بحران جدی بیکاری در صنعت قطعه‌سازی خودرو

بحران جدی بیکاری در صنعت قطعه‌سازی خودرو مهدی‌قره‌داغلی -صنعت قطعه‌سازی در کشور به یک بیماری دچار شده که هر چقدر درمان این بیماری به تأخیر بیفتد فرصت معالجه آن نیز از دست می‌رود. به هرحال بیماری صنعت قطعه‌سازان هر روز وخیم‌تر شده و درصد بسیاری از این واحدهای تولیدی با مشکلات درآمدی مواجه می‌شوند و […]

بحران جدی بیکاری در صنعت قطعه‌سازی خودرو

مهدی‌قره‌داغلی -صنعت قطعه‌سازی در کشور به یک بیماری دچار شده که هر چقدر درمان این بیماری به تأخیر بیفتد فرصت معالجه آن نیز از دست می‌رود. به هرحال بیماری صنعت قطعه‌سازان هر روز وخیم‌تر شده و درصد بسیاری از این واحدهای تولیدی با مشکلات درآمدی مواجه می‌شوند و روبه تعطیلی می‌گذارند.

این روز‌ها قطعه‌سازان خودرو کشور با چالش‌های فراوانی از جمله کسب درآمد و ناپداری قیمت مواد اولیه و عدم تخصیص ارز دولتی و ترخیص کالا از گمرک زنگ خطر جدی را برای قطعه‌سازان به‌وجود آورده است آنچه در این روز‌ها قطعه‌سازان کشور را دچار مشکل درآمدی کرده، طلب‌های فراوان آنها از شرکت‌های خودروسازی، گرانی مواد اولیه و مشکلات قطعه‌سازان و بحث عدم وصول مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان است که هم‌اکنون حتی تا ۳۰۰روز نیزمعوق شده است. از چالش‌های مهم این صنعت است. از دیگر مشکلات عمده قطعه‌سازان به گفته کارشناسان سرمایه‌گذاری‌های کلانی است که صنایع قطعه‌سازی ما انجام می‌دهند و به‌خصوص برای خودروهای پسابرجامی، که تحریم‌های آمریکا بسیاری از این پروژه‌ها را متوقف می‌کند و مشخص نیست، این همه حجم سرمایه‌گذاری که قطعه‌سازان انجام داده‌اند به چه صورتی می‌خواهد جبران خسارت شود و یا ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده‌اند، صرف تولید چه چیزی می‌خواهد بشود.

گفتنی است که در چنین شرایطی قطعه‌سازان تنها با ۴۰درصد از ظرفیت خود مشغول به‌کار هستند. به خاطر همین موضوع صنعت قطعه و خودرو‌سازی نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد از اینرو ضرورت ایجاب می‌کند به معنای واقعی از صنعت مزبور در مملکت حمایت شود.

این در حالی بود که قبل از تحریم‌ها صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های گذشته به خاطر توفیق فروش خودروهای داخلی، گام‌های مؤثری برای تولید قطعات باکیفیت برداشته بود و افزون بر یک‌هزارو۲۰۰ تا یک‌هزارو۳۰۰ قطعه‌ساز در رده‌های مختلف در کشور وجود دارد که همین صنعت باعث ایجاد ۵۵۰ هزار نفر و خودروسازان ۱۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، و هم‌اکنون تعداد شاغلان مستقیم صنعت قطعه و خودرو در ایران ۷۰۰ هزار نفر است که این عدد با احتساب شاغلان غیرمستقیم به بیش از ۳میلیون نفر می‌رسد. متأسفانه موضوعات ارزی پیش آمده به این صنایع هم آسیب‌هایی وارد کرده که هم از نظر حمایت از تولید و هم از حیث توجه به وضعیت مصرف‌کننده باید به آن رسیدگی شود.

مازیاربیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان هم با اعلام این‌که امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال‌حاضر ۱۴ هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده که به‌ اعتقاد ما ۴۵۰هزار نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز به‌تبع کاهش ۸۰درصدی تولید را پیشِ‌رو دارند که مسؤولیت بیکاری این افراد متوجه بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیشِ‌روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی را که حدود ۳میلیارد دلار است تأمین کند، علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: در حال‌حاضر قطعه‌سازان هم مطابق همه قطعه‌سازان کشور با چالش جدی نقدینگی قیمت‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های معطل روبه‌رو هستند و متأسفانه خیلی از این قطعه‌سازان رو به تعطیلی هستند و یا تعدیل نیرو می‌کنند.

دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان این‌که قیمت قطعات خودرو باید تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: عدم افزایش قیمت‌ها شاغلین  ۵۵۰٫۰۰۰نفری صنعت قطعه‌سازی کشور را با معضل بیکاری روبه‌رو خواهد کرد… .

محبی‌نژاد با اشاره به این‌که شرایط جدید اقتصادی کشور و تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی مشکلات زیادی را برای واحدهای قطعه‌سازی به وجود آورده است، اظهار داشت: در حال‌حاضر قیمت قطعات باید تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند در غیر این صورت شاغلین ۵۵۰٫۰۰۰ هزار نفری صنعت قطعه‌سازی کشور با معضل بیکاری روبه‌رو خواهد شد.

وی با بیان این‌که امروز قطعه‌سازان خودرو با ضرر فعالیت می‌کنند، افزود: عمده مواد اولیه به صورت نقدی فروخته می‌شود و همین امر عاملی شده تا واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی شدید مواجه شوند.

عزیزاکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی نیز چندی پیش با اشاره به معضلات قطعه‌سازان در زنجیره تأمین، افزود: قطعه‌سازان شکوه‌های بسیاری دارند و باید تکلیف طلب‌های پیش پا افتاده آنها را روشن کرد چراکه بدون حضور و فعالیت آنها چرخ صنعت خودرو نخواهد چرخید.

علی‌خدایی، عضو هیأت مدیره کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار از گرو قرار دادن امنیت شغلی کارگران در مجادله بین قطعه‌سازی‌‌ها و خودروسازی‌‌ها انتقاد کرده و گفت: وزارت صنعت، معدن‌وتجارت باید هرچه سریعتر به این موضوع ورود کند تا کارگران به خاطر حجم بالای مطالبات قطعه‌سازی‌‌ها بیکار نشوند.

با افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی، بار دیگر از بیکاری احتمالی صد‌ها هزار کارگر قطعه‌ساز در ماه‌های سخن رانده می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار گفت: مدتی است که هر کسی از هر جایی مطالبه‌ای دارد کارگر را گروگان می‌گیرد. به بیان دیگر به نام کارگر باج‌خواهی و آنها را ملعبه دست خود می‌کنند. خودروسازی‌‌ها چه مشکلی دارند که طلب قطعه‌سازی‌‌ها را پرداخت نمی‌کنند؟ مگر راهکارهای قانونی برای وصول مطالبات آنها وجود ندارد؟ چرا بلافاصله تا اتفاقی می‌افتد، تهدیدِ همه می‌شود، اخراج کارگر؟

وی افزود: دولت و وزارت صنعت باید به این قضایا رسیدگی کنند. مگر در این وضعیت امنیت شغلی و معیشتی دغدغه‌های کارگران کم است که هر کسی به هر دلیلی دنبال منفعتی است یا مثلا دنبال دریافت وام است؛ سریع کارگر را گرو می‌گیرد و اعلام می‌کند که چاره‌ای جز تعدیل برایمان باقی نمانده است! گاهی برای این‌که بتوانند حرفشان را به کرسی بنشانند، یک تعداد کارگر را به صورت صوری اخراج می‌کنند تا به خواسته‌های خود برسند. ما فعالان کارگری باید این رویه ناصواب را که به منظور باج‌خواهی روال شده است، قویاً محکوم کنیم.

امیرحسن‌کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: چالش‌های صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی باید با هوشمندی بیش‌تر توسط متولیان این صنعت مدیریت و هدایت شود.

کاکایی خاطرنشان کرد: در برخورد با چالش‌های صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی لازم است که همه دست‌به‌دست هم دهیم و با همدلی و هم‌فکری چالش‌های پیش‌روی این صنعت را برطرف کنیم.