تخفیف بیمه شخص ثالث کلید می‌خورد؟

تخفیف بیمه شخص ثالث کلید می‌خورد؟ گروه بانک، بیمه، بورس- بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای که براساس قانون اجباری است و باید تمامی دارندگان خودرو آن را خریداری کنند. درصورتی که بیمه شخص ثالث را خریداری نکنید روزانه مشمول جریمه خواهید شد. خسارات جانی بیمه شخص ثالث معلم شامل شکستگی، فوت، ازکارافتادگی، نقص عضو و هزینه […]

تخفیف بیمه شخص ثالث کلید می‌خورد؟

گروه بانک، بیمه، بورس- بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای که براساس قانون اجباری است و باید تمامی دارندگان خودرو آن را خریداری کنند. درصورتی که بیمه شخص ثالث را خریداری نکنید روزانه مشمول جریمه خواهید شد. خسارات جانی بیمه شخص ثالث معلم شامل شکستگی، فوت، ازکارافتادگی، نقص عضو و هزینه درمان می‌شود. خسارات مالی نیز شامل تمام زیان‌هایی است که به اشخاص ثالث و یا محمولات آنها وارد می‌شود.

تغییر تخفیف بیمه شخص ثالث در قانون جدید به چه صورت است؟

یکی از تخفیف‌‌های پرکاربرد در بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت است. در صورتی که خودروی شما در مدت ‌بیمه‌نامه دچار حادثه نشده و خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکرده باشید، شرکت بیمه وظیفه دارد در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه، در محاسبه مبلغ بیمه شخص‌ثالث‌تان تخفیفی را اعمال کند. به این تخفیف‌، تخفیف عدم خسارت گفته‌‌ می‌شود. تخفیف عدم‌خسارت در بعضی از ‌بیمه‌نامه‌ها با عنوان «ت.ع.خ» و یا «سنوات تخفیف» درج‌‌ می‌شود. طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث که توسط بیمه‌مرکزی اعلام شده، تخفیف عدم خسارت این بیمه در سال جدید نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است. به این صورت که تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰درصد به ۵ درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان ۷۰ درصد خواهد بود، با این تفاوت که این تخفیف به جای سال هشتم در سال چهاردهم تکمیل‌‌ می‌شود.

تخفیف بیمه شخص‌ثالث

نحوه محاسبه تخفیف عدم خسارت در تبصره۱ ماده ۶ قانون شخص ثالث: براساس این قانون، در صورتی که تخفیف عدم خسارت در قانون جدید از میزان آن در قانون قدیم کم‌تر باشد، در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه تخفیف قبلی ملاک قرارداده‌‌ می‌شود. به عنوان مثال در قانون جدید بیمه شخص ثالث، در سال هشتم به جای ۷۰ درصد، ۴۰ درصد تخفیف به ‌بیمه‌گذار تعلق‌‌ می‌گیرد که در واقع این موضوع به ضرر ‌بیمه‌گذار است. اما تبصره ۱ ماده ۶ قانون برای حل همین مشکل ارایه شده و براساس آن، تخفیف عدم خسارت مطابق با قانون قبلی یعنی همان ۷۰ درصد اعمال‌‌ می‌گردد تا ‌بیمه‌گذار از نظر مالی متضرر نشود. شرکت‌های بیمه تا زمانی موظف به اعمال این قانون هستند که درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه در قانون قدیم و جدید با هم برابر شود.

تخفیف بیمه شخص ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود!

 تا پایان سال ۹۶ حتی با یک ‌بار تصادف و استفاده از یک کوپن ‌بیمه‌نامه، تخفیف عدم خسارت شما از بین رفته و ‌بیمه‌نامه فاقد تخفیف عدم خسارت محسوب‌‌ می‌شد. اما در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تخفیف‌‌های عدم خسارت با هر بار استفاده از ‌بیمه‌نامه، به صورت پلکانی کاهش یافته و مابقی آن برای بیمه‌گذار حفظ‌‌ می‌شود.

نحوه کاهش تخفیف عدم خسارت:

نحوه کاهش تخفیف عدم خسارت به این صورت است که اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی او کاهش پیدا‌‌ می‌کند. این اعداد برای خسارت جانی به ترتیب ۳۰ درصد، ۷۰ درصد و ۱۰۰ درصد‌‌ می‌باشد. در صورتی که در قانون قدیم تخفیف بیمه شخص ثالث، با اولین تصادف همه تخفیف‌‌های عدم خسارت خود را از دست‌‌ می‌دادید. البته این موضوع برای سال‌های تخفیف کم‌تر، متفاوت است و ممکن است گاهی هزینه بیش‌تری را به ‌بیمه‌گذاران تحمیل کند. مثلا اگر شما دو سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید، می‌توانید از ۱۵درصد تخفیف در ‌بیمه‌نامه خود استفاده کنید. بر اساس قانون ذکر شده پس از اولین تصادف ۲۰درصد از میزان تخفیف شما کاهش پیدا‌‌ می‌کند. اما در این مورد برخلاف مثال قبلی، به حق بیمه شخص ثالث شما ۵ درصد اضافه‌‌ می‌شود. و این در واقع به ضرر ‌بیمه‌گذار خواهد بود.

کاهش هزینه‌های بیمه شخص ثالث در بیمه ایران

یک مقام آگاه گفته که مطابق با اعلام بیمه‌مرکزی به بیمه ایران، میزان هزینه‌های مربوط به بیمه شخص ثالث کاهش پیدا می‌کند. در واقع همزمان با گران شدن فراگیر اقلام در بازار، اما این بار اخبار غیررسمی از کاهش هزینه‌های مربوط به بیمه شخص ثالث خبر می‌دهند. به گفته یک مقام آگاه، مطابق با اعلام بیمه‌مرکزی به بیمه ایران ۵ درصد به تخفیفات بیمه شخص ثالث بیمه ایران اضافه شده که همین مسأله باعث کاهش در هزینه نهایی بیمه شخص ثالث در بیمه ایران شده است. این مقام آگاه با بیان این‌که تخفیفات فعلی با ابلاغ بیمه‌مرکزی صورت گرفته است، می‌گوید که این بیمه در قانون قبلی مشمول شرایط خاص می‌شد که در قانون جدید و مطابق با ماده ۱۸ بیمه شخص ثالث این تخفیفات ۵ درصد افزایش پیدا کرده است که باعث کاهش قیمت حق بیمه ثالث می‌شود. همچنین عدم اعمال این تخفیف تا پیش از این به دلیل عدم تفسیر مشترک بیمه‌مرکزی و بیمه ایران از ماده۶ آیین‌نامه تخفیف عدم خسارت سالانه بوده است که با تفسیر جدیدی که بیمه‌مرکزی به عمل آورده است اعمال این تخفیف از ۲۹ خردادماه در دستور کار بیمه ایران قرار گرفته است. تخفیف عدم خسارت یا همان‌طور که در بیمه‌نامه درج می‌شود «ت‌ع‌خ» تخفیفی است که به نسبت تعداد سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به بیمه‌گزار تعلق می‌گیرد. اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی مبلغ تعیین شده برای دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. هر ساله قوه‌قضاییه میزان مشخصی را به عنوان حق دیه کامل در ماه حرام اعلام می‌کند. در سال ۱۳۹۷ دیه کامل در ماه حرام ۳۰۸ میلیون تومان و در ماه غیرحرام ۲۳۱میلیون تومان تعیین شده است.