باز هم داستان تکراری ممنوعیت واردات خودرو

باز هم داستان تکراری ممنوعیت واردات خودرو مهدی‌قره‌داغلی- در حالی جزییات مصوبه اخیر دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات خودرو این پرسش مطرح است که تکلیف افرادی که خودروهای وارداتی را پیش‌خرید کرده و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، چیست؟ متأسفانه رصد تغییرات بازار […]

باز هم داستان تکراری ممنوعیت واردات خودرو

مهدی‌قره‌داغلی- در حالی جزییات مصوبه اخیر دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات خودرو این پرسش مطرح است که تکلیف افرادی که خودروهای وارداتی را پیش‌خرید کرده و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، چیست؟

متأسفانه رصد تغییرات بازار در دو سال اخیر نشان از بازمهندسی بازار و استقرار یک شرایط ناعادلانه برد – باخت به نفع جریان خاص خودرویی است که از حمایت کامل سیاسی برخوردار هستند. جریانی که به علت رکود در بازار مسکن و دیگر بازارها، منافع اقتصادی سیاسی خود را بازار خودرو تعریف کرده‌اند.

در این مورد سیدعبدالوهاب‌سهل‌آبادی، رییس‌خانه صنعت، معدن‌وتجارت ایران با اعلام این‌که برخی تصمیم‌ها به‌جای کمک بیش‌تر بازار را بیچاره می‌کند، گفت: دولت به جای باز شدن گره‌ها هر روز گره بیش‌تری برای تولیدکنندگان صنایع کوچک و متوسط به وجود می‌آورد.

سهل‌آبادی، با اشاره به این‌که ممنوعیت واردات ۱۳۳۹کالا با ابهامات زیادی همراه است، اظهار داشت: متأسفانه این تصمیم‌ها بعد از حوادثی در بازار اتخاذ می‌شوند که برای ما جای سؤال دارد. به عبارتی در یک مقطع حجم زیادی از خودرو وارد کشور شده و بعد از آن دولت تصمیم به ممنوعیت واردات می‌گیرد تا خودروهای وارداتی به راحتی آن هم با قیمت‌های بالا در بازار به فروش برسد. این گونه رفتار‌ها واقعاً سؤال‌برانگیز بوده و ابهام رانت را به وجود می‌آورد.

رییس خانه صنعت، معدن‌وتجارت ایران با اعلام این‌که این تصمیم‌ها به‌جای کمک بیش‌تر بازار را بیچاره می‌کند، افزود: بیش از ۳ماه است که بازار شاهد التهابات قیمت ازر، سکه و خودرو است چرا یک تصمیم مؤثر برای مدیریت بازار گرفته نمی‌شود. امروز تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد که کسی پاسخگو نیست. با این وضعیت چرخ تولید چگونه بچرخد.

وی با بیان این‌که به جای باز شدن گره‌ها هر روز گره بیش‌تری برای تولیدکنندگان صنایع کوچک و متوسط به وجود می‌‌آید، تصریح کرد: اگر تصمیم‌ها با همفکری صنایع مختلف و کارشناسان اتخاذ شود به‌طور حتم نتایج مثبتی خواهد داشت نه این‌که بدون همفکری تصمیم‌هایی به ضرر تولید گرفته شود.

اثرات منفی ممنوعیت واردات بر بازار خودروهای داخلی و خارجی

در این زمینه هم فرهاداحتشام‌زاده، رییس انجمن واردکنندگان خودرو با گلایه از این‌که دولت براساس کدام کار کارشناسی واردات انواع خودرو را ممنوع کرده است، گفت: این تصمیم اثرات منفی خود را بر بازار خودروهای داخلی و خارجی خواهد گذاشت.

احتشام‌زاده، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو اظهار داشت: متأسفانه این تصمیم مانند تصمیمات گذشته دولت برای واردات خودرو پشت درهای بسته صورت گرفته است. وی با بیان این که نمی‌دانیم ممنوعیت واردات خودرو و سایر کالا‌ها براساس چه منطقی انجام شده است، افزود: قرار بود در شرایط فعلی ما خودمان را برای مقابله با تحریم‌ها آماده کرده و برای توسعه بیش از پیش بخش‌های تولیدی کشور فعالیت کنیم، اما این تصمیم قابل تأمل ابهامات زیادی را برای فعالین اقتصادی کشور به وجود آورده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با تأکید بر این‌که ممنوعیت ثبت سفارش خودرو به‌طور حتم قیمت‌ها را افزایش داده و تقاضا را به سمت بازار خودروهای داخلی هدایت می‌کند، تصریح کرد: باید توجه کنید این موضوع، اثرات مخرب خود را به سایر گروه‌های کالایی نیز سرایت خواهد داد.

احتشام‌زاده با اعلام این که بازار خودروهای داخلی و خارجی با این تصمیم با بحران جدی روبه‌رو می‌شود، گفت: توقف واردات خودرو باعث کاهش سطح درآمد دولت، عدم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، توقف اسقاط خودرو و حتی وقفه در کاهش آلایندگی هوا را به وجود می‌آورد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این که بازار خودرو با این تصمیم از کنترل خارج می‌شود افزود: در این شرایط هر کسی بنا به سلیقه خود قیمت خودرو‌ها را تعیین کرده و شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

اما متأسفانه این گونه به نظر می‌رسد صنعت خودرو تحت حاکمیت جریان سیاسی کارگزاران در بدنه تصمیم‌گیر و مدیریتی، در حال تحول به نفع چند شرکت خاص است. شرکت‌هایی که منافعشان در حمایت سیاسی دولت، حذف رقبای بازار و پایین نگه داشتن تعرفه واردات قطعه است.