لزوم حل نارسایی‌های گمرکات کشور

لزوم حل نارسایی‌های گمرکات کشور گروه اقتصاد کلان- گمرکات به عنوان مبادی و پنجره‌های اصلی ارتباط با جهان از راه تجارت با کشورهای مختلف است. بررسی مشکلات و توانمندی‌های نظام گمرکات کشور موضوعی بسیار با اهمیت و مهم است که باید موشکافانه مورد کنکاش قرار گیرد تا با ارایه راهکارهای مناسب موجبات ارتقای بهره‌وری در […]

لزوم حل نارسایی‌های گمرکات کشور

گروه اقتصاد کلان- گمرکات به عنوان مبادی و پنجره‌های اصلی ارتباط با جهان از راه تجارت با کشورهای مختلف است. بررسی مشکلات و توانمندی‌های نظام گمرکات کشور موضوعی بسیار با اهمیت و مهم است که باید موشکافانه مورد کنکاش قرار گیرد تا با ارایه راهکارهای مناسب موجبات ارتقای بهره‌وری در ورود و خروج کالا‌ها و حذف هرگونه فساد، فراهم شود.

اصلی‌‌ترین چالش‌های مربوط به امور گمرکی را می‌توان در رئوسی شامل تشریفات گمرکی، قوانین و مقررات، زیرساخت‌ها، ساختار سازمانی، آموزش و اطلاع‌رسانی و نظارت بر عملکرد سازمان گمرک تقسیم‌بندی کرد.

– طولانی بودن و زمانبر ‌بودن فرایندهای مربوط به رویه‌های گمرکی

– دپوی محموله‌ها در گمرکات و خواب سرمایه و افزایش هزینه‌های گمرکی به واسطه عدم‌قبول گواهی مبدأ و گواهی‌های اخذ شده از طرف واردکننده

– انجام مراحل طولانی و زمانبر آزمایشگاه

– عدم‌هماهنگی ساعت کار برخی گمرکات با بنادر و دیگر سازمان‌های مجاور

– بوروکراسی بالا و اتلاف زمان ترخیص و انباشت کالا به واسطه انجام عملیات نمونه‌برداری‌ در گمرک

– افزایش هزینه ارایه خدمات گمرکی و در نتیجه افزایش قیمت‌تمام‌شده برای مصرف‌کننده

– عدم‌تطابق برخی از استانداردهای تعیین شده با استانداردهای جهانی

– شرایط سنتی و قدیمی حمل ‌و نقل کانتینری و لزوم ساماندهی آن

امکان ترخیص ۸۰ درصد کالا بدون اخذ کد رهگیری ارز از بانک فراهم شد

گمرک ایران از راهکار جدید برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان با استفاده از اختیارات گمرک در شرایط ویژه ارزی خبر داد و اعلام کرد: برای واحدهای تولیدی که در خصوص اخذ کد رهگیری ارز از بانک مشکلاتی دارند امکان ترخیص درصدی کالا فراهم شده است. علی معقولی، مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک با بیان این مطلب گفت: با تأکید وزیر اقتصاد برای واحدهای تولیدی که در خصوص اخذ کد رهگیری بانک در خصوص منشا تأمین ارز و گشایش اعتبارات اسنادی مشکلاتی دارند امکان ترخیص درصدی کالا با استفاده از اختیارات گمرک ایران فراهم شد تا ۷۰ تا ۸۰ درصد کالا بدون اخذ کد بانکی ترخیص شود و واحدهای تولیدی آنها معطل قطعات و مواد اولیه نباشند و به محض این‌که اقدامات بانکی انجام شد می‌توانند بقیه کالای خود را ترخیص‌ کنند. معقولی با اشاره به امکان استفاده از ضمانتنامه بانکی برای ترخیص کالا گفت: برای تمام واحدهای تولیدی امکان استفاده از ضمانتنامه بانکی یک ساله را فراهم کردیم که به هیچ وجه دغدغه پرداخت حقوق ورودی را نداشته باشند.

