آینده نامعلوم پلاسکوی جدید از مناقصه انتخاب پیمانکار تا ساخت نهایی!

آینده نامعلوم پلاسکوی جدید از مناقصه انتخاب پیمانکار تا ساخت نهایی! گروه راه و شهرسازی- همیشه زمانی که اتفاق و یا حادثه‌ای تلخ در کشور روی می‌دهد، برخی مسؤولین با دادن وعده‌های رویایی، سطح مطالبات را افزایش می‌دهند و بر بار مشکلات می‌افزایند. نزدیک به ۲۰ ماه از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو به عنوان یکی […]

آینده نامعلوم پلاسکوی جدید از مناقصه انتخاب پیمانکار تا ساخت نهایی!

گروه راه و شهرسازی- همیشه زمانی که اتفاق و یا حادثه‌ای تلخ در کشور روی می‌دهد، برخی مسؤولین با دادن وعده‌های رویایی، سطح مطالبات را افزایش می‌دهند و بر بار مشکلات می‌افزایند. نزدیک به ۲۰ ماه از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از نمادهای بلندمرتبه‌سازی در تهران قدیم، می‌گذرد. همان زمان برخی مسؤولین، گفتند پلاسکوی جدید را ظرف دو سال خواهیم ساخت؛ اما متأسفانه خبر جدی از ساخت ساختمان پلاسکو و برگزاری مناقصه‌های مربوط به آن نیست. ساختمان قبلی که متناسب با شرایط و مقررات کشوری در دهه‌ها پیش ساخته شده بود، در سال ۱۳۴۱ به بهره‌برداری رسیده بود و اکنون در بافت تاریخی شهری تهران قرار گرفته است. بی‌تردید اکنون مقررات جدیدی حاکم است که باید در ساخت و ساز رعایت شود اما این مقررات نباید دست و پا گیر باشند لذا باید هر چه زودتر اقدامات اساسی برای ساخت پلاسکو جدید به همراه مراحل برگزاری مناقصه وعده داده شده، صورت پذیرد تا زخم این حادثه تلخ با ساماندهی به کسبه آن التیام بپذیرد.

مانع‌تراشی‌ها در ساخت پلاسکو تعرض به حقوق مالکان است

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: بر طبق استدلال‌های مسؤولان شهرداری، تعداد طبقات ساخته شده در پلاسکو از همان ابتدا اشتباه بود. علیرضا‌محجوب در خصوص آخرین پیگیری‌ها مبنی بر حل مشکلات ساختمان پلاسکو، گفت: متأسفانه اقدامات شهرداری تهران در مسیر حل مشکلات پلاسکو و احداث دوباره این ساختمان قابل قبول و پسندیده نیست، زیرا هر باب مغازه در مجموعه پلاسکو دارای مالک مشخصی است، مالک زمین بنیاد مستضعفان بوده و هر محل کسبی دارای یک مالک حقیقی مشخص است؛ متأسفانه شهرداری در احداث دوباره ساختمان پلاسکو مجوز ۵ طبقه را صادر کرد که مناسب تعداد کسبه فعال در پلاسکو نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: به‌طور قطع یا باید برای ادامه فعالیت کسبه پلاسکو پس از حادثه نقطه دیگری را در نظر می‌گرفتند، یا این‌که شرایط را به شکل دیگر تعیین تکلیف می‌کردند؛ این‌که بگویند به لحاظ معماری ساخت پلاسکو از همان ابتدا اشتباه بوده نوعی فرار از مسؤولیت است، در آن مقطع باید از صدور مجوز برای ساخت و ساز جلوگیری می‌شد؛ این نهاد شهرداری است که مجوز ساخت و ساز را صادر کرده و هرگونه اقدام اشتباهی درگذشته سلب مسؤولیت‌های از امروز نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با تأکید بر این‌که شهرداری حق تعرض به مالکیت کسبه پلاسکو را ندارد، افزود: اگر در گذشته تخلفی در ساخت پلاسکو صورت گرفته حداقل برای کسبه محل دیگری را برای فعالیت در نظر بگیرند، در غیر این صورت مشخص نیست که پروژه ساخت دوباره پلاسکو چه زمانی تعیین تکلیف می‌شود.

برگزاری جلسات مکرر برای پیگیری مشکلات ساخت پلاسکو

وی با بیان این‌که زمان زیادی در تعیین تکلیف این مسأله هزینه شده است، تصریح‌کرد: دو جلسه در مجلس و ۳ نشست در شورای شهر تهران برای روشن شدن وضعیت برگزار شده است، البته پس از پیگیری‌های اخیر به ظاهر مشکلات حل شده است، اما از جزییات آن در حال حاضر خبری نیست؛ البته بنیاد مستضعفان معتقد به اختصاص زمین‌های اطراف پلاسکو و تخریب پاساژهای دیگر برای ساخت واحدهای مورد نیاز کسبه پلاسکو به اضافه هزینه‌های قابل تقبل است، بنابراین به جهت برخی تعارضات و فرار از مسؤولیت در شهرداری از همان ابتدای آتش‌سوزی کماکان هیچ اقدامی برای ساخت انجام نشده است.

