استفاده از ظرفیت‌های عراق برای دور زدن تحریم‌ها

استفاده از ظرفیت‌های عراق برای دور زدن تحریم‌ها گروه تجارت- مجتبی قدیری حجم صادرات کشورمان به عراق از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در ۶‌ماهه اول سال ۹۶ به ۴ میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار در ۶‌ماهه اول امسال رسیده است که نشان از رشد ۳۱ درصدی صادرات کشورمان به عراق دارد. امروز عراق […]

استفاده از ظرفیت‌های عراق برای دور زدن تحریم‌ها

گروه تجارت- مجتبی قدیری

حجم صادرات کشورمان به عراق از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در ۶‌ماهه اول سال ۹۶ به ۴ میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار در ۶‌ماهه اول امسال رسیده است که نشان از رشد ۳۱ درصدی صادرات کشورمان به عراق دارد. امروز عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است شریکی که حتی در دوران سخت تحریم‌ها می‌تواند کمکی برای شکستن تحریم‌ها باشد.

رشد ٣١درصدى روابط اقتصادى ایران و عراق

یحیى آل‌اسحاق، رییس اتاق مشترک ایران‌ و عراق از رشد ٣١ درصدى مبادلات اقتصادى بین دو کشور خبر داد و با اشاره به افزایش میزان صادرات نسبت به سال گذشته گفت: میزان صادرات به عراق در ۶ ماه نخست امسال ٤میلیارد و ١٦٥ میلیون دلار بوده در حالى که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ٣میلیارد و ١٠٠میلیون دلار بوده است. وی ادامه‌داد: وضعیت فعلى کشور به گونه‌اى است که مى‌توان از آن به عنوان یک فرصت مناسب براى افزایش روابط اقتصادى بین دو کشور استفاده کرد.

عراق یکى از شرکاى اقتصادى مهم ایران است

غلامحسین شافعى، رییس اتاق بازرگانى ایران با بیان این‌که روابط ایران‌ و عراق، رابطه‌اى دیرینه و استراتژى است، گفت: عراق یکى از شرکاى اقتصادى مهم ایران به شمار مى‌رود و بخش خصوصى ایران همیشه به دنبال همکارى با این کشور و انتقال تکنولوژى است. وی با اشاره این‌که علاوه بر روابط دوستانه بین دو کشور همچنان موانعى سد توسعه اقتصادى شده است، اظهار‌کرد: عدم وجود روابط و مبادلات بانکى و پوشش بیمه‌اى، یکى از این موانع است همچنین تسهیل در رفت‌و آمد تجار بین دو کشور یکى از راه‌هاى توسعه اقتصادى است که باید به آن توجه شود.

رفع اختلافات تجارى و مطالبات پیمانکاران در بخش فنى‌ و مهندسى

شافعى ادامه‌داد: اختلافات تجارى و مطالبات پیمانکاران در بخش فنى‌ و مهندسى، موضوعى است که اتاق‌هاى دو کشور باید در راستای رفع آن تلاش کنند چرا که در سال‌هاى اخیر به رغم موانع و مشکلات فراوان، این دو ملت هیأت‌هاى تجارى زیادى بین خود مبادله و روابط تجارى خود را تا به امروز حفظ کردند. رییس اتاق ایران تأکید‌کرد: عمده روابط اقتصادى بین دو کشور روابطى است که بخش خصوصى دو کشور ایجاد کرده بنابراین از جریانات سیاسى خیلى متأثر نمى‌شوند. شافعى اظهار‌کرد: با سرمایه‌گذارى‌هاى بین دو کشور مى‌توان گام‌هاى مثبتى در زمینه توسعه روابط اقتصادى برداشت و لازم به ذکر است که اتاق بازرگانى ایران همپاى برادران عراقى خود در جهت توسعه روابط اقتصادى بیش از قبل تلاش خواهد کرد. رییس اتاق بازرگانى ایران افزود: در این راستا اتحادیه‌ها و انجمن‌هاى تخصصى زیر مجموعه اتاق ایران آمادگى دارند با همکارى اتاق مشترک ایران‌ و عراق با وجود طرفیت‌هاى موجود، نهایت استفاده را به عمل آورند.

