دکان سوداگری بازار پتروشیمی تخته می‌شود

دکان سوداگری بازار پتروشیمی تخته می‌شود گروه انرژی- ظرفیت پتروشیمی کشور با رسیدن به مرز ۶۵٫۵ میلیون، درحال ورود به فاز جدید توسعه‌ای است. این در شرایطی است که توسعه در بخش‌های صادراتی این بازار سالانه رقمی در حدود ۱۳ میلیارد دلار درآمدزایی برای خزانه دولتی دارد. اما یکی از بحث‌های داغ در این بازار […]

دکان سوداگری بازار پتروشیمی تخته می‌شود

گروه انرژی- ظرفیت پتروشیمی کشور با رسیدن به مرز ۶۵٫۵ میلیون، درحال ورود به فاز جدید توسعه‌ای است. این در شرایطی است که توسعه در بخش‌های صادراتی این بازار سالانه رقمی در حدود ۱۳ میلیارد دلار درآمدزایی برای خزانه دولتی دارد. اما یکی از بحث‌های داغ در این بازار رانت‌زایی برخی شرکت‌های سود جو در بازار مبادلات است اهمیت این موضوع به جایی رسید تا مسؤولان را وادار به یافتن یک راهکار اساسی کند.

 درحالی که با تصویب هیأت وزیران، از ابتدای ماه جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود، این امر واکنش‌های متعددی را از سوی متصدیان این بازار در پی داشته است.

تصویب تسعیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر مبنای ارز بازار ثانویه یک حرکت رو به جلو دولتمردان برای کنترل بازار بحران‌زده پتروشیمی‌ها بود تا رانت بی‌حد و اندازه‌ای که از قبل این اختلاف ارزی در خرید و فروش برای بخش پتروشیمی را در بر داشته از ریشه بخشکاند.

رانتی که بر اثر نوسان شدید نرخ ارز در مکانی به نام بورس کالا به شدت خودنمایی می‌کرد قرار است با این مصوبه از جولان‌دهی خود کم کند.

نرخ تسعیر خوراک راهکاری کوتاه‌مدت؟

پیش از این در زمان طوفان نوسانات ارزی در خردادماه، نرخ تسعیر خوراک شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۷ با هدف تشویق آنان برای عرضه ارز خود در سامانه نیما، بر مبنای دلار ۳۸۰۰ تومانی تعیین شد که از همان ابتدا انتقاداتی را برانگیخت.

اما سرانجام پس از فراز و فرود بسیار و پس از بررسی‌های کارشناسانه، دولت تصمیم به افزایش نرخ تسعیر خوراک شرکت‌های پتروشیمی از ۳۸۰۰ تومان به نرخ بازار ثانویه کرد.

حال با مصوبه هشتم مهرماه هیأت دولت، نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی از ابتدای مهر امسال برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما می‌شود.

اما مشخص نیست که این راهکار علاج مشکلات بورسی محصولات پتروشیمی را خواهد کرد یا …؟

در این میان کارشناسان بازار سرمایه معتقدند خبر افزایش نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌‌ها بیش‌تر یک بهانه بود تا بورس پس از مدتی رشد طولانی و شدید، استراحت کند و روند اصلاحی پیش بگیرد و سپس به روند رشدی خود (البته این بار با شیبی ملایم‌تر) بازگردد. آنها معتقدند بورس به زودی برمی‌گردد اما در این میان نکات قابل توجهی مطرح است که باید مدنظر قرار گیرد.

 

سیاوش وکیلی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در رابطه با مصوبه اخیر دولت و تأثیر آن بر بازار سرمایه به اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به این‌که شرکت‌های پتروشیمی خوراک مایع حاشیه سود کم‌تری نسبت به خوراک گازی‌‌ها دارند، صرفاً با افزایش نرخ ارز لحاظ شده برای خوراک پتروشیمی‌ها، شرکت‌های مصرف‌کننده خوراک مایع تأثیر منفی بیش‌تری خواهند پذیرفت.

وی ادامه‌داد: در شرکت‌های پتروشیمی خوراک گازی به ویژه متانول‌ساز‌ها با توجه به این‌که احتمالاً با مشکل بیمه برای حمل و نقل کشتی مواجه می‌شوند، ریسک کاهش فروش بیش‌تر خواهد بود. پتروشیمی پارس نیز در دوره قبل تحریم‌ها مجبور به سوزاندن برخی محصولات خود شده بود. اوره‌ساز‌ها با توجه به این‌که با استفاده از حمل و نقل جاده‌ای امکان فروش دارند، به نظر می‌رسد با مشکلات کم‌تری در فروش مواجه شوند. از طرفی با آزادسازی نرخ خوراک احتمالاً نرخ فروش اوره به سازمان حمایت کشاورزی نیز افزایش خواهد یافت.

تغییر نرخ خوراک هنوز ابلاغ نشده است

درحال حاضر قیمت جدیدی برای نرخ خوراک اعلام نشده است، با توجه به اظهارات برخی کارشناسان بورسی می‌توان گفت که افزایش نرخ نیمایی و فروش و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده، یکدیگر را خنثی می‌کند و تا زمانی که نرخ پایه خوراک بالا نرفته است، افزایش نرخ تسعیر تأثیر قابل توجهی بر قیمت سهام این شرکت‌ها نمی‌گذارد، با این تفاسیر می‌توان گفت شرکت‌ها در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برند.

معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص گفت: نمی‌شود قیمت خوراک تغییر کند و قیمت فروش محصولات تغییر نکند.

پرویز صحاف‌زاده درباره تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها به ایلنا اظهارداشت: هنوز تغییر نرخ خوراک به ما ابلاغ نشده، فعلاً بررسی می‌کنیم تا ببینیم شرایط چگونه است، چون فقط بحث قیمت خوراک نیست قیمت فروش را هم باید در نظر بگیریم، بنابراین تمامی اینها را بررسی کرده و بعد اظهار نظر می‌کنیم.

وی تأکیدکرد: نمی‌شود قیمت خوراک تغییر کند و قیمت فروش محصولات تغییر نکند.

معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بحث نرخ تسعیر ارز دو موضوع دارد که برای خوراک و محصول معمولاً یکسان می‌گیرند و بحث دیگر فرمول خوراک است که باید بررسی شود تا در این زمینه اظهارنظر کنیم.

براساس این گزارش پتروشیمی‌ها از ٢١فروردین تا ٢٦مردادماه دو میلیارد و ٥٧١میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه کردند.