پروژه‌های ریلی کشور در آرزوی تضمین بازگشت سرمایه‌ها

پروژه‌های ریلی کشور در آرزوی تضمین بازگشت سرمایه‌ها گروه راه و شهرسازی- اهمیت و ضرورت توسعه بخش ریلی و ناوگان مهم حمل و نقل آن بر هیچ کس پوشیده نیست. ضرورت ساخت و توسعه زیر بناهای ریلی که در کنار وجود سرمایه و پیمانکاران مجرب، نیازمند انتخاب‌های هوشمندانه پروژه‌ها و اهمیت به ترتیب و اولویت […]

پروژه‌های ریلی کشور در آرزوی تضمین بازگشت سرمایه‌ها

گروه راه و شهرسازی- اهمیت و ضرورت توسعه بخش ریلی و ناوگان مهم حمل و نقل آن بر هیچ کس پوشیده نیست. ضرورت ساخت و توسعه زیر بناهای ریلی که در کنار وجود سرمایه و پیمانکاران مجرب، نیازمند انتخاب‌های هوشمندانه پروژه‌ها و اهمیت به ترتیب و اولویت آنها و نیز رفع چالش‌های سوده نبودن طرح‌ها است تا بازکشت سریع سرمایه‌گذاری‌ها زودتر به نتیجه برسد. موضوعی که می‌تواند از اتلاف سرمایه‌ها و زمان در کشور جلوگیری کند و از سویی بازگشت سرمایه‌های بخش خصوصی را تضمین می‌کند تا امر جذب سرمایه‌گذاری تداوم بهتری یابد.

اهمیت انتخاب هوشمندانه پروژه‌های ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس، سیدحسین افضلی

انتخاب هوشمندانه پروژه‌های ریلی برای کلنگ‌زنی و بهره‌برداری لازم است، از این رو مسؤولان نباید در انتخاب این طرح‌ها برای تکمیل تحت تأثیر فشارهای محلی و منطقه‌ای قرار بگیرند در عین حال شرط تکمیل پروژه‌های ریلی بازگشت سرمایه در آنها است و پروژه‌های ریلی را باید با توجه به مسیرهایی که ترانزیت بین‌المللی داشته و همچنین درصد پیشرفت فیزیکی آنها تکمیل کرد لذا ضرورت توجه به پارامتر بازگشت سرمایه برای کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و ریلی در کشور توجه به برگشت سرمایه در پروژه‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.

کلنگ‌زنی پروژه‌های ریلی با توجه به برگشت‌پذیری سرمایه صورت بگیرد

با بیان این‌که ناوگان ریلی یکی از بخش‌های به شدت مقرون به صرفه حمل و نقل بوده که در کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها بسیار تأثیر‌گذار است و توجه به توسعه شبکه ریلی در کشور عامل رقابت در کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها و خدمات بوده از این رو باید در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی توجه ویژه‌ای شود. وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از حمل و نقل بار در کشورهای پیشرفته به وسیله شبکه ریلی انجام می‌شود، تصریح‌کرد: کلنگ‌زنی پروژه‌های ریلی با هدف توسعه این شبکه باید با توجه به برگشت پذیری سرمایه در مدت زمان مشخص صورت بگیرد. برگشت سرمایه در شبکه ریلی بستگی به توسعه کافی این شبکه دارد و توسعه شبکه ریلی یکی از مؤلفه‌هایی است که برای تولیدکننده و مالک صرفه اقتصادی استفاده از این بخش حمل و نقل را ایجاد می‌کند.

گسترده‌تر شدن شبکه ریلی ضریب بازگشت سرمایه را سریع‌تر خواهد کرد

گسترده‌تر شدن شبکه ریلی ضریب بازگشت سرمایه را سریع‌تر خواهد کرد و اگر ما چند سیستم محدود داشته باشیم بازگشت سرمایه کم‌تر خواهد بود لذا باید با توسعه شبکه ریلی و آنالیز مسیرهای آن از نظر اقتصادی بهبود وضعیت شبکه ریلی را رقم بزنیم.