افزایش تجارت دوسویه با عراق

کیوان کاشفی، عضو هیأت رییسه اتاق ایران و رییس اتاق کرمانشاه از عراق به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران طی سال‌های اخیر یاد کرد و گفت: ضروری است همزمان با افزایش صادرات به عراق به فکر واردات از این کشور هم باشیم. وی گفت: کشورهای موفق دنیا هر دو سویه تجارت یعنی واردات‌ و صادرات را با هم می‌بینند. ما نیز باید با برقراری واردات از کشور عراق، تراز تجاری بین دو کشور را متعادل کنیم. کاشفی با اشاره به پیامدهای صادرات یکطرفه ایران به عراق افزود: وقتی این وابستگی یک‌سویه باشد ناچاریم بسیاری از شرایط عراق را بپذیریم. نمونه این امر در مقاومت چندساله طرف عراقی برای حمل یکسره کالا از طرف ایران و نمونه دیگر افزایش قابل توجه تعرفه‌های واردات کشور عراق بود که چون ما به صورت متقابل واردات کالا از این کشور نداشتیم، امکان چانه‌زنی در این بخش هم وجود نداشت. عضو هیأت رییسه اتاق ایران افزود: کشورهای موفق دنیا هر دو سوی تجارت یعنی واردات‌ و صادرات را با هم می‌بینند. ما هم باید تلاش کنیم با برقراری واردات از کشور عراق، تراز تجاری بین دو کشور را متعادل کنیم.

در دوره تحریم، می‌توان از ظرفیت واردات از عراق استفاده کرد

وی با اشاره به تحریم‌های یک‌ جانبه آمریکا علیه ایران گفت: هنوز ابعاد تحمیلی این تحریم‌ها مشخص نیست اما باید توجه داشته باشیم که در شرایط تحریم‌ می‌توانیم از عراق به عنوان پایگاهی برای واردات به کشور استفاده کنیم. به گفته کاشفی اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق دفتر و مرکز دارند و می‌توان از ظرفیت آنها و کشور عراق برای زمان تحریم‌ها و واردات انواع کالا استفاده کرد. رییس اتاق کرمانشاه خاطرنشان‌کرد: می‌توانیم در زمان تحریم‌ها بسیاری از ماشین‌آلات، مواداولیه مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی را از طریق عراق وارد کشور کنیم. ضمن این‌که اخیراً نیز ظرفیت‌های خوبی در حوزه واردات از عراق شکل گرفته است.

تحریم ایران را نمى‌پذیریم

در همین راستا جعفر‌الرسول‌الحمدانى، رییس فدراسیون اتاق‌هاى بازرگانى عراق به افزایش روابط اقتصادى و تجارى بین دو کشور تأکید‌کرد و گفت: این بستر براى هر دو کشور مهم است و به عنوان بخش خصوصى در خود می‌بینیم که در زمینه افزایش روابط اقتصادى در چارچوب اتاق‌هاى مشترک بازرگانى فعالیت داشته باشیم. وی ادامه‌داد: پیام ما در این وضعیت مشخص است، اولاً این‌که تحریم ایران را نمى‌پذیریم و ثانیاً براى حفظ مشارکت اقتصادى بین ایران ‌و عراق تلاش مى‌کنیم. جعفر‌الحمدانى با تأکید بر این‌که استکبار جهانى در این منطقه خواهان شر است، افزود: موانع و مشکلات بین ایران و عراق بسیار ساده است و ما مى‌خواهیم با کنار هم قرار گرفتن، در مقابل آمریکا بایستیم. وى به کاهش ارزش تومان در برابر ارزهاى جهانى اشاره کرد و گفت: در راستاى کاهش ارزش تومان در برابر دلار، میزان تجارت بین دو کشور افزایش یافته اما این مسأله مانند چاقوى دو لبه است.