عقوبت مالیاتی در انتظار سوداگران اقتصادی!

عقوبت مالیاتی در انتظار سوداگران اقتصادی! گروه اقتصاد کلان- همیشه برخوردهای قهری با به هم زنندگان اقتصادی جوابگو نیست اما با تدوین ساختارمند اهرم‌های کنترل‌کننده قانونی و اجرای دقیق از جمله وضع مالیات، می‌توان با بسیاری از سوداگران اقتصادی و دلالان ارز و سکه مقابله کرد و هزینه سوءاستفاده‌های آنان از جزر و مدهای اقتصادی […]

عقوبت مالیاتی در انتظار سوداگران اقتصادی!

گروه اقتصاد کلان- همیشه برخوردهای قهری با به هم زنندگان اقتصادی جوابگو نیست اما با تدوین ساختارمند اهرم‌های کنترل‌کننده قانونی و اجرای دقیق از جمله وضع مالیات، می‌توان با بسیاری از سوداگران اقتصادی و دلالان ارز و سکه مقابله کرد و هزینه سوءاستفاده‌های آنان از جزر و مدهای اقتصادی را به گونه‌ای بالا برد تا در مقابل آنان ایستاد و نظام اقتصادی را از تسری بیماری‌های اقتصادی در جامعه نجات داد.

مالیات بر عایدی سرمایه مانع بزرگی بر سر راه سوداگران اقتصادی

رییس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رؤسای قوا بر ضرورت توجه به نقش مالیات بر عایدی سرمایه در جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد، تأکیدکرد. رحیم زارع، رییس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرو جلسات این کمیته در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و پس از ارایه طرح دو فوریتی مرتبط با این مهم در مجلس، به رؤسای قوا نامه نوشت که در بخش‌هایی از نامه آمده است؛

هجوم سیل نقدینگی سرگردان به بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو موجب التهابات و نوسانات شدیدی در این بازار‌ها و به تبع آن اقتصاد کشور شده است. در این شرایط، سوداگران با وارد کردن سرمایه‌های کلان و انجام معاملات مکرر، یک شبه ره چندین ساله رفتند و باعث شدند پس‌اندازهای چندین ساله مردم یک شبه اعتبار خود را از دست بدهد. این مسأله در بازار مسکن به دلیل انتقال بی‌واسطه به تمامی اقشار در فصل اوج نقل و انتقالات، نمود بیش‌تری در سبد مصرفی آحاد جامعه پیدا کرده است؛ تا جایی که بسیاری از مردم برای تأمین سرپناه خود در مضیقه شدیدی قرار گرفته‌اند. در این راستا، رهبر‌معظم‌انقلاب در دیدار اخیرشان با هیأت دولت در تاریخ ۲۴ تیرماه سال‌جاری فرمودند: «در نظام بانکی و مشکل نقدینگی که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما می‌توانستیم با هنر هدایت این نقدینگی به‌ کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش می‌بردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است… نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها.» بسیاری از کشور‌ها برای هدایت نقدینگی و جلوگیری از ورود آن به بخش‌های غیرمولد، از یک ابزار تجربه‌شده و فراگیر بهره می‌برند که با عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» یا Capital Gain Tax (CGT) در منابع علمی شناخته می‌شود. این مالیات بر مابه التفاوت قیمت خرید و فروش دارایی‌های غیرمصرفی اعمال شده و سرمایه‌گذاری سوداگرانه در این بازار‌ها را از صرفه می‌اندازد.

سازوکار برخورد مالیاتی با سوداگران اقتصادی مشخص نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید در زمان پیش فروش و حراج سکه خریداران فرم‌هایی پر کرده‌اند بنابراین آنها قابل شناسایی هستند. عزت‌ا…‌یوسفیان‌ملا با اشاره به برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، اظهارداشت: در قانون نظام صنفی، فرد صنفی نیز تعریف شده است بنابراین افراد نمی‌توانند به بهانه نداشتن پروانه کسب و کار از اجرای قانون شانه خالی کنند، در تعریف فرد صنفی، فرد هر اقدام اقتصادی در جهت خرید و فروش انجام دهد تمام قوانین از جمله قانون مالیات‌های مستقیم درباره او قابل اجرا است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه را خریداری کرده‌اند و در این بین فردی به تنهایی ۲۸ هزار سکه را خریده است، در شرایطی چنین اتفاقی رخ داده است که خریداران برای تهیه سکه باید فرمی را پر می‌کردند، بنابراین مشخصات افراد مشخص است.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که دولت برای فروش سکه سقفی در نظر نگرفته بود، گفت: دولت برای فروش سکه به دلایلی سقف در نظر نگرفت، آنها بر این باور بودند تعیین سقف مشکلات دیگری را پدید می‌آورد که بدتر از اتفاقات کنون سکه بود.

وی اظهارداشت: بنابراین منعی برای خرید سکه وجود نداشت با این حال سازمان مالیاتی بر این باور است که در جریان فروش سکه درآمدی برای افراد ایجاد شده است باید مالیات دهند و از آنجایی که افراد و میزان سکه در پرونده آنها مشخص است می‌توان این موضوع را احصا کرد.

این نماینده مجلس افزود: سکه به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شده و امروز ارزش این کالا به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در واقع بر روی هر سکه یک میلیون سود وجود دارد و در حساب و کتاب ساده میزان سود ۳۸۰ هزار سکه عدد قابل توجهی است که حداقل باید ۲۰ درصد از این سود مالیات دریافت شود.

 

کارگروه برخورد با سوداگران ارز، سکه و مسکن تشکیل شده است

همچنین رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو خبر داد.

سید کامل تقوی‌نژاد با اشاره به دستور رییس‌جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: پس از دستور رییس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است. وی در با اشاره به مکاتبات سازمان امور مالیاتی با مراجعی چون بانک مرکزی، دستگاه‌های نظارتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای دریافت اطلاعات مورد نیاز، گفت: بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی، سازماندهی شده و به روزرسانی این اطلاعات نیز در دست پیگیری است. تقوی‌نژاد اضافه‌کرد: در این کارگروه مقرر شد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو و به روزرسانی آنها برابر اتفاقات امسال از ناحیه بانک مرکزی و سایر مراجع ذی‌ربط، پیگیری و پس از تحلیل اطلاعات اخذ شده، فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مذکور برای مطالبه مالیات حقه انجام شود. وی همچنین درباره رصد بازار سکه نیز گفت: اطلاعات مرتبط با پیش فروش سکه با اطمینان از احراز هویت خریداران حقیقی و حقوقی و اصالت‌سنجی اطلاعات توسط مراجع ذی‌ربط، پیگیری و نتایج حاصل برای تشکیل پرونده‌های مالیاتی و یا تکمیل پرونده‌های موجود و به تبع آن انجام فرایند رسیدگی و مطالبه مالیات، در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.