بزرگ‌ترین سهام اولیه سال بورس تهران عرضه شد

بزرگ‌ترین سهام اولیه سال بورس تهران عرضه شد مسعود طاهری- بزرگ‌ترین عرضه اولیه سال بورس تهران به انجام رسید و بدین‌ترتیب سهام پتروشیمی پارس عرضه شد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس در نشست خبری خود همزمان با آغاز عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس گفت: با عرضه اولیه مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان […]

بزرگ‌ترین سهام اولیه سال بورس تهران عرضه شد

مسعود طاهری- بزرگ‌ترین عرضه اولیه سال بورس تهران به انجام رسید و بدین‌ترتیب سهام پتروشیمی پارس عرضه شد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس در نشست خبری خود همزمان با آغاز عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس گفت: با عرضه اولیه مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از طریق بازار سهام جذب و از هدایت نقدینگی به سمت بازارهای کاذب و غیرمتشکل جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان این‌که پتروشیمی پارس یکی از سودآور‌ترین شرکت‌های بورس در گروه پتروشیمی‌‌ها خواهد بود، عنوان‌کرد: با توجه به عرضه کشف ارزش بازاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی پارس در روز جاری و همچنین تلاش سهامداران عمده برای ایجاد ارزش افزایی بیش‌تر، انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور ارزش سهام این شرکت به هدف ۲۰ هزار میلیارد تومانی دست یابد.

وی با بیان این‌که پتروشیمی پارس ۴۰ درصد تولید گاز LPG کشور را در اختیار دارد، گفت: در عین حال ۸۰ درصد تولید منومر استایرن کشور در این مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود که از مجموع محصولات تولیدی حدود ۶۰ درصد به ۵ پتروشیمی بزرگ کشور فروخته می‌شود و همچنین ۳۰ درصد از گاز LPG مستقیماً از طریق پتروشیمی پارس صادر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر نحوه محاسبه قیمت تمام شده گاز غنی شده ورودی به مجتمع پتروشیمی پارس، گفت: با توجه به فرمول محاسباتی، گاز غنی شده معادل ۶۲ درصد از مجموع قیمت کامپوننت‌‌ها مبنای محاسبه قیمت تمام شده گاز غنی شده شرکت است.

در ادامه این جلسه سید علی‌حسینی، معاون برنامه‌ریزی هلدینگ خلیج‌فارس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر این‌که با توجه به اعمال تحریم‌های هسته‌ای آمریکا از ۱۳ مردادماه امسال چه تمهیداتی برای برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی پارس اندیشیده شده، گفت: در حال حاضر کل LPG تولیدی این پتروشیمی صادر می‌شود و طبیعی است از بابت هر مشکلی که برای منابع ارزی مملکت ایجاد شود، پتروشیمی پارس نیز با تبعاتی مواجه شود.

وی درباره دلیل شائبه تعلیق عرضه اولیه این سهم گفت: عرضه پتروشیمی طرح از جمله عرضه‌های اولیه خاصی بوده که به دلیل وجود مشکلات اداری طبیعی است با ایرادهایی مواجه شود و هر لحظه اتفاقی بیفتد. بر این اساس با تشکیل تیم بحران برای حل مشکل ایجاد شده و تلاش برای انتشار صورت‌های مالی، این ایراد برطرف و سازمان بورس برای عرضه اولیه متقاعد شد و حاضر هستیم بابت هرگونه تعهد و یا درخواستی از سوی سازمان بورس پا پیش بگذاریم.

وی در برابر این پرسش که نرخ منومر استایرن تولیدی پتروشیمی پارس که به صورت خام‌فروشی به سایر مجتمع‌‌ها تزریق می‌شود، براساس چه نرخی تعیین شده گفت: در حال حاضر این نرخ براساس قیمت ارزش موجود در تابلوی بورس کالا تعیین می‌شود که طبیعی است در صورت هرگونه تغییر در قانون این نرخ نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

به گفته وی در صورت آزاد شدن نرخ منومر استایرن به‌طور مشخص مبلغ ۲۰ تومان به ازای هر سهم بر روی EPS ۵۰۰ تومانی پتروشیمی پارس تأثیر‌گذار خواهد بود.