پرواز بدون مسافر ایرلاین‌ها با بال‌های شکسته!

پرواز بدون مسافر ایرلاین‌ها با بال‌های شکسته! آیا وقت کاهش قیمت بلیت‌ها رسیده است؟! گروه راه و شهرسازی- وقتی برای خرید بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی به شعبات ایرلاین‌ها مراجعه می‌کنید، از مشاهده رشد نجومی قیمت بلیت‌ها، تصمیم می‌گیرید هر چه زودتر از آن آژانس هوایی خارج شوید و به سفری غیرهوایی فکر کنید و […]

پرواز بدون مسافر ایرلاین‌ها با بال‌های شکسته!

آیا وقت کاهش قیمت بلیت‌ها رسیده است؟!

گروه راه و شهرسازی- وقتی برای خرید بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی به شعبات ایرلاین‌ها مراجعه می‌کنید، از مشاهده رشد نجومی قیمت بلیت‌ها، تصمیم می‌گیرید هر چه زودتر از آن آژانس هوایی خارج شوید و به سفری غیرهوایی فکر کنید و یا دست آخر تصمیم به سفر را به بعد‌ها موکول می‌کنید. این درحالی است که ایرلاین‌ها رشد قیمت ارز را دلیل افزایش قیمت بلیت‌ها ذکر می‌کنند و مردم نیز در مقابل، این همه تغییر قیمت‌ها را ناامیدکننده دانسته و توضیحات ایرلاین‌ها را توجیهاتی بی‌پایه خطاب می‌کنند. حالا وقت آن رسیده تا با کاهش شدید مسافران، ایرلاین‌ها دست به تغییرات اساسی در شرکت‌های خود بزنند زیرا همه مشکلات ناشی از رشد نرخ ارز نیست و آنها باید با مدیریت صحیح، بهره‌وری را افزایش دهند تا با کاهش هزینه‌ها تعادلی در قیمت‌ها به‌وجود آورند؛ اما آیا موفق خواهند شد و ما در پاییز شاهد کاهش قیمت بلیت‌های هوایی خواهیم بود یا ایرلاین‌ها پرواز‌ها را با بال‌های شکسته بدون مسافر ادامه خواهند داد؟ از سویی به گفته کارشناسان صنعت هوایی افزایش قیمت ایرلاین‌ها نه‌تنها باعث کاهش کاربران این نوع از حمل‌ونقل خواهد شد بلکه باعث ورشکستی تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی مرتبط با صنعت هوایی و حمل‌ونقل هوایی بخش خصوصی خواهد شد و در نهایت امکان دارد خطوط هوایی ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی حذف شود. این در حالی است که طبق آمار‌ها در سال ۹۵ سهم حمل‌ونقل هوایی از جابه‌جایی مسافر ۹ درصد بود و در سال ۹۶ این رقم به ۱۴٫۵ درصد افزایش ‌یافته است، در حالی در سال‌های اخیر شاهد افزایش سهم جابه‌جایی مسافر در بخش حمل‌ونقل هوایی بوده‌ایم که این آمار در ۶ ماهه اول سال ۹۷ با توجه به مشکلات ارزی ایرلاین‌‌ها و به ‌تبع آن افزایش قیمت بلیت هواپیما کاهش داشته است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس

نرخ بلیت هواپیما در مهر ماه تعدیل خواهد شد

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: نرخ اعلامی برای بلیت هواپیمای اربعین غیرمنطقی است، از این رو مسؤولان سازمان هواپیمایی باید تدبیر ویژه‌ای برای کاهش نرخ و ارایه بلیت بیندیشند.

به گزارش خانه‌ملت، سیداحسن علوی در واکنش به افزایش چشمگیر نرخ بلیت هواپیما به ویژه نرخ بلیت هوایی عراق در ایام اربعین، گفت: طبق اظهارات مقامات سازمان هواپیمایی کشور، نرخ بلیت هوایی تهران به نجف حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است، اما به نظر من این میزان افزایش به هیچ وجه قابل قبول نیست. نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این‌که نرخ اعلامی برای بلیت هواپیما تهران- نجف غیرمنطقی است، افزود: مسؤولان سازمان هواپیمایی باید تدبیر ویژه‌ای برای کاهش نرخ و ارایه بلیت هواپیما در ایام اربعین بیندیشند.

