انتشار ۹ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه در سالجاری

انتشار ۹ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه در سالجاری مسعود طاهری- بازپرداخت دیون دولت از طریق انتشار اوراق اسناد خزانه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در چند سال اخیر بوده است. در واقع معرفی ابزارهای نوین در حوزه ابزارهای مالی یکی از دستاوردهای سال‌های گذشته است که منجر به شکل‌گیری پتانسیل خوبی در تأمین مالی […]

انتشار ۹ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه در سالجاری

مسعود طاهری- بازپرداخت دیون دولت از طریق انتشار اوراق اسناد خزانه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در چند سال اخیر بوده است. در واقع معرفی ابزارهای نوین در حوزه ابزارهای مالی یکی از دستاوردهای سال‌های گذشته است که منجر به شکل‌گیری پتانسیل خوبی در تأمین مالی شده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، دیروز رضا‌غلامعلی‌پور، معاون شرکت فرابورس در نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» به روند استفاده از این اوراق برای پرداخت دیون دولت به پیمانکاران پرداخت.

معرفی ابزارهای نوین از دستاوردهای سال‌های گذشته است

معاون شرکت فرابورس گفت: امسال ۹ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه با سررسید حداکثر ۳ ساله منتشر خواهد شد. رضاغلامعلی‌پور با اشاره به ورود دولت به انتشار اوراق از جمله اوراق اسناد خزانه اسلامی گفت: معرفی ابزارهای نوین در حوزه ابزارهای مالی یکی از دستاوردهای سال‌های گذشته است که منجر به شکل‌گیری پتانسیل خوبی در تأمین مالی شده است، دولت هم همواره خوش قول بوده و همواره روز قبل از سررسید، پول در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بوده است. وی افزود: دولت در پرداخت سود اوراق اسناد خزانه خوش قول بوده و این رتبه ما را به لحاظ اعتباری افزایش داده است؛ البته منشا انتشار اوراق بودجه است و مشخص است که دولت در هر مقطع چه اوراقی را منتشر می‌کند، البته خزانه‌داری رکن پرداخت است و سازمان برنامه و بودجه نیز ورود کرده است.

انتشار ٣٩هزار و٥٠٠ میلیارد تومان اوراق در سال۹۶

معاون فرابورس گفت: سال قبل دولت ٣٩هزار و ٥٠٠میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که هیچ اوراقی خارج از بازار سرمایه معامله نمی‌شود و واسطه‌ها حذف شده‌اند؛ این اقدام مهمی برای جلوگیری از معامله با نرخ‌های غیرمنطقی بوده است. وی تصریح‌کرد: امسال دولت اجازه دارد معادل پارسال اوراق منتشر کند که در کنار آن، اوراق خزانه، مشارکت، مرابحه و منفعت منتشر می‌شود و اسناد خزانه با سررسید حداکثر ۳ سال، ۹ هزار میلیارد تومان است.

انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان بابت نوسازی مدارس

غلامعلی‌پور از انتشار هزار میلیارد تومان بابت نوسازی مدارس در سال جاری خبر داد و گفت: کمیته‌ای هم در نظر گرفته می‌شود که نوع اوراق منتشره را تعیین کرده و سررسید را اعلام می‌کند؛ این در حالی است که رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی عضو این کمیته هستند؛ تا این لحظه فقط اسناد خزانه از سوی دولت منتشر شده است. وی افزود: سقف امسال اوراق خزانه کوتاه‌مدت ۱۰ هزار میلیارد تومان است که امسال منتشر و امسال هم سررسید می‌شود. از سوی دیگر، در مجموع از ظرفیت قانون بودجه سال ٩٧ معادل دوازده مرحله اسناد خزانه منتشر شده است و مابقی نیز به تدریج در هفته‌های آینده منتشر می‌شود.

روند انتشار اوراق بدهی پذیرش شده

معاون فرابورس گفت: روند انتشار اوراق بدهی پذیرش شده در پایان سال ٩٤ معادل ٩٦٠٠میلیارد تومان، سال ٩٥ معادل ١٧٩٠٠ میلیارد تومان، سال ٩٦معادل ٥٩٣٠٠میلیارد تومان و تا پایان شهریور ٨٦٠٠٠میلیارد تومان بوده است که روندی رو به رشد است. معاون فرابورس ادامه‌داد: در گذشته دارایی به مجموعه واسط منتقل می‌شد، اما اکنون از انتهای سال قبل انتشار اوراق سهام اجاره در دستور کار قرار گرفت که به پشتوانه این سهام، اوراق منتشر می‌شود و کار اکنون ساده شده است و عملیات انتقال در بازار سرمایه صورت می‌گیرد؛ اکنون مشکل ضمانتنامه نیز در حال حل شدن است و براساس دستورالعمل اصلاحی، به جای ضمانت بانکی، سهام پذیرش شده ضامن شود. وی اظهارداشت: اکنون در اوراقی که جدید منتشر می‌شود سهام قابل ارایه به جای ضمانتنامه قرار می‌گیرد و سهام ضمانت و پشتوانه اوراق می‌شود.

