مزایده سرخابی‌ها بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی دولت

به بهانه برگزاری دربی مزایده سرخابی‌ها بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی دولت مسعود طاهری- در هفته‌ای که گذشت دربی تهران بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شد؛ دربی‌ای که خیلی‌ها به آن لقب دربی آسیا داده‌اند و میلیون‌ها هوادار ایرانی و حتی غیرایرانی به تماشای آن نشسته‌اند. در واقع پرسپولیس و استقلال؛ دو غول فوتبال ایران […]

به بهانه برگزاری دربی

مزایده سرخابی‌ها بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی دولت

مسعود طاهری- در هفته‌ای که گذشت دربی تهران بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شد؛ دربی‌ای که خیلی‌ها به آن لقب دربی آسیا داده‌اند و میلیون‌ها هوادار ایرانی و حتی غیرایرانی به تماشای آن نشسته‌اند. در واقع پرسپولیس و استقلال؛ دو غول فوتبال ایران هستند که شکست یکی از آنها غم میلیون‌‌ها ایرانی را در پی دارد و پیروزیشان نیز دل میلیون‌‌ها ایرانی را شاد می‌کند. شاید همین تأثیرگذاری هم باعث شده تا دولت‌‌ها یکی پس از دیگری بیایند و وعده خصوصی شدن سر بدهند اما در نهایت دلشان نیاید سرخابی‌‌ها را دست بخش خصوصی بدهند! به همین بهانه نگاهی داریم به آخرین وضعیت مزایده سرخابی‌ها.

عزم دولت یازدهم برای واگذاری سرخابی‌ها

دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی عزمش را جذب کرده بود تا پس از دهه‌ها سرخابی‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند. اتفاقی که بی‌شک به دلیل جمعیت میلیونی هواداران دو تیم به سود آنها و هواداران است و سرخابی‌ها می‌توانند با این پشتوانه مردمی هر سال در جمع برترین‌های آسیایی قرار گیرند. به همین دلیل دولت یازدهم سعی کرد با برگزاری مزایده آنها را به بخش خصوصی واگذار کند.

برگزاری ۴ مزایده تاکنون

سازمان خصوصی‌سازی مطابق اصل ۴۴ مأمور این امر شد تا هواداران بیش از پیش به واگذاری سرخابی‌ها امیدوار شوند. تاکنون ۴ بار مزایده این دو باشگاه بزرگ توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده است اما هر بار به دلایلی از جمله عدم تأیید اهلیت خریدار و…، سرخابی‌‌ها دولتی مانده‌اند.

کارشکنی برخی نمایندگان مجلس نهم

در حالی‌که میلیون‌ها هوادار چشم انتظار مزایده سرخابی‌ها و واگذاری آنها به بخش خصوصی واقعی بودند، این امر به دلیل کارشکنی برخی نمایندگان مجلس نهم اتفاق نیفتاد. این موضوع را عبدا…‌پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی بعد‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد.

بازگشت سرخابی‌ها به بخش فرهنگی!

با توجه به مسایل رخ داده، دولت مجدداً تصمیم گرفت تا سرخابی‌ها را به بدنه دولت بازگرداند. استقلال و پرسپولیس بعد از برگزاری ۴ مزایده به دولت بازگشتند تا تکلیف آنها بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. در واقع تیم‌های قدرتمند آسیایی نظیر الهلال، الاتحاد، العین، کاشیما انتلرز و باشگاه‌های بزرگ چینی به مدد خصوصی شدن سال‌ها است که از بودجه بخش خصوصی ارتزاق و به افتخارات مهمی نیز رسیده‌اند؛ اما سرخابی‌ها همچنان اندر خم یک کوچه مانده‌اند! حال همگان منتظر تغییر مصوبه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها هستند.

افزایش تلاش‌ها برای مزایده سرخابی‌ها

در همین ارتباط، سیدجعفرسبحانی، مشاور ارشد رییس سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار مناقصه‌مزایده گفت: با توجه به مصوبه هیأت وزیران در مرداد ۹۴، سرخابی‌ها از فهرست واگذاری‌ها خارج شده‌اند. سلطانی‌فر، وزیر ورزش برای واگذاری سرخابی‌ها به روحانی رییس‌جمهور نامه نوشته است.

موافقت روحانی با واگذاری سرخابی‌ها

سبحانی در خصوص نظر روحانی نیز گفت که رییس‌جمهور در پاسخ به نامه سلطانی‌فر، رضایت خود را برای واگذاری سرخابی‌ها اعلام کرده است. به همین خاطر تاکنون چندین جلسه بین پوری حسینی، ریاست سازمان خصوصی‌سازی و سلطانی‌فر برگزار شده است. مهم‌ترین مسأله این است که ابتدا باید مصوبه دولت تغییر کند تا سازمان خصوصی‌سازی بتواند مزایده‌ای را در دستور کار قرار دهد.

نامه سرپرست وزارت اقتصاد به هیأت دولت

همچنین طبق گفته سبحانی نامه‌ای از سوی سرپرست وزارت اقتصاد به هیأت دولت رفته که با تغییر مصوبه دولت بتوان با برگزاری مزایده، استقلال و پرسپولیس را به مزایده گذاشت. مشاور ارشد رییس سازمان خصوصی‌سازی در پایان آمادگی کامل این سازمان را برای برگزاری مزایده سرخابی‌ها اعلام کرد.

گفتنی است در صورت واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی واقعی دولت دوازدهم می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی خود را جشن بگیرد، زیرا واگذاری سرخابی‌ها بزرگ‌ترین آرزوی هواداران دو غول فوتبال ایران است و با انجام این امر می‌توان امید داشت که پس از دهه‌ها تیم‌های کشورمان بتوانند مقام قهرمانی آسیا را به دست آورند.