دو روی سکه تحریم‌ها در صادرات نفت

دو روی سکه تحریم‌ها در صادرات نفت سمیه مهدوی- نخستین دور تحریم‌ها درحالی از امروز آغاز خواهد شد که یکی از مهم‌ترین بندهای مندرج در این سیاهه محدودیت صادرات نفت و بازار انرژی ایران را به خود اختصاص داده است. آمریکا به شدت به ‌دنبال به صفر رساندن میزان صادرات نفت کشور است، پیش‌بینی‌های متعددی […]

دو روی سکه تحریم‌ها در صادرات نفت

سمیه مهدوی- نخستین دور تحریم‌ها درحالی از امروز آغاز خواهد شد که یکی از مهم‌ترین بندهای مندرج در این سیاهه محدودیت صادرات نفت و بازار انرژی ایران را به خود اختصاص داده است. آمریکا به شدت به ‌دنبال به صفر رساندن میزان صادرات نفت کشور است، پیش‌بینی‌های متعددی نیز در این خصوص صورت گرفته که گویای رخ دادن اتفاقات نادری در پازل تحریم‌های نفتی پیشِ رو است؛ به‌گونه‌ای که شاید برای لیدر تحریم‌ها یعنی آمریکا کنترل اوضاع حیطه اختیاراتش دچار نوساناتی شود.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، اما محدودیت صادرات نفت ایران چه بلایی بر سر بازار بین‌المللی وارد خواهد کرد؟ مدیر جهانی استراتژی کالای شرکت «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» به‌عنوان یک کارشناس غربی پیش‌بینی کرده است بازار نفت در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران، پیش از پایان امسال دچار محدودیت عرضه می‌شود و افزایش تولید اوپک برای جبران افت عرضه ایران کافی نخواهد بود.

پر واضح ا ست یک روی سکه تحریم‌ها درخواست ترامپ حک شده است تا تمام مشتریان نفتی ایران را از پای میز معامله فراری دهد و روی دیگر سکه واکنش‌های احتمالی دیگر تولیدکنندگان نفتی نقش بسته است که چگونه جریان تحریم‌ها را همراهی خواهند کرد.

در این بین چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران در مرکز سیبل نقشه‌های ترامپ قرار گرفته و خط و نشان‌هایی را از جانب آمریکا مشاهده کرده است. اما تاکنون واشنگتن نتوانسته است چین را برای کاهش خرید نفت ایران متقاعد کند اما پکن پذیرفته که واردات نفت از ایران را افزایش ندهد.

روز جمعه گذشته، چین برای اولین بار ال‌ان‌جی آمریکا را هم در لیست کالا‌های پیشنهادی خود برای وضع تعرفه قرارداد. در همان روز بزرگ‌ترین خریدار چینی نفت آمریکا، یونیپک، واردات نفت خام خود از آمریکا را لغو کرد. چین با سرتعظیم فرود نیاوردن مقابل خواسته‌های آمریکا می‌تواند تلنگری اساسی بر پاتک‌های آمریکا وارد کند.

اما هند واردکننده دوم نفت ایران اگر کاملاً از بازار ایران خارج نشود احتمالاً خرید نفت ایران را کاهش خواهد داد.

مشخص نیست در این شرایط مشتریان سنتی و جدید نفت ایران تا کجا مقابل فشارهای آمریکا و در باغ سبز نشان دادن‌های ترامپ تاب بیاورند.

پیشتر سران کشور برای مقابله با گردن‌کشی‌های ترامپ از موضع قدرت سخنانی راندند، ریاست جمهوری حسن روحانی به صراحت بیان‌کرد: معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌‌اش را ببینید.

این سخنان نشأت گرفته از این است که تنگه هرمز، برگ برنده ایران در کریدور نفتی دریایی تلقی می‌شود که سیاستمداران و دیپلمات‌ها تاکنون مانور بسیاری بر روی آن داده‌اند.

صادرات نفت صفر نمی‌شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: آمریکایی‌‌ها نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و ایران مشتری و راهکارهای خاص خود را برای فروش نفت دارد.

کاظم جلالی به اعمال تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و به خانه ملت گفت: اگر سیاست‌های متوازن و دقیقی در کشور وجود داشته باشد، می‌توان از شرایط کنونی برای بازسازی اقتصاد استفاده و اقتصاد را مقاوم کرد.

وی با اشاره به طرح مباحثی از سوی آمریکایی‌‌ها مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، افزود: آمریکایی‌‌ها این توان را ندارند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، زیرا در مقطعی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را مطرح کردند، اما سریع عقب‌نشینی کردند و نتوانستند این بحث را ادامه دهند، بنابراین صادرات نفت ایران به صفر نمی‌رسد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: اروپا باید بازار خرید نفت خود را حفظ کند، زیرا بخشی از حفظ برجام بحث فروش نفت ایران است.

جلالی عنوان‌کرد: چین و هند نیز خریداران نفت ایران هستند، بنابراین صادرات نفت ایران هیچگاه به صفر نمی‌رسد و ایران با همه توان، نفت خود را صادر می‌کند.