معادن و ارز‌های دیجیتال راهکار دور زدن تحریم‌ها!؟

معادن و ارز‌های دیجیتال راهکار دور زدن تحریم‌ها!؟ محمدقره‌داغلی- هر صنعت با توجه به شرایط حاکم برآن ناچار به ارایه راهکارهایی برای پاسخگویی به چالش‌های پیشرو در زمینه توسعه پایدار است. صنعت معدنکاری با توجه به وسعت فعالیت‌های خود دارای ارتباط تنگاتنگی با مسایل محیط‌زیستی و اجتماعی و اقتصادی آن هم از نوع دیجیتالی است. […]

معادن و ارز‌های دیجیتال راهکار دور زدن تحریم‌ها!؟

محمدقره‌داغلی- هر صنعت با توجه به شرایط حاکم برآن ناچار به ارایه راهکارهایی برای پاسخگویی به چالش‌های پیشرو در زمینه توسعه پایدار است. صنعت معدنکاری با توجه به وسعت فعالیت‌های خود دارای ارتباط تنگاتنگی با مسایل محیط‌زیستی و اجتماعی و اقتصادی آن هم از نوع دیجیتالی است. در بسیاری از موارد بی‌توجهی به استاندارهای لازم در این صنعت، سبب شده که همواره مورد انتقاد فعلان این بخش قرار گرفته است و در مواردی نیز این موضوع موجب تعطیلی معدن و یا فعالیت‌های معدنی شده است. برای رسیدن به توسعه پایدار باید سعی شود که به یک پایداری و ثبات بین اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست دست یافت و هیچ یک از ۳مؤلفه توسعه پایدار را فدای دیگری نکرد. صنعت معدنکاری برای پایداری خود و نقش‌آفرینی در توسعه کشور باید فعالیت‌های بخش‌های مختلف خود را هماهنگ با مؤلفه‌های توسعه پایدار اقتصادی برنامه‌ریزی کند و در جهت رسیدن به نقطه تعادل سوق دهد. به‌طوری‌که با بهره‌مندی این صنعت از تکنولوژیهای به روز، می‌توان امید داشت که مصرف انرژی و آلودگی محیط‌زیست تا حد ممکن کاهش داده شود.

توجه ویژه به توسعه اکتشافات عمیق برای پویایی صنعت معدنکاری امری ضروری است

همچنین با توجه به روند روبه افزایش تقاضا برای کانی‌ها و فلزات، توجه ویژه به توسعه اکتشافات عمیق برای پویایی صنعت معدنکاری امری ضروری است. نکته مهم دیگر، فعال‌تر (D&R ) شدن صنعت معدنکاری در زمینه تحقیق و توسعه است تا بتواند با چالش‌های موجود به شکل صحیح روبه‌رو شود. یکی از مهم‌ترین این راهکار‌ها این صنعت استفاده از تکنولوژی‌های به روز مانند ارزهای دیجیتال مهم موجود مورد استفاده در جهان باشد. تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت در بورکراسی اداری، پرداخت‌های ساده‌تر مالی در دنیا به‌علاوه در ایران بود. که خود یکی از مهم‌ترین راهکارهای دور زدن تحریم‌ها می‌باشد از دیگر مشکلات معادن در شرایط تحریم‌ها سرمایه در گردش است که با این روش امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

ایجاد زیرساخت‌ها از سوی معدن کار منجر به شکل‌گیری توسعه محلی خواهد شد

به نظر می‌رسد برای نهادینه کردن توسعه پایدار در صنعت معدنکاری کشور تأسیس کارگروه توسعه پایدار معادن، در سازمان‌های معدنی کشور، با آموزش چگونگی درآمد و فروش و افزایش این درآمد با توجه به دانش و فناوری روز دنیا به‌خصوص نحوه درآمد‌های دیجیتالی به منظور ارزیابی عملکرد و برنامه‌ریزی مدون در زمینه آموزش مفاهیم توسعه پایدار اهمیت ویژهای دارد. با این نگاه معدن به جایگاهی تبدیل می‌شود که ایجاد زیرساخت‌ها از سوی معدن کار منجر به شکل‌گیری توسعه محلی خواهد شد و بنابراین یکی از زنجیره‌های محصول نهایی در همان منطقه شکل می‌گیرد.

