پاگشای بانوان در استادیوم‌های فوتبال؟!

واکاوی یک داستان قدیمی پاگشای بانوان در استادیوم‌های فوتبال؟! مسعودطاهری- حضور بانوان در استادیوم‌ها؛ اتفاقی که برای دو بازی ایران در جام‌جهانی و البته به صورت مجازی افتاد! همین اتفاق کافی بود تا دو قطب تصمیم‌گیر کشور را رودرروی همدیگر قرار دهد. قطبی که مخالف سرسخت حضور بانوان در ورزشگاه است و قطب دیگری به […]

واکاوی یک داستان قدیمی

پاگشای بانوان در استادیوم‌های فوتبال؟!

مسعودطاهری- حضور بانوان در استادیوم‌ها؛ اتفاقی که برای دو بازی ایران در جام‌جهانی و البته به صورت مجازی افتاد! همین اتفاق کافی بود تا دو قطب تصمیم‌گیر کشور را رودرروی همدیگر قرار دهد. قطبی که مخالف سرسخت حضور بانوان در ورزشگاه است و قطب دیگری به رهبری دولت که موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست.

اتفاقات تلخ بازی‌های لیگ

در هفته‌هایی که از لیگ برتر فوتبال ایران سپری شد شاهد اتفاقات بعضاً زننده‌ای بودیم. از جنجال بازی پرسپولیس و استقلال‌خوزستان در اهواز بگیر که به مصدومیت شدید چندین تماشاگر فوتبال انجامید تا بازی تراکتورسازی و استقلال در استادیوم‌آزادی که این بار تماشاگران دو تیم حسابی از خجالت همدیگر درآمدند!

اصفهان استثنایی

البته در این بین استثنائاتی نیز دیده می‌شود؛ مثلاً دربی اصفهان به رغم باخت ذوب آهن مقابل سپاهان بدون هیچ‌گونه تنشی به پایان رسید. این دیدار که با حضور انبوه تماشاگران اصفهانی برگزار شد، در نهایت با پیروزی دوبریک تیم قلعه‌نویی به پایان رسید اما به قول قدیمی‌ها خون از دماغ کسی بیرون نیامد تا بدانیم در صورتی که کار فرهنگی در ورزشگاه‌ها انجام شود می‌توان جلوی این اتفاقات را گرفت.

حضور بانوان برای مقابله با خشونت در استادیوم‌ها

نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه جامعه‌شناسی نشان می‌دهد بر خلاف آنچه تصور می‌شود حضور بانوان در فضاهای عمومی نه تنها انگیزه‌ای برای بروز ناهنجاری نیست بلکه فاکتور قدرتمندی در جهت افزایش تعادل و کنترل محیط می‌باشد. در ادبیات شهرسازی فضاهای ناامن شهری فضاهایی قلمداد می‌شوند که شاهد غلبه حضور مردانه در فضا هستیم و از این رو امنیت و کیفیت فضاهای عمومی عمدتاً با حضور بانوان در آن فضا‌ها سنجیده می‌شود. این حضور مؤلفه‌ای دو وجهی است که نه فقط از یکسو نیازمند وجود کیفیت‌های بالای محیطی است که از دیگر سو خود موجب ارتقای همین کیفیت‌ها می‌شود و سرمایه‌های اجتماعی نظیر احترام جمعی، آرامش عمومی و پرهیز از خشونت را رونقی تازه می‌بخشد. از این رو تصور این‌که حضور بانوان در استادیوم‌ها موجب بروز ناهنجاری‌ها و بزه‌کاری‌های غیرقابل کنترل می‌شود حداقل با توجه به مطالعات جامعه‌شناختی فرضیه‌ای مردود است، در نتیجه حضور توأمان مرد و زن در استادیوم‌ها و آگاهی طرفین از حساسیت‌های موجود دست نامریی جامعه ایرانی از بروز هر گونه ناهنجاری است.

مخالفان حضور بانوان

البته این تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه کسانی هستند که مخالف حضور زنان در استادیوم‌ها هستند. آیت‌ا…مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در این باره گفت که جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به خصوص این‌که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد. مکارم همچنین در دوره دولت نهم نیز با انتشار نامه خطاب به رییس‌جمهور وقت نوشت: در همه جای جهان ورزشگاه‌های فوتبال به عنوان مکان‌های ناامنی شناخته می‌شوند که درگیری، زد و خورد و حتی گاه کشته‌هایی در پی دارد. این مرجع تقلید همچنین به رییس دولت دهم گفت: در هر مسأله‌ای باید به مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد. در مسایل دینی به مراجع و علما، در مسایل اقتصادی به اقتصاددانان، در مسایل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی. آقای رییس‌جمهوری نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند. آیت‌ا…صافی‌گلپایگانی نیز می‌گوید: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به سبب نیمه عریان بودن بدن بازیکنان جایز نیست.

دولت موافق حضور زنان در استادیوم‌ها

اما دولت می‌گوید: حضور زنان در استادیوم آزادی ادامه یابد. حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به گزارش وزیرورزش درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت که باید این حضور ادامه یابد. وی در این پاسخ گفته است که حضور زنان با همکاری وزارت ورزش به «نحو مناسب» ادامه داشته باشد. محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت نیز در این رابطه به تازگی از تلاش دولت برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب اجتماعی و فرهنگی خبر داد. زهراآیت‌‌‌اللهی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز در اظهاراتی از تصمیم‌گیری شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه خبر داده است. این در حالی است که پیشتر این شورا در این باره اظهارنظر رسمی نکرده بود. به گفته آیت‌اللهی حضور زنان در استادیوم‌ها مشروط به تأمین زیرساخت‌هایی مانند سالن‌های مناسب و حمل‌ونقل ایمن برای تسهیل رفت‌وآمد زنان است.

حضور زنان در رشته‌های دیگر

سال‌ها است که بانوان می‌توانند از دیدن رشته‌های مورد علاقه خود البته به غیر از فوتبال لذت ببرند! مسابقات بسکتبال در تهران و برخی شهرستان‌ها با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود و دولت حالا امیدوار است تا مسابقات فوتبال نیز بتوانند پذیرای بانوان باشند تا شاید هم از خشونت‌ها کاسته شود و هم بانوان تاوان بی‌ادبی و پرخاشگری آقایان را ندهند.

گفتنی است تابش، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان گفته آماده حضور بانوان در استادیوم نقش جهان هستیم و آماده‌ایم تا جایگاهی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اختصاص دهیم. اتفاقی که اگر با همصدایی دیگر مدیران عامل باشگاه‌ها نیز همراه شود، می‌تواند، پای بانوان را به استادیوم‌ها باز کند.