قیمت واقعی دلار چقدر است؟

قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گروه بانک، بیمه، بورس- بازار ارز کشور همچنان در وضعیت ملتهبی به سر می‌برد و آن‌طور که از شواهد پیداست رونمایی از بسته سیاست‌های جدید ارزی نیز همچون بسته پیشین نتوانسته آن‌طور که باید گره‌گشای قیمت ارز باشد. حال در بازار چند نرخی دلار کشور سؤال این است که قیمت […]

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

گروه بانک، بیمه، بورس- بازار ارز کشور همچنان در وضعیت ملتهبی به سر می‌برد و آن‌طور که از شواهد پیداست رونمایی از بسته سیاست‌های جدید ارزی نیز همچون بسته پیشین نتوانسته آن‌طور که باید گره‌گشای قیمت ارز باشد. حال در بازار چند نرخی دلار کشور سؤال این است که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ آیا قیمت دلار همان قیمت بازار ثانویه است که دولت ادعا می‌کند در تعیین آن نقشی ندارد و یا قیمتی است که در کوچه پس کوچه‌های شهر دست به دست می‌شود؟

آذر ۹۶؛ آغاز شتابان قیمت

در آذرماه ۹۶ قیمت دلار حدود ۴ هزار تومان بود اما الان بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است؛ اگرچه در بازار ثانویه محدودیت‌هایی برای قیمت دلار وجود دارد اما قیمت واقعی چیزی است که در بازار آزاد و کوچه پس کوچه‌ها مبادله می‌شود. ما اگر این قیمت دلار را نپذیریم در واقع خود را گمراه کرده‌ایم؛ اگر کسی بخواهد امروز دلار بخرد با مراجعه به یک صرافی می‌تواند دلار مورد نیاز خود را به چه قیمتی تهیه کند؟ این قیمت بالای ۱۰ هزار تومان است.

کاهش۱۵۰ درصدی ارزش پول ملی!

هدف از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درس گرفتن از اشتباهات سال‌های گذشته به خصوص سال‌های ۹۰ و ۹۱ و مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی است اما این ۱۵۰ درصد کاهش ارزش پول ملی طی ۹ ماه اخیر نشان داد که این سیاست‌ها کارایی لازم را نداشته است. وقتی هنوز اتفاقی در اقتصاد ما رخ نداده، با حرف رییس‌جمهور آمریکا ۱۵۰ درصد ارزش پول ملی کاهش پیدا کند نشان می‌دهد که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کارآمد نبوده است.

دلار۴۲۰۰ تومانی؛ تدبیر اشتباه دولت

طی ۵ ماه اخیر هم شاهد بی‌تدبیری از سوی مجریان بودیم؛ این بی‌تدبیری از دلار ۴۲۰۰ گرفته تا رانت عظیم ارزی و توزیع نامناسب آن، عدم شفافیت در توزیع آن و بده بستان با پتروشیمی‌‌ها و مسایل پشت پرده و پافشاری بر این سیاست‌های اشتباه و ابلاغیه‌ها و مقرارتی که مکرراً تغییر می‌کرد به هرج و مرج فعلی دامن زد. عدم ثبات در سیاست‌گذاری و مقررات خود یک وضعیت نامطلوب است و به هرج و مرج و به هم ریختگی بیش‌تر دامن می‌زد؛ در چنین شرایطی جامعه اعتماد خود را از دست می‌دهد؛ این اتفاق در ۵ ماه اخیر در اقتصاد ما هم رخ داد و نشان داد مدیران ما هیچ آمادگی برای مواجه شدن با این رخداد را نداشتند. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تصمیم‌گیری درست در چنین شرایطی ایجاد شد اما در این مدت شاهد تصمیم درستی نبودیم.

اقتصاد ایران کشش دلار ۸ هزار تومانی را ندارد

در همین ارتباط، وحید شقاقی، استاد اقتصاد می‌گوید: کاهش ۱۵۰ درصدی ارزش پول ملی ما شاهد کاهش قدرت خرید هستیم؛ میانگین حقوق و دستمزد در ایران دو میلیون تومان است؛ این یعنی اقتصاد ایران کشش دلار ۱۰ هزار تومان و یا حتی دلار ۸۰۰۰ تومانی را ندارد. در این مدت قیمت کالا هم بین ۳۰ تا ۱۲۵ درصد افزایش یافته است؛ تبعات این اتفاق در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد به‌طوری‌که بازار کار، کالا و پول ما قفل خواهد شد. قفل شدن بازار کار، پول و کالا باعث قفل شدن کل اقتصاد ایران طی ۳ ماه آینده خواهد شد؛ منظور از قفل شدن یعنی توانی برای خرید کالا با توجه به کاهش قدرت خرید برای مردم باقی نمی‌ماند؛ از طرف دیگر فروشنده هم ریسک فروش را نمی‌کند و عرضه و تقاضا متوقف می‌شود حتی برخی تولیدکنندگان قادر به تهیه مواد‌اولیه نخواهند بود و تولید کالای نهایی هم مقدور نخواهد شد؛ مانند وضعیتی که در لوازم خانگی وجود دارد و به دلیل فقدان برخی قطعات تولیدکننده قادر به تولید محصول نهایی نیست.

دولت دخالتی در بازار ثانویه ندارد

با این اوصاف اما دولت همچنان تأکید دارد که دلار بالای ۱۰ هزار تومانی را قبول ندارد و مدعی است که در قیمت بازار ثانویه نیز دخالتی ندارد. رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: ما بار‌ها گفته‌ایم که روی نرخ ارز دخالت نمی‌کنیم و بازار خودش آن را تثبیت خواهد کرد. عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برای موضوع سود بانکی و حل مشکلات اقتصادی کشور چه کارهایی در بانک مرکزی انجام شده است، اظهارکرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، اما الان نمی‌توانم آن را مطرح کنم و انشاا… اگر انجام شد اطلاع‌رسانی می‌شود. وی افزود: هسته اصلی تعادل بخش ارزی بازار ثانویه است که به تدریج دارد عمق پیدا می‌کند و قیمت‌هایش هم همان‌طور که رییس‌جمهوری اعلام کردند برای واردکننده خیلی قابل قبول نیست، بنابراین به سمت کاهش می‌روند و ما هم تأیید کرده‌ایم که خود صادرکنندگان باید متوجه شوند که با این قیمت کسی ارز نمی‌خرد و انشاا… باید قیمت‌ها را پایین بیاورند. رییس کل بانک مرکزی تأکیدکرد: ما هم بار‌ها گفته‌ایم که روی نرخ دخالت نمی‌کنیم و بازار خودش تثبیت خواهد کرد. وزن اصلی بازار ما در بازار ثانویه دارد انجام می‌شود و الان تقریباً ۹۵- ۹۶ درصد واردات دارد در بازار ثانویه انجام می‌شود و انشاا… همین تأثیر خودش را می‌گذارد.