همچنین انتقال بار از سیستم مواصلاتی بین‌المللی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر بوده و بازگشت سرمایه سریع‌تر است و هم‌اکنون در کشورمان بخش خصوصی بخش عمده‌ای از شبکه ریلی را ایجاد کرده و به آنالیز مسیر‌ها می‌پردازد که در چه مدتی بازگشت سرمایه صورت می‌گیرد از این رو در مسیرهایی اقدام به سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که برگشت منابع سریع‌تر باشد.

از سویی با توجه به حجم بالای حمل و نقل در کشور بازگشت سرمایه نیز سریع‌تر در شبکه ریلی سریع‌تر صورت می‌گیرد، جذب سرمایه‌گذار در توسعه شبکه ریلی مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند کلنگ‌زنی پروژه‌های حمل و نقلی را تسریع ببخشد.

تضمین سرمایه‌گذاری پیمانکاران خصوصی در حمل ‌و نقل ریلی

سعیدمحمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن

استفاده از بازار سرمایه و مدل‌های تأمین مالی در بخش داخل و خارج کشور در دستور کار است و به کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و پیمانکاران آنان، در تأمین ناوگان قدم برداشته‌ایم از طرفی پیام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص قرارداد و مشارکت با پیمانکاران و سرمایه‌گذاران کاملاً صریح و روشن است و طبیعتاً کشورهای مخاطب ما نیز این پیام‌‌ها را دریافت کرده و تاکنون در مجموع اقداماتی که مشغول انجام آنها هستیم اختلالی را مشاهده نمی‌کنیم. از سویی برای اولین بار با استفاده از ظرفیت ماده ۶۷ قانون دائمی، موفق شدیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بازار سرمایه ایران را ضمانت کنیم و به دنبال این هستیم که با سرعت و قدرت، تمامی قرارداد‌ها را به ثمر برسانیم. لذا باید از تمام ظرفیت‌های راه‌آهن استفاده کنیم و نیاز است بارهای بلند برد توسط راه‌آهن حمل‌ونقل شود در نتیجه اگر این مورد محقق شود از جهت نگاه ملی همه منتفع خواهند شد. به‌ هر حال نباید فراموش کنیم از پیامدهای مهم استفاده از راه‌آهن به‌خصوص در مسافت‌های طولانی بهینه‌سازی مصرف سوخت و رسیدن به محیط‌زیست سبز است.

ضرر و زیان‌های جامعه از نادیده گرفتن ظرفیت راه‌آهن

ضرر و زیان‌های جامعه از نادیده گرفتن ظرفیت راه‌آهن بسیار زیاد است و باعث ایجاد چالش‌های متعدد در بخش سوخت‌های فسیلی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و حمل‌ونقل ایمن می‌شود و بر این اساس با صاحبان عمده بار‌ها در نهاد‌ها دولتی و غیردولتی جلسات متعددی برگزار کردیم و به دنبال توافق‌های چندجانبه در خصوص حمل‌ونقل بار هستیم در نتیجه یکی از موارد مهم در حمل‌ونقل بار‌ها توجه به مقوله حمل بار از مبدأ به مقصد است که در این خصوص به دنبال حمل‌ونقل ترکیبی هستیم؛ و اقداماتی در این خصوص شکل‌ گرفته است.

ساخت ۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن در قالب خطوط دوم و سوم توسط پیمانکاران

همچنین در سال ۹۶، ۱۳۰۰ کیلومتر خط‌ آهن جدید احداث شد که ۵۰۰ کیلومتر آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و ۸۰۰ کیلومتر آن را راه‌آهن در قالب خطوط دوم و سوم توسط پیمانکاران احداث کرد که این نشان از توان کشور در توسعه صنعت ریلی دارد، ما در سال ۹۷ مبنا را بر بهره‌وری شبکه ریلی گذاشته‌ایم.

در سال ۹۵، ۴۰ میلیون تن بار و در سال ۹۶، ۴۷ میلیون تن بار از طریق راه‌آهن جابه‌جا شد. محمدزاده گفت: از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر حمل بار در سال ۹۲، در سال ۹۶ به ۳۰٫۳ میلیارد تن کیلومتر رسیدیم، همچنین در ۳ سال آینده نیاز داریم به رقم ۱۲۰ میلیون تن بار در سال در بخش ریلی برسیم که در وضعیت فعلی امکان جذب بیش از ۱۰۰ میلیون بار وجود دارد.