سلام بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها

سلام بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها در پی کاهش نرخ دلار حباب قیمت‌ها در حال ترکیدن است گروه راه و شهرسازی- برخلاف التهابات چند ماه اخیر بازار مسکن به خاطر اثرپذیری قیمت‌ها از افزایش و نیز نوسانات قیمت ارز، حالا دیگر بهای ارز کاهش یافته و می‌رود تا کم‌کم در نرخی به مراتب کم‌تر از […]

سلام بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها

در پی کاهش نرخ دلار حباب قیمت‌ها در حال ترکیدن است

گروه راه و شهرسازی- برخلاف التهابات چند ماه اخیر بازار مسکن به خاطر اثرپذیری قیمت‌ها از افزایش و نیز نوسانات قیمت ارز، حالا دیگر بهای ارز کاهش یافته و می‌رود تا کم‌کم در نرخی به مراتب کم‌تر از چند ماه گذشته آرام بگیرد. طبعاً این کاهش نرخ ارز و به طبع آن افزایش ارزش ریال کشور، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای آینده بازار مسکن فراهم خواهد کرد. دور شدن دامنه تهدیدات سرمایه‌های بخش سوداگری موجب ترکیدن حباب قیمت‌های سرسام‌آور مسکن، خواهد شد.

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت آپارتمان

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت آپارتمان‌های ۴۰ تا ۸۵ متری در مناطق مختلف به‌طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما بیش‌ترین کاهش قیمت‌ها در آپارتمان‌های با متراژ بالا دیده شده به نحوی که به گفته قنیری از مشاوران املاک در منطقه ۵ بسیاری از فروشنده‌ها حاضر شده‌اند با تخفیف ۴۰ درصد آپارتمانشان را به معرض فروش بگذارند. از دلایل این کاهش قیمت‌ها تغییر مسیر اقتصاد به سمت تعادل است. با پیش‌بینی کاهش نرخ دلار تا ۶ هزار تومان و افزایش کوچ خانواده‌ها به شهر‌‌ها و مناطق حاشیه تهران و کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن، کارشناسان از به تعادل رسیدن قیمت مسکن خبر می‌دهند که خود به خود این امیدواری را ایجاد می‌کند که کاهش اجاره بها را هم در پی داشته باشد. موضوعی که گذشتن فصل جابه‌جایی‌‌ها نیز آن را تقویت کرده است. محسن‌پور که در منطقه ۹ بنگاه دارد، گفت: امروز آپارتمانی ۶۰ متری (نوساز) را که ۹۰ میلیون برای رهن گذاشته شده بود ۷۵ میلیون قرارداد بسته است. مهاجرت به حاشیه‌های شهرهای اطراف تهران نیز مدارس را دوشیفته و شلوغ کرده است. آن‌طور که مسؤولان آموزش و پرورش می‌گویند با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خیلی از خانواده‌ها برای زندگی به حاشیه شهر‌‌ها می‌روند. همین موضوع موجب شده تا مدارس کشور دیگر گنجایش این تعداد دانش‌آموز را نداشته باشد. خبر این مهاجرت‌‌‌ها البته از سوی نایب رییس اتحادیه املاک تهران هم تأیید شده است: «در ماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران، شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و مسکن مهر هستیم.»

مسؤولان آموزش و پرورش این مهاجرت‌‌‌ها را برای سرانه آموزشی کشور بسیار نگران‌کننده می‌دانند چرا که این روز‌‌ها مدیران با حجم بالایی از دانش‌آموزان روبه‌رو هستند که کلاس درسی برایشان وجود ندارد و آنها مجبورند در مدارس دوشیفته یا در برخی شهرک‌‌‌ها ۳‌شیفته تحصیل کنند؛ موضوعی که البته رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور هم در گفت‌و‌گو با سایت خانه ملت اعلام کرده بود که به ‌دلیل کمبود فضای آموزشی در برخی مسکن‌های مهر از کانکس برای تأمین فضای آموزشی استفاده شده است

راهکار کاهش تأثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پیش‌بینی خود از وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: شرایط بازار مسکن بستگی به وضعیت درآمدهای ارزی کشور و میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار و برابری نرخ ارز با پول ملی و کاهش یا افزایش ارزش پول ملی دارد. کمال‌الدین‌شهریاری ادامه‌داد: اگر ارزش پول ملی بر اثر تحریم‌ها کاهش یابد، مسلماً قیمت همه کالا‌‌ها از جمله مسکن افزایش پیدا می‌کند. اما اگر شرایط بهبود یابد و درآمدهای ارزی ما کفاف بخشی یا کل هزینه‌های ارزی را بدهد، به‌طور حتم وضعیت مطلوب‌تر خواهد شد. وی افزود: این پدیده درون بخشی نیست که بتوان برای آن در مجلس یا وزارت راه و شهرسازی و یا درون بخش مسکن راه‌حل یا علاج پیدا کرد و کار خاصی انجام داد. بلکه به شاخص‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد و این تغییرات، تحت تأثیر شاخص‌های کلان ایجاد می‌شود.