۵۵ درصد از افزایش نرخ بلیت هواپیما به علت تلاطم‌ها و مشکلات حوزه ارز است

وی ادامه داد: البته مسؤولان هواپیمایی اعلام می‌کنند که ۵۵ درصد از افزایش نرخ بلیت هواپیما به علت تلاطم‌ها و مشکلات حوزه ارز است، اما به نظر نمایندگان مجلس، نوسانات حوزه ارز با وجود نقش اساسی، نباید عاملی برای افزایش چشمگیر نرخ بلیت هواپیما باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام این‌که نرخ بلیت هواپیما در مهر ماه تعدیل خواهد شد، افزود: البته شرایط و مکانیزم کاهش نرخ بلیت باید مشخص و شفاف شود، از این رو در نشست این هفته کمیسیون، مسأله افزایش نرخ بلیت به ویژه بلیت هواپیما در ایام اربعین با حضور مسؤولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تلاطمهای نرخ بلیت محصول عدم تأمین ارز دولتی

وی ادامه‌داد: البته یکی از موضوعات و مباحث مهم، مسأله تخصیص ارز دولتی به ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی است، از این رو اگر دولت تدبیری برای اختصاص ارز دولتی نیندیشد، قطعاً باید شاهد تلاطم‌های قیمت در بلیت هواپیما باشیم.

مجلس زیر بار قیمت کنونی بلیت هواپیما نمی‌رود

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه‌داد: مجلس به هیچ وجه افزایش حدود دو برابری قیمت بلیت هوایی اربعین را قبول ندارد و قطعاً باید این نرخ و تمامی قیمت پروازهای هوایی مورد اصلاح قرار گیرد.

قیمت‌ها افزایش داشته است

در این زمینه یک کارشناس فروش بلیت‌های هوایی با بیان این‌که در حال حاضر نرخ بلیت‌ها میلیونی شده است، گفت: هم‌اکنون پرواز تهران- مشهد در ارزان‌‌ترین حالت، آن‌ هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته که از کم‌ترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ درحالی‌که در همان روزهای میانی هفته نیز در ساعات پر تقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، می‌توان بلیت‌ را با قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اکونومی و نه بیزینس) خریداری کرد. مسعود احمدی گفت: این وضعیت، برای سایر مسیر‌ها نیز صدق می‌کند؛ به‌نحوی‌که قیمت تمام بلیت‌های استان‌های دیگر نیز چند برابر شده است و علی‌رغم کاهش تعداد مسافران ایرلاین‌ها حاضر به فروش ارزان‌قیمت صندلی‌های هواپیما نیستند.

این کارشناس فروش گفت: در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران کردند. از زمانی که ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) از بدنه شرکت‌های هوایی داخلی پر کشید نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیرقابل‌ باوری از سوی ایرلاین‌‌ها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه‌رو شد.

وی گفت: بنابراین تا زمانی که اوضاع ارز و نوسانات اقتصادی رفع‌ورجوع نشود نرخ بلیت هواپیما کاهش نخواهد یافت.

ایرلاین‌ها چه زمانی تسلیم کاهش قیمت‌ها خواهند شد

در ادامه همین موضوع مدیر یک آژانس هواپیمایی با بیان این‌که وجود مسافران عراقی، گردشگران خارجی و کارمندان دولتی باعث شده ایرلاین‌ها نگاهی به کاهش قیمت‌ها نداشته باشند، گفت: البته این موارد مقطعی بوده و ایرلاین‌های درنهایت برای نجات صنعت خود مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.

سیامک امانی با بیان مطلب فوق افزود: افزایش چشمگیر مسافران خارجی و عراقی به ایران که از مسیرهای مختلف (اهواز، تهران، ارومیه) برای سفر به شهرهای توریستی به ‌خصوص مشهد مسافرت می‌کنند و از آنجایی ‌که نرخ پول عراقی‌‌ها باارزش‌تر از نرخ ریال است افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت‌ها باعث کاسته شدن این مسافران نشده است و به‌نوعی این عده جایگزین مسافران وطنی هواپیما‌ها شده‌اند.

وی گفت: البته به نظر می‌رسد از حجم مسافران غیرایرانی با توجه به همزمانی سال تحصیلی این کشور با ایران و نیز ورود فصل سرما، به‌تدریج کاسته خواهد شد.

این مدیر آژانس هواپیمایی در خصوص دومین علت عدم تعدیل قیمت‌ها از سوی ایرلاین‌ها مربوط به مسافران و کارمندان دولتی است گفت: براساس آمارهای سالانه سازمان هواپیمایی کشوری تا ۷۰ درصد متقاضیان ایرانی سفرهای هوایی را مدیران دولتی و هیأت همراه آنها تشکیل می‌دهد. وی با بیان این‌که البته دیر یا زود این مسافران از چرخه حمل‌ونقل هوایی حذف خواهند شد، گفت: به‌طور حتم دولت برای کاهش مخارج خود، دستور حذف پروازهای غیرضروری را صادر خواهد کرد. وی در نهایت گفت: همه این موارد نشان می‌دهد که صنعت هوانوردی نمی‌تواند صرفاً با گران کردن بلیت‌ها، به حیات خود ادامه دهد و باید چاره دیگری برای این مشکل بیندیشد.