مدیر کل مرکز دفتر واردات گمرک همچنین تصریح‌کرد: برای واحدهایی که شرایط خاص دارند و حتی امکان تهیه ضمانتنامه بانکی ندارند امکان ترخیص نسیه را برای آنها قرارداده‌ایم که با این روش شرایطی فراهم شده که بخشی از کالا در گمرک بماند و مابقی را بدون ضمانتنامه بانکی ترخیص کنند. معقولی در ادامه گفت: بخش دیگر تسهیلات گمرکی به اختیارات ماده ۴۲ مربوط می‌شود که به کمک این ماده در چارچوب قانون امور گمرکی به رییس کل گمرک اختیاراتی داده شده است تا در مواردی که واحد تولیدی و صنعتی هیچ کدام از شرایط دریافت تسهیلات گمرکی را ندارند به استناد ماده ۴۲ قانون امور گمرکی کالا با دستور رییس کل گمرک کالا بدون پرداخت حقوق ورودی ترخیص شود تا واحد تولیدی به مشکل بر نخورد تا در فرصتی که فراهم می‌آید واحد تولیدی اسناد را بدهد و ترخیص قطعی انجام شود. معقولی به موضوع دیگری در رابطه با تسریع در ترخیص اقلام ‌ضروری مردم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر دارو تجهیزات پزشکی را هم گمرک با حداقل اسناد ترخیص می‌کند.

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در رابطه با تغییرات فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه هم گفت: این کم اظهاری و قاچاق در صادرات خیلی بعید است

مدیرکل اسبق صادرات گمرک گفت: کم اظهاری و قاچاق کالا در بخش صادرات خیلی بعید است، چون در بخش‌های مختلف کنترل می‌شود. حسن علیدوستی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سیاست ارزی موجود و شکاف قیمتی، برخی صادرکنندگان نیز به قصد سوء‌استفاده، یا کالاهای صادراتی را کم‌تر اظهار می‌کنند و یا کالای دیگری به جای کالای اصلی اظهار می‌شود، گفت: در حال حاضر اقلام صادراتی که ظن سوء‌استفاده یا رانت ارزی از آنها وجود داشته طبق مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت مأمور شده است. مدیرکل اسبق گمرک در پاسخ به این که صادرکننده کالا ملزم به ارایه ارز در سامانه نیما است، به همین دلیل کالای خود را به لحاظ ارزش کم‌تر اظهار می‌کرد، تا بتواند ان را احتکار کند و در همین زمینه خبری مبنی بر اظهار قلوه‌سنگ به گمرک وجود داشت، اما در واقع صادرات فرش صورت گرفته بود، بیان‌داشت: از دو طریق کالا ارزیابی می‌شود، در گمرک مبدأ و گمرک مرزی که کالا مجدد باید تخلیه و بارگیری شود و روی وسیله دیگری قرار گیرد، این ارزیابی صورت گرفته و عملاً نمی‌شود، خیلی بعید است که کالای دیگری به جای کالای اصلی صادراتی جا زده شود. وی افزود: تغییرات در چندین مرحله وجود دارد، قبل از آن شرکت انبار‌ها کالا را تحویل گرفته و قبض می‌دهد و همچنین در سازمان بنادر کالا جا به جا می‌شود و همان کالایی خواهد بود که قبض دریافت کرده است. عضو کمیسیون حل اختلاف گمرکی در پاسخ به این سؤال که مکانیزم‌های کنترلی به صورت دستی و عامل انسانی است و نه سیستمی، بیان‌داشت: قبل از این‌که کالا در سامانه جامع اظهار و ثبت شود، تحویل انبار شده و قبض دریافت می‌کند، ارزیاب نیز بسته به مسیر گمرکی یعنی سبز، زرد، قرمز آن را ارزیابی کرده و قبض انبار نیز بررسی و تطبیق داده می‌شود. این مقام مسؤول در مورد این‌که اگر مثلاً قبض انبار جعلی باشد یا جلوی بار، همان کالای اظهار شده باشد، اما پشت آن چیز دیگری قرار گرفته باشد و امکان ارزیابی آن توسط ارزیابی وجود ندارد، گفت: این کالا‌ها چند مرحله ارزیابی می‌شود و شرکت حمل نیز براساس بارنامه کالا را تحویل گرفته و بیمه نیز براساس ارزش و نوع آن کالا را تحت پوشش قرار می‌دهد. مجموعه‌ای از عوامل در جریان کار باید قرار گیرند. عضو کمیسیون حل اختلاف گمرک در مورد صادرات گازوئیل قاچاق اخیر که گفته شد قبض انبار آن جعلی بوده و تشریفات گمرکی آن صورت پذیرفته بود، اظهارداشت: اینجا بحث گمرک نیست. زمانی تشخیص کالا با گمرک است که کالای مدنظر از روی ظاهر بتوان تشخیص داد اما زمانی که نتوان آن را تشخیص داد، نیاز به آزمایشگاه است و گمرک صلاحیت ندارد. سازمان استاندارد بررسی و تحلیل کرده و جواب آن را گمرک می‌دهد، بنابراین گمرک نقشی ندارد.