سیاست شهرداری در ساخت پلاسکو قابل قبول نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عملکرد شهرداری در عدم ارایه مجوز برای ساخت و ساز جدید پلاسکو، گفت: متأسفانه نهادی که عامل خرابی بود به جای انجام اقدامات کمکی برای اتمام پروژه ساخت سعی در توقف فعالیت‌ها می‌کند، متأسفانه شهرداری مدعی است که ساختمان پلاسکو نسبت به گذشته باید کوچک‌تر شود؛ طبق استدلال‌های مسؤولان شهرداری تعداد طبقات ساخته شده در پلاسکو از همان ابتدا اشتباه بود؛ این درحالی است که تمامی واحدهای کاری در آن پاساژ مالک داشته و نمی‌توان افراد را از حقوق خود به هیچ دلیل منطقی محروم کرد.

بازسازی مجدد با ساخت‌وساز در زمین خالی فرق می‌کند

بهروز مرباغی، عضو انجمن مفاخر معماری و کارشناس معماری و شهرسازی گفت: پلاسکو وجود داشته و جزو تاریخ معماری شهر تهران بوده است. داستان بازسازی مجدد در این زمین با ساخت‌وساز در زمین خالی فرق می‌کند. وی معتقد است که توسعه شهر‌ها از گذشته جزیی از تکامل تاریخی بوده است: اگر در گذشته یک ساختمان ایلخانی می‌ریخت، به جای مرمت ساختمان تازه در زمین آن می‌ساختند، چون به معمارانی که داشتند، مطمئن بودند که بهتر از گذشته می‌سازند اما حالا به معماران اعتماد ندارند که ساختمانی بهتر از قبلی بسازند لذا درحالی که خیلی از اعضای شورا معتقدند که این ساختمان برای مدرسه ژاندارک ایجاد مزاحمت می‌کند، اما این کارشناس معماری می‌گوید که ساختمان جایگزین پلاسکو مزاحمتی برای ژاندارک نخواهد داشت: «حالا مهم‌ترین مسأله این است که باید بنایی ساخته شود یا دو مجسمه به جای آن بگذاریم، اما باید متناسب با ضوابط کنونی ساخت‌وساز خاطره پلاسکو را زنده کنیم.»

 ساخت پلاسکوی جدید، به این راحتی‌‌ها نیست

باید گفت براساس بند ٢-١٣ ضوابط طرح تفصیلی مصوب شهر تهران، ضوابط ساخت‌وساز در محوطه‌های اطراف بناهای تاریخی و فرهنگی، تابع ضوابط و مقررات مصوب سازمان میراث فرهنگی است و بند ٥-١٣ طرح تفصیلی هم به تهیه طرح برای این محدوده اشاره دارد. این عضو شورای شهر ‌گفته است که ظاهراً همچنان هیچ طرحی برای این محدوده تهیه نشده است، بنابراین تصمیم‌گیری درباره چنین ابنیه‌ای در کمیته تخصصی بافت تاریخی صورت می‌گیرد: «با توجه به ثبتی‌بودن مدرسه ژاندارک و خانه مشیرالدوله در سازمان میراث فرهنگی و دارابودن، حریم مصوب در این سازمان باید هرگونه ساخت‌وساز در محل ساختمان پلاسکوی سابق، با رعایت ضوابط حریم ابنیه تاریخی باشد لذا گویا ساخت پلاسکوی جدید، به این راحتی‌‌ها نیست. همچنین براساس گفته‌های محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان و مالک اصلی ساختمان پلاسکو و براساس طرح تفصیلی اینجا بیش‌تر از ٨ طبقه نمی‌توان ساخت. در نتیجه عوامل متعددی دخیل بودند که باعث شدند آغاز به‌کار ساخت پلاسکو عقب بیفتد. تعویض شهردار هم بی‌تأثیر نبوده است. از سویی بنیاد به عنوان مالک، موافق ادامه کار ٥ طبقه پلاسکو قبلی نیست. چون اولاً این سازه حدود ٥٥ سال پیش ساخته شده که اصولاً براساس آیین‌نامه‌های فنی قدیمی است. ثانیاً نه پلاسکو پارکینگ داشته و نه این بخش ساختمان. ثالثاً اصولاً در این ساختمان هم اصول معماری و ایمنی مطابق مقررات شهرداری نیست و مشکل آتش‌نشانی هم هست. ضمن این که از لحاظ «سازه‌ای» هم قابل قبول نیست. بر همین اساس، بنا بر نظر کارشناسی دادستانی، نظام مهندسی و بنیاد، در تفاهمنامه ما با شهرداری و دادستانی تأکید شده که بخش شمالی پلاسکو (یعنی همان سازه ٥ طبقه) ایمن نیست و خطرناک است و باید تخریب شود. همچنین باید گفت که زمان لازم است تا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف صورت گیرد و با برنامه‌ریزی مناسب، برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار، کار ساخت ساختمان جدید پلاسکو آغاز شود.