درج لزوم تأمین تجهیزات نفتی از بازار داخلی در اسناد مناقصات

پروژه ۴٫۶ میلیارد دلاری مناطق نفتخیز جنوب در سراشیبی اجرا درج لزوم تأمین تجهیزات نفتی از بازار داخلی در اسناد مناقصات گروه انرژی- حمایت از کالا و توان داخلی از جمله رویکردهای اصلی بود که با شروع سال ۹۷ در سرلوحه کارهای صنعتی و عمرانی کشور قرار گرفت. این امر به‌ویژه در صنعت نفت به […]

پروژه ۴٫۶ میلیارد دلاری مناطق نفتخیز جنوب در سراشیبی اجرا

درج لزوم تأمین تجهیزات نفتی از بازار داخلی در اسناد مناقصات

گروه انرژی- حمایت از کالا و توان داخلی از جمله رویکردهای اصلی بود که با شروع سال ۹۷ در سرلوحه کارهای صنعتی و عمرانی کشور قرار گرفت. این امر به‌ویژه در صنعت نفت به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور از جایگاه خاص و مهمی برخوردار است. در این راستا کارفرمایان و شرکت‌های پیمانکاری برای رسیدن به این هدف تعریف شده در نظام اقتصادی برای باروری هر چه بیش‌تر نهال‌های تجاری و بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی اقداماتی بینشان صورت گرفت. در جایگاه حساس کنونی با عَلَم شدن موانع بین‌المللی و برافراشته شدن پرچم تحریم‌ها پروژه‌های نفتی و گازی در انزوا قرارداده شده‌اند. هرچند شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت به عنوان سکانداران اصلی طرح‌های نفتی و گازی برای جبران مافات شرکت‌های خارجی که قرار بود در قراردادهای IPC عملیات اجرایی را برعهده بگیرند، وارد عمل شده‌اند.

توسعه ۲۸ مخزن نفتی در مناطق نفتخیز جنوب در بازه زمانی دو ساله از جمله طرح‌هایی است که توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب در حال اجرا است قرار است ظرفیت تولید را به سقف ۳۴۱هزار بشکه افزایش دهد.

این پروژه که به یک اعتبار مورد ۴٫۶ میلیارد دلاری نیاز دارد در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) پایه‌ریزی شده است.

درحال حاضر برای توسعه این مخازن، ۲۹ بسته سرمایه‌گذاری تدوین که مجوز برگزاری مناقصه برای ۱۱ بسته اخذ شد و مجوز برگزاری مناقصه ۷ بسته دیگر نیز ابلاغ می‌شود.

در این طرح انجام ۱۲۴ پروژه سطح‌الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است. با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفتخیز جنوب شروع به‌کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش خواهد یافت.

حمایت از سازندگان داخلی

در این پروژه برای حمایت از سازندگان و کالای داخلی پیمانکاران این طرح موظف هستند تمام کالای مورد نیاز را که امکان تولید آن در کشور فراهم است از سازندگان داخلی تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این خصوص بیان گفت: پیمانکاران موظفند کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از منابع داخلی تأمین کنند.

بیژن عالی‌پور تأکیدکرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر‌معظم‌انقلاب به نام «حمایت از کالای ایرانی»، حمایت همه جانبه از سازندگان و پیمانکاران داخلی به ویژه در استان خوزستان از اولویتهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

عالی‌پور با اشاره به اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی عنوان‌کرد: در این طرح‌ها همه پیمانکاران موظفند همه کالا‌ها و تجهیزات نفت و گاز و هر آنچه را در داخل کشور تولید میشود از منابع داخلی تأمین کنند و این موضوع در اسناد مناقصه درج شده و آنها ملزم به رعایت آن هستند.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۴۰ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز، در استان خوزستان و ۸۰ درصد آن در کل کشور تولید میشود، از همکاری مؤثر سازندگان و پیمانکاران داخلی با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قدردانی کرد.

از میان ۲۸ مخزن، ۴ میدان کرنج، شادگان، رگ سفید و پارسی در لیست توسعه قرار گرفته‌اند.

پس از مذاکره با شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، طرح توسعه دو میدان کرنج و شادگان نهایی شد که قرارداد توسعه میدان کرنج خردادماه سال جاری با شرکت پرگس به امضا رسید.

با اجرای طرح توسعه میدان کرنج، تولید این میدان پس از ۵ سال از میزان فعلی ۱۲۷ هزار بشکه در روز به ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا ۱۰ سال بعد تثبیت می‌شود.

امضای نخستین قرارداد با ترک تشریفات

در همین راستا در اولین روز از مردادماه نخستین قرارداد محرمانگی EPC/D با ترک تشریفات بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش درحالی امضا شد که وزارت نفت رویکرد خود را در شرایط بحرانی بازگشت تحریم‌ها بر مبنای بازی دادن شرکت‌های داخلی در گود بازی میادین نفتی و گازی قرارداده است.

ارزش این قرارداد ۳۰۰ میلیون دلار است و حفاری ۳۴ حقله چاه و اجرای ۵ پروژه مهم ساخت سطح‌الارضی را شامل می‌شود. در صورت تحقق این امر، ۴۲ هزار بشکه نفت نسبت به تولید فعلی و حدود ۷۴ هزار بشکه نسبت به خط پایه تخلیه، افزایش تولید متوسط روزانه و همچنین حدود ۱۵ میلیون بشکه نسبت به تولید فعلی و ۲۷ میلیون بشکه نسبت به خط پایه تخلیه، تولید انباشته حاصل شود.