‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری

در نیمه اول تیر ماه سال‌جاری اجرایی می‌شود ‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری محمدقره‌داغلی- ایران با داشتن یک‌درصد از جمعیت جهان، حدود ۷درصد از ذخایر معدنی جهان را در خود دارد. به گفته کارشناسان بخش معدن، تاکنون فقط ۲۵درصد از وسعت کشور مورد اکتشاف علمی قرارگرفته است که ۶۸ نوع کانی معدنی شناسایی‌شده […]

در نیمه اول تیر ماه سال‌جاری اجرایی می‌شود

آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری

محمدقره‌داغلی- ایران با داشتن یک‌درصد از جمعیت جهان، حدود ۷درصد از ذخایر معدنی جهان را در خود دارد. به گفته کارشناسان بخش معدن، تاکنون فقط ۲۵درصد از وسعت کشور مورد اکتشاف علمی قرارگرفته است که ۶۸ نوع کانی معدنی شناسایی‌شده و این میزان تا ۸۰ نوع هم قابل‌افزایش است.

باوجود ذخایر غنی معدنی، بخش معدن در ایران نتوانسته است این مزیت‌ها را در ایجاد زنجیره‌ای از اشتغالزایی به‌کار گیرد، همچنین در حال‌حاضر بسیاری از واحدهای معدنی سال‌ها در انتظار دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت هستند که با موانع قانونی و به گفته فعالان بخش معدن با خودتحریمی داخلی، ظرفیت‌های بسیار بالای بخش معدن به هدر می‌رود.

این در حالی است که ‌که سهم معدن از تولید ناخالص ملی در کشورهای پیشرو ۶درصد است این عدد در اقتصاد ایران به ۰٫۷ رسیده است آمار رسمی می‌گوید در ۵سال اخیر حدود ۵۰۰ معدن تعطیل شده است.

به‌طوری‌که سهم بخش معدن (به استثنای صنایع معدنی) در تولید ناخالص ملی کشور از ۱٫۱ درصد در سال ۹۲ به کم‌تر از یک‌درصد (۷۰ صدم درصد) در سال ۹۶ است.

با توجه به اهمیت معادن، طرح آمار‌گیری از معادن در حال بهربرداری توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

عملیات میدانی طرح آمارگیری معادن کشور از تاریخ ۹/۴/۹۷ لغایت ۳۱/۶/۹۷ به مدت ٨٤ روز در سراسر کشور انجام خواهد شد.

در این طرح مأموران آمارگیر با مراجعه به حدود ٦٥٠٠ معدن در حال بهره‌برداری کشور اطلاعات تفصیلی موردنظر را در قالب پرسش‌نامه، طرح و جمع‌آوری خواهند کرد.

این طرح به واسطه وابستگی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور به عنوان اولین بخش در زنجیره تأمین سایر صنایع، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است ولی به‌رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور میزان بهره‌برداری از این منابع محدود است.

درصورتی که امکان توسعه اکتشاف بیش‌تر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری شده با ارزش افزوده بالا خواهد شد که قادر است سهم بیش‌تری در تولید ناخالص داخلی کشور و همچنین صادرات غیرنفتی قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد که در نتیجه آن از بخشی از منابع ارزی کشور تأمین خواهد شد.

پیش از این طرح مذکور تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های ١٣٦٤ و ١٣٦٥ و به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در کشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای مناسب، توسط مرکز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال ١٣٦٦ لغایت ١٣٩٦ (به جز سال‌های ٧٠ و ٨٤) تمامی معادن در حال بهره‌برداری کشور (به جز نفت و گاز، مواد رادیواکتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است.

هدف کلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره‌برداری، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی‌انسانی به تفکیک تولیدی، غیرتولیدی، مدرک تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست‌محیطی، بهداشت و ایمنی و … است، به‌طوری که با توسعه بخش معدن، کاربرد‌ها و مزیت‌های بسیاری چه به صورت مستقیم (بالا بردن سهم معدن در تولید ناخالص‌ ملی) و چه به صورت غیرمستقیم (اشتغالزایی، توسعه در مناطق کم‌تر توسعه یافته، ممانعت از مهاجرت و…) به همراه دارد.

گفتنی است که درآمد تولیدی بخش معدن از ۷هزارو۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ به حدود ۹هزارو۳۰۰ میلیارد در سال ۹۲، حدود ۹هزارو۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳، حدود ۸هزارو۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴، حدود ۸هزارو۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۱۰هزارو۳۷۸ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

نتایج این طرح پس از جمع‌آوری اطلاعات از معادن کشور حداکثر تا پایان سال‌جاری در اختیار کاربران قرار خواهدگرفت.