لزوم مدیریت درآمدهای ارزی

این نماینده مجلس در خصوص راهکارهای کاهش اثرگذاری نوسانات و رشد نرخ ارز و دلار بر بخش مسکن تأکیدکرد: این امر نیازمند آن است که بتوانیم درآمدهای ارزی خود را مدیریت کنیم و نگذاریم که ارز موجود در کشور، در مسیرهای رانت و انحصار به مصرف برود و تا جایی که می‌توانیم، از آن محافظت کنیم و برای کالاهای ضروری و اساسی اختصاص دهیم. به گفته شهریاری، باید سعی کنیم تا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، چه صادرات نفتی و چه صادرات غیرنفتی را به داخل کشور برگردانیم و به شبکه بانکی هدایت کنیم تا به این ترتیب، توان ارزی و ذخایر ارزی ما نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه روز به روز بهبود یابد.

وظیفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است

وی در خصوص برنامه‌های مجلس برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن گفت: مجلس قرار نیست در این شرایط کار خاصی انجام دهد. چرا که دو وظیفه مهم مجلس، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است. شهریاری با بیان این‌که تغییرات و تحولات ایجاد شده در بازار مسکن، ناشی از این شرایط اقتصادی است که در آن قرار داریم، بیان‌کرد: قوانین و مقررات تغییری نکرده و یا قرار نیست تغییر کند که حال این شرایط به وجود آمده است. بلکه این شرایط بیش‌تر به خاطر وضعیت اقتصادی است. وی با تأکید بر این‌که در کشور ما به دلیل داشتن یکسری مصارف ارزی و یکسری منابع و درآمدهای ارزی، نرخ ارز بر اقتصاد ما تأثیرگذار است، افزود: در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن هم مانند کالاهای دیگر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش پیدا کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: بنابراین وقتی نرخ ارز بالا می‌رود و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، متناسب با این افزایش و کاهش، قیمت کالا‌‌ها تغییر می‌کند. یعنی نسبت ارزش پول ملی با ارزهای معتبر جهانی، خود به خود روی قیمت کالا‌‌ها و ازجمله مسکن اثر می‌گذارد.

مجلس و دولت علاقه‌مند نیستند که وضعیت اقتصادی خراب باشد

شهریاری در عین حال با اشاره به تبعات تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بر وضعیت اقتصادی کشور تصریح‌کرد: مجلس و دولت و هیچ کدام از مسؤولان کشور علاقه‌مند نیستند که وضعیت اقتصادی کشور خراب باشد، منتهی مذاکره با آمریکا در شرایط موجود که این کشور تعمداً در حال تحمیل شرایطی است تا دولت را تحت فشار قرار دهد تا پای میز مذاکره بیاید، این نوع مذاکره از نظر هر سیاستمدار وطن‌پرستی مردود است.

وی در این راستا توضیح داد: وقتی ما از مذاکره صحبت می‌کنیم، به این معناست که دو طرف در شرایط مساوی و بدون پیش شرط با همدیگر راجع به مسایلی که دارند، صحبت و برای آنها راه‌حل پیدا کنند. اما اگر یکی از طرفین، قبل از مذاکره تصور کند که به قدرت یا زور متکی است یا دست بالا دارد، این به معنی مذاکره نیست و امر یکطرفه‌ای است که هر فردی با داشتن کوچک‌‌ترین عقل سیاسی، با این نوع مذاکرات موفق نیست.

به گفته این نماینده مجلس، آمریکا از تروریست‌‌ها علیه منافع ملی ما و منافع مردم ما حمایت می‌کند. در کنار آن رسانه‌ها و تبلیغات آنها، به شدت سمپاشی کرده و افکار عمومی جامعه را بر علیه کشور و مسؤولان بسیج می‌کنند و از هیچ کوششی برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کنند.

شهریاری خاطرنشان‌کرد: بنابراین در چنین وضعیتی هیچ یک از مسؤولان، مذاکره با آمریکا را به صلاح نمی‌دانند، مگر این‌که آمریکا دست از زورگویی و شرارت ‌بردارد. در شرایط مساوی مذاکره درباره مسایل موجود منطقی است، اما در شرایط فعلی چنین نیست.