توسعه پایدار مقوله‌ای است برای تدوین استراتژی‌های مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار در هر کشور

توسعه پایدار مقوله‌ای است جهانی در راستای حفظ منافع مردم نسل کنونی و آیندگان و تلاش برای تدوین استراتژی‌های مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار در هر کشور، استان، شهر، شرکت یا خانواده‌ای امری ضروری است. بخش معدن به عنوان سرآغاز سایر فعالیت‌های اقتصادی نیاز به توجه بیش‌تری برای پایداری دارد. تعریف چارچوب توسعه پایدار در معادن، تبیین تئوری آن و تدوین دستورالعمل‌های دستیابی به آن در مرحله اول می‌تواند چراغ راه معادن جهت تلاش برای توسعه پایدار باشد.

در سال‌های آتی نسل جدیدی از کارآفرینان ایجاد شده است که با نسل‌های قبلی فرق دارند که به آنها دانش‌بنیان‌ها می‌گویند و اقتصاد جهانی روی آنها متمرکز است، مفاهیمی همچون کارخانجات و مراکز نوآوری و شهرهای فناور از جمله مواردی می‌باشد که در آینده از آنها بیش‌تر می‌شنویم.

هر تراکنش یا معامله‌ای که در شبکه‌ ارزی اقتصادی انجام می‌شود، پیش از وارد شدن در این دفتر مجازی باید تأیید شود

گفتنی است که ارزهای دیجیتال، نحوه تولید و نگهداری یک دفتر کل مجازی است که معاملات و تراکنش‌‌ها در آن ثبت می‌شوند. از نظر فنی هر کسی می‌تواند این دفتر را به‌روزرسانی کند، اما برای این کار باید محاسبات ریاضی بسیار پیچیده‌ای را حل کند. هر تراکنش یا معامله‌ای که در شبکه‌ ارزی اقتصادی انجام می‌شود، پیش از وارد شدن در این دفتر مجازی باید تأیید شود. فرایندی که تقریباً هر ۱۰دقیقه یک بار انجام می‌شود. به این صورت که آن معامله رمزگذاری می‌شود و جویندگان بیت‌کوین (ماینرها) باید آن رمز را بشکنند. اولین کسی که موفق به شکستن رمز شود، مقداری بیت‌کوین پاداش می‌گیرد.

قانونی شدن واردات دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین و ارز دیجیتال

چندی پیش ابوالحسن‌فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی از قانونی شدن واردات دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین و ارز دیجیتال خبر داد.

فیروزآبادی، گفت: هماهنگی‌های لازم با نهادهای ذی‌ربط برای آزادسازی واردات دستگاه‌های ماینینگ بیت‌کوین و انواع ارز دیجیتال انجام شده است و این خبر نویدبخش توجه دولتی‌‌ها به مسأله ارزهای دیجیتال خواهد بود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به سرعت سریع رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: تحولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار سریع است و ما باید متناسب با این تحولات، همواره آمادگی لازم را برای پذیرش و تغییرات احتمالی داشته باشیم. با توجه به پیچیدگی مسایل جامعه، باید با همت و اراده و عزم راسخ برای پیشبرد اهداف تلاش کرد.

وی تأکید کرد: ۳حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و پلتفرم را موارد مهمی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است و ساختارهای دقیق و منسجم در آنها را از ضروریات به شمار می‌رود؛ بر همین اساس نیز مرکز ملی فضای مجازی این آمادگی را دارد تا با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و اعضای سازمان نظام صنفی به عنوان نماینده بخش‌خصوصی اتاق فکری را برای طرح و پیگیری مطالبات بخش‌خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات کشور ایجاد کند.

هر چه سریع‌تر معادن ایران باید از روش‌های سنتی در نوع اداره و تغییر درآمد‌های خود باید به سمت مدرنیته و جهانی‌شدن حرکت کنند. البته باید این نکته را نیز به یاد داشت که هرچه سریع‌تر معادن ایران باید از روش‌های سنتی در نوع اداره و، تغییر درآمد‌های خود باید به سمت مدرنیته و جهانی شدن حرکت کنند تا به نوعی باعث رونق این بخش و افزایش سرمایه‌گذاری معادن شود، البته این نکته قابل ذکر می‌باشد که باید به ظرفیت‌ها و شرایط شرکت‌های قدیمی، توجه شود تا شرکت ‏های نوپا و استارت‌آپ، با بازنگری و تصویب قوانین مربوط به مالکیت معنوی، موجب توسعه صادرات خدمات و محصولات فناوری اطلاعات و تهیه نقشه ‏راه توسعه معادن در فناوری اطلاعات و ارتباطات در معادن کشور شود.