مجلس روی خط دلار

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد مجلس روی خط دلار گروه بانک، بیمه، بورس- غوغای ارز در هفته‌های گذشته باعث شد تا بسیاری برای خرید آن دست به جیب شوند، این روند تا اواسط هفته نیز ادامه یافت اما با دخالت بانک مرکزی سرانجام این رویه تغییر کرد و قیمت دلار با […]

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد

مجلس روی خط دلار

گروه بانک، بیمه، بورس- غوغای ارز در هفته‌های گذشته باعث شد تا بسیاری برای خرید آن دست به جیب شوند، این روند تا اواسط هفته نیز ادامه یافت اما با دخالت بانک مرکزی سرانجام این رویه تغییر کرد و قیمت دلار با کاهش چند هزار تومانی تنها در دو روز مواجه شد.

اختیار تام بانک مرکزی

بسیاری ورود بانک مرکزی را علت کاهش قیمت ارز اعلام کردند و برخی مسؤولان بانک مرکزی نیز اختیار ۳ قوه به بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ارز را مهم‌ترین علت ریزش انواع قیمت ارز خصوصاً دلار آمریکا قلمداد کردند. در واقع سران ۳ قوه به بانک مرکزی اختیار تام دادند تا بتواند سر و سامانی به وضعیت آشفته ارز بدهد.

حذف ماده‌ای از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف ماده‌ای از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تغییر سازوکار خرید و فروش ارز مخالفت کردند. در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان با حذف تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مخالفت کردند. طبق این ماده، بانک مرکزی موظف است برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

«الف: تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور همراه مسافر، رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل.

ب: ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها.

تبصره ۱: دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله ارز را به گونه‌ای ایجاد کند که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تأمین شود.

تبصره ۲: عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی ممنوع است و با مرتکبین، مطابق قانون رفتار می‌شود.

تبصره ۳: دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند.»

به این ترتیب و با مخالفت نمایندگان مجلس با حذف تبصره دو این ماده، سازوکار فعلی خرید و فروش ارز (از طریق صرافی‌ها) باقی ماند.

تکذیب خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها

همچنین برخی خبرگزاری‌ها از ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌‌ها بنا به مصوبه مجلس خبر دادند؛ خبری که خیلی زود توسط محمدحسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تکذیب شد. محمدحسن‌نژاد درباره انتشار خبری درباره مصوبه مجلس مبنی بر این‌که خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌‌ها ممنوع می‌شود، گفت: با توجه به این‌که با نظر نمایندگان مجلس بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس خارج شده بنابراین ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌‌ها که در برخی از خبرگزاری‌ها مطرح شده است، صحت ندارد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه‌داد: خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌‌ها تکذیب می‌شود چرا که این موضوع در قالب تبصره‌ای از بندی در لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده بود که این لایحه از دستور کار خارج شده است. نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: با توجه به خارج شدن لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس بنابراین مواردی از لایحه که درباره آن تصمیم‌گیری شده، نیز قابل قبول نیست.

کاهش نرخ ارز منجر به کاهش قیمت کالاهای وارداتی و تولید داخل می‌شود

نورمحمدتربتی‌‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: معمولاً در کشور زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند قیمت محصولاتی که به این واسطه افزایش پیدا کرده‌اند به میزان متناسب کاهش نمی‌یابد، دولت باید در این زمینه ورود و نظارت داشته باشد. وی در خصوص اثرات کاهش نرخ ارز در بازار محصولات کشاورزی، اظهارداشت: در چند ماهه اخیر و از اردیبهشت‌ماه تاکنون شاهد نوسانات قیمت ارز در بُعد افزایش بودیم و در این رابطه بسیاری از کالا‌ها به تناسب افزایش قیمت داشته‌اند. نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اگر به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت کالا‌ها افزایش داشته باید با کاهش نرخ ارز قیمت این محصولات نیز کاهش پیدا کند، ادامه‌داد: نباید بر روی نوسانات موردی، روزانه و مقطعی تصمیم‌گیری کنیم و باید قیمت‌ها به صورت منطقی کاهش داشته باشد.

تا بازار ارز به ثبات نرسد، نمی‌توان هیچ پیش‌بینی داشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: تا قیمت ارز به ثبات نرسد نمی‌توان پیش‌بینی درستی درباره تأثیر کاهش نرخ ارز بر سایر امور چون قیمت کالاها، خودرو، مسکن داشت. محمد‌حسن‌نژاد گفت: وقتی قیمت کالا‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا کرده مسلماً باید با کاهش نرخ ارز هم قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ ولی واقعیت این است که چون نمی‌دانیم کاهش قیمت دلار چقدر پایداری دارد، نمی‌توانیم پیش‌بینی درستی داشته باشیم. نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که نوسانات دلار هیچ پشتوانه علمی و اقتصادی ندارد، افزود: وقتی بازار در دست دولت است، دولت می‌تواند قیمت ارز را به ۵۰۰۰ توان یا بیش‌تر برساند. وی بیان‌کرد: به اعتقاد من دولت مدتی بازار ارز را ر‌ها کرده بود اما دوباره درصدد جمع کردن بازار است و به اعتقاد من می‌خواهد نرخ ارز را به نرخ دی‌ماه برساند. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: به اعتقاد من دولت می‌خواهد نرخ ارز را طبق سامانه نیما تثبیت کند.