بحران کاغذ به کتاب درسی رسید!

پس از تهدید حیات رسانه‌های چاپی بحران کاغذ به کتاب درسی رسید! کمبود کاغذ، معضلی که ماه‌هاست ادامه دارد و بعد از این‌که کمبودش رسانه‌ها را با تهدید جدی حیات مواجه کرده است، نگرانی‌ها را در خصوص آموزش و پرورش نیز افزایش داده است. در واقع افزایش قیمت جهانی کاغذ باعث شد تا ده‌ها تن […]

پس از تهدید حیات رسانه‌های چاپی

بحران کاغذ به کتاب درسی رسید!

کمبود کاغذ، معضلی که ماه‌هاست ادامه دارد و بعد از این‌که کمبودش رسانه‌ها را با تهدید جدی حیات مواجه کرده است، نگرانی‌ها را در خصوص آموزش و پرورش نیز افزایش داده است. در واقع افزایش قیمت جهانی کاغذ باعث شد تا ده‌ها تن کاغذ در گمرک بماند، اما این همه ماجرا نبود و بعد‌ها مشخص شد که برخی از محتکران، چندین تن کاغذ را در انبارهایشان احتکار کرده تا در موعد مناسب به فروش برسانند. دیروز و در یک نشست خبری، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور از کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، تورانی با اشاره به این‌که برای تولید و چاپ کتب درسی سال ۹۸ با کمبود کاغذ روبه‌رو هستیم، گفت: در حال حاضر بخشی از کاغذ مورد نیاز وارد کشور شده و برای خرید مابقی نیز در حال رایزنی هستیم.

وی به برنامه‌های تدارک دیده شده در راستای سند تحول بنیادین و زیرنظام‌های آن اشاره کرد و گفت: به یک رهبری اثربخش نیازمند هستیم و باید منابع و امکانات موجود را برای دستیابی به اهداف مدنظر بسیج کنیم.

وی افزود: ۶ سیاست راهبردی در راستای سند تحول بنیادین تدوین کردیم که از جمله آنها می‌توان به ماندگاری کتب درسی اشاره کرد. کتاب‌های درسی از سال ۹۲ همزمان با استقرار نظام آموزشی جدید مشمول تغییراتی شدند و امسال این تغییرات به کتب درسی پایه دوازدهم رسید. در واقع تغییرات کتب درسی در سال جاری به پایان رسید و از حالا به بعد می‌توانیم برای منطبق کردن تولیدات خود با سند تحول گام ‌برداریم.

تورانی با بیان این‌که تا سال ۱۴۰۰ کتاب درسی جدید‌التألیف و نو نگار نداریم، اظهارکرد: البته هر جا نیاز به اصلاح باشد تغییرات جزیی اعمال خواهد شد. ما یکی از برنامه‌هایی که برای آینده داریم یکپارچه‌سازی کتب براساس رویکرد سند تحول بنیادین است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور به انتقاد کتب درسی با محتوای سند تحول به عنوان سیاست دوم این سازمان اشاره و اظهارکرد: سیاست سوم چند تألیفی کتب درسی است. باید تألیف کتب درسی از انحصار خارج شود و به دست مؤلفان توانمند دیگر سپرده و در واقع برون‌سپاری شود. همچنین قصد داریم به سمت الکترونیکی کردن کتاب‌های درسی در پایه‌ها و مقاطع تحصیلی بالاتر حرکت کنیم.

دیجیتالی شدن کتاب‌های درسی

شاید یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل معضل کاغذ برای چاپ کتب درسی، دیجیتالی شدن کتاب‌های درسی باشد؛ مسأله‌ای که ماه‌ها قبل و با افزایش بحران کاغذ بر سر زبان‌ها افتاد. اما گویا این موضوع فعلا در برنامه آموزش‌وپرورش نیست و کتاب‌های درسی مطابق سال‌های گذشته به دست کتابفروشی‌‌ها می‌رسد تا محصلان آن را خریداری کنند.

گفتنی است، طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش، این وزارتخانه برای تأمین کتب درسی دانش‌آموزان سالانه به ٥٥تن کاغذ نیاز دارد. اگرچه آموزش‌وپرورش امسال برای چاپ کتاب‌های درسی سال ٩٧ مشکل کمبود کاغذ نداشته، اما طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای مهر ماه سال ٩٨ کاغذ کافی موجود نیست و تنها ٧٠‌درصد از نیاز هر ساله برای چاپ کتب درسی آماده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آموزش‌وپرورش سالانه ١٤٠‌میلیون کتاب درسی چاپ می‌کند و البته کاغذ آن از یک‌سال قبل آماده و ذخیره می‌شود، به همین دلیل است که کتاب‌های درسی امسال گران نشده‌اند.