید که این حملات شامل تکنیکهای مختلفی است. علاوه بر استفاده از تمام تکنیکهای شناخته شده برای حملات DDoS برخی تکنیکهای کاملاً جدید نیز توسط مهاجمان بهکار گرفته شده است. تیم گیتهاب میگوید:
احتمالاً این شاخه خاص محتوا چیزی است که چین نسبت به آن حساس است. بر طبق گزارش وال استریت ژورنال بزرگترین ضربهای که به میزان ترافیک گیتهاب وارد شده مربوط به موتور جستجوی چینی بایدو بوده است. متخصصان حوزه امنیت به این روزنامه گفتهاند که این موضوع GitHub را در طول مدت حملات کاملاً فلج کرده است.
گیتهاب در توئیتی اعلام کرد که به کمک تاکتیکهای خنثیسازی متنوع در پی از بین بردن اثر این حملات است. موتور جستجوی بایدو نیز طی بیانیهای هرگونه دخالت در این حملات را رد کرده و اعلام کرده که این وبسایت به هیچ عنوان به صورت عمدی در هیچ ارجاع آدرسی دست نداشته است.
چرا هزینه نجومی برای یک استارتآپ؟!
مایکروسافت به خاطر توانایی برای کسب درآمد (ارزش مالی) به گیتهاب ۷٫۵ میلیارد پرداخت نمیکند. این رقم برای دسترسی به قشرهای متنوع توسعهدهندگان پرداخت میشود؛ بازاری که هر روز از امکانات سرویس گیتهاب استفاده میکند. این خرید باعث میشود این بازار بکر به سمت محیط و محصولات مایکروسافت در بخش توسعهدهندگان هدایت شود و آنجا، درآمد اصلی کسب خواهد شد.
نتیجهگیری
در برخی اوقات شرکتی با چند کارمند و حتی بدون هیچ درآمدی، ارزشی میلیارد دلاری پیدا میکند. در مقابل شرکتی با درآمد سالیانهی ۱۰۰ میلیون دلار و چندین کارمند، ارزشی بسیار پایینتر خواهد داشت. داستان موفقیت غولهای سیلیکون ولی مانند اپل، فیسبوک و گوگل، مثالهایی موفق از موفقیت استراتژی ارزشگذاری مالی است. در مقابل داستان موفقیت تعداد زیادی از استارتآپها، ارتباطی به ظرفیت آنها برای انجام یک IPO قوی و ادامه دادن رشد بهصورت یک شرکت سهامی عام ندارد. داستان آنها در توانایی در ایجاد ارزش برای شرکت دیگر خلاصه شده است.
البته این خرید تنها مثالی از ارزش اصلی استارتآپهای فناوریمحور است. نتیجه این مثال آن است که ساختن و توسعه یک کسبوکار مستقل و عالی، آن را به استثنایی قابل توجه تبدیل خواهد کرد. در نهایت به این نتیجه میرسیم که بیشترین موفقیتها از داشتن ارزش استراتژیک بیرون میآیند و نه ارزش استارتآپ در بازار!
———-
منابع:
Zoomit؛ Wikipedia؛ HBR
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.