حمله مردم به محتکرین !

قوه قضاییه اعلام کرد حمله مردم به محتکرین گروه اجتماعی- یکی خانه‌‌اش را انبار لاستیک کرده تا از آب گل‌آلود و بیمار اقتصاد، ماهی بگیرد، دیگری تمام زندگی‌‌اش را فروخته تا بتواند چند تن کالا ذخیره کند و در موعد مناسب آن را به فروش برساند. در همین راستا دولت چندی پیش سامانه‌ای به نام […]

قوه قضاییه اعلام کرد

حمله مردم به محتکرین

گروه اجتماعی- یکی خانه‌‌اش را انبار لاستیک کرده تا از آب گل‌آلود و بیمار اقتصاد، ماهی بگیرد، دیگری تمام زندگی‌‌اش را فروخته تا بتواند چند تن کالا ذخیره کند و در موعد مناسب آن را به فروش برساند. در همین راستا دولت چندی پیش سامانه‌ای به نام سجام (ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم) را راه‌اندازی کرد.

سامانه سجام

سامانه سجام طبق بند د ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و بند دوم ماده ۱۳ قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد (مصوب ۲۰/۰۷/۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی) و با رعایت و حفظ حدود قوانین جاری کشور (از جمله قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و قانون امر به معروف و نهی از منکر و…) و عدم مداخله در آنها، فعالیت خود را با رویکرد جدید ادامه خواهد داد.

گزارش‌های مردمی

حال بعد از تأسیس این سامانه، مردم کم‌کم به گزارش محتکران روی آورده‌اند. در همین ارتباط، محمدباقرالفت، معاون رییس قوه قضاییه می‌گوید: مردم گزارش‌های متعددی را به این سامانه گزارش کردند، ما هم دیده‌بان‌هایی را آموزش دادیم و گزارش‌های آنها را از طریق فضای مجازی می‌گیریم. لازم به ذکر است که قوه قضاییه در این مرحله به دنبال برخورد نیست، چرا که برخورد به وقوع جرم بر می‌گردد و معاونت اجتماعی قوه قضاییه دستگاه‌ها را با وقایعی روبه‌رو می‌کندکه اگر ادامه پیدا کند منتهی به وقوع جرم می‌شود.

تمام گزارش‌های مردمی احتکار درست بود

الفت گفت که تمام گزارش‌های مردمی وارده به سامانه سجام (ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم) درست بود. تاکنون موارد متعددی هم بوده که به دستگاه‌های مختلف اعلام کردیم و دستگاه‌های متولی هم به موقع حاضر شدند. تاکنون یک مورد هم نبوده که صحت نداشته باشد، در حوزه‌های مختلف گزارش‌های متعددی از جمله در حوزه‌های محیط‌زیست، کار و احتکار داشتیم تا به حال با توجه به سیستم‌های نظارتی که دارد تا به حال یک مورد خلاف واقع نبوده است. تا اوایل هفته ۳۶۵مورد در مورد احتکار و اقدامات مرتبط با ارتکاب احتکار گزارش داشتیم.