سود خالص «تاپکیش» به ۶٫۲میلیارد تومان رسید

در ادامه این نشست خبری علیرضا‌بهمنی؛ مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش در خصوص عرضه اولیه این شرکت در فرابورس گفت: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «تاپکیش» به عنوان نود چهارمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس در گروه تجارت عمده‌فروشی به جز وسایل نقلیه موتور پذیرش و درج نماد شد. مدیرعامل این شرکت افزود: البته شرکت مذکور در سال۸۷ در کیش توسط شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت تأمین خدمات کاربردی کاسپین و صرافی پارسیان با سرمایه اولیه یک میلیون تومان به ثبت رسیده بود. بهمنی در خصوص افزایش سرمایه شرکت گفت: سرمایه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش طی ۳مرحله افزایش سرمایه در حال حاضر به ۴۰میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس سهامدار عمده متعهد شده ۱۰درصد سهام را در عرضه اولیه و ۱۰درصد دیگر را ظرف ۶ماه بعد از عرضه، واگذار کند. مدیرعامل این شرکت در خصوص موضوع اصلی کارکرد شرکت گفت: با توجه به این‌که ۹۰ درصد تراکنش‌‌ها در بانک پارسیان به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود، «تاپکیش» توانسته در عرصه تأمین تجهیزات بانکداری الکترونیکی، لوازم جانبی و ارایه خدمات پشتیبانی و سخت‌افزاری مورد نیاز گروه بانک پارسیان، قابلیت سرویس‌دهی به بانکهای متعدد از جمله سامان، پست بانک، پاسارگاد و اقتصاد نوین را داشته باشد. همچنین در حال حاضر از عوامل اصلی فروش و پشتیبانی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی شرکت‌های بیتل و دمکو و ارایه‌دهنده کاغذهای حرارتی جامبو شرکت‌هانسول کره‌جنوبی نیز باشد.

فعالیتهای تولیدی، پشتیبانی و بازرگانی تاپکیش

بهمنی در خصوص فعالیتهای تولیدی، پشتیبانی و بازرگانی تاپکیش بیان‌کرد: فعالیت‌ها و خدمات تولیدی قابل ارایه به مشتریان شامل خط تولید چاپ و برش رول کاغذ حرارتی دستگاه پوز و ATM، خط مونتاژ و تعمیر دستگاه پوز، خط تولید آداپتور ۸ و ۱۲ ولت و خط تولید کارت‌های مغناطیسی بانکی بخشی از فعالیت‌های شرکت است. همچنین باید به فعالیت‌های خدمات پشتیبانی نیز اشاره کرد که شامل ارایه خدمات پشتیبانی و ATM، ارایه خدمات پشتیبانی و سرویس دستگاه پوز و خدمات پرستاری، پول‌گذاری و پشتیبانی دستگاه ATM منصوبه در جزیره کیش است. بهمنی در ادامه درمورد فعالیت‌های بازرگانی تاپکیش اظهارکرد: تأمین و تحویل انواع دستگاه پوز شرکت بایتل و دمکو، تأمین و تحویل تجهیزات شبکه، تأمین و تحویل قطعات یدکی دستگاه‌های پوز و ATM، واردات و فروش کاغذ جامبو حرارتی ‌هانسول کره‌جنوبی، تأمین و تحویل کارت مغناطیسی بانکی، تأمین صندوق فروشگاهی و تأمین تجهیزات ذخیره‌سازی و کامپیوتری نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. در ادامه مدیرعامل تاپکیش در خصوص اهداف شرکت گفت: تأمین دستگاه‌های کارتخوان و کارتخوان موبایلی و پایانه شعب از شرکت بیتل و نصب در پایانه‌های سراسر کشور، نصب و ارایه دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه، پین پد، خودپرداز، کارتخوان موبایلی، صندوق فروشگاهی و سایر تجهیزات بانکداری الکترونیکی و کامپیوتری در فروشگاه‌ها و مراکز خدمات، تأمین صندوق‌های فروشگاهی از طریق شرکت sam4s کره‌جنوبی برای شرکت و سایر متقاضیان بانکی و فروشگاه‌ها، ارایه نسخه نمونه دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی به بانک پارسیان با قابلیت‌های مانده حساب از کارت و حساب‌های متصل، صورتحساب از کارت و حساب‌های متصل، انتقال وجه کارت به‌کارت، پرداخت کلیه قبوض سازمان‌ها، تغییر رمز اول و دوم کارت، مسدود کردن کارت و قابلیت ارایه خدمات احراز هویت از طریق اثر انگشت و امکان ارایه خدمات از طریق کارتخوان‌های بدون تماس بخشی از اهدافی است که این شرکت دنبال میکند.

وی افزود: از سوی دیگر تجهیز کلیه دستگاه‌ها به سیستم NFC و ثبت اثر انگشت و بارکدخوان، توسعه شعب مجازی و تهیه دستگاه‌های VTM و کیوسک، توسعه دستگاه‌های MPOS، پوشش کامل کلیه دستگاه‌های خودپرداز بانک پارسیان اعم از پرستاری، پول‌گذاری و پشتیبانی سخت‌افزاری دستگاه‌ها، ارایه انواع خدمات دستگاه‌های ترازوی دیجیتال، ارایه انواع خدمات میزهای هوشمند و کیوسک‌های نوین نیز در دستور کار قرار گرفته است. بهمنی در مورد سود خالص شرکت بیان‌کرد: سود شرکت در سال مالی ۹۵، ۱۰٫۲ میلیارد تومان، در سال مالی ۹۶، ۱۰٫۶ میلیارد تومان و در ۶ ماهه نخست سال مالی ۹۷، ۶٫۲میلیارد تومان بوده است.