لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم تصویب شد

توپ مجلس در زمین شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم تصویب شد گروه بانک، بیمه، بورس- تصویب شد؛ مجلس به جنجالی‌‌ترین لایحه چند سال اخیر رأی داد تا شاید به نوعی توپ را به زمین شورای نگهبان برای نهایی کردن لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین […]

توپ مجلس در زمین شورای نگهبان

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم تصویب شد

گروه بانک، بیمه، بورس- تصویب شد؛ مجلس به جنجالی‌‌ترین لایحه چند سال اخیر رأی داد تا شاید به نوعی توپ را به زمین شورای نگهبان برای نهایی کردن لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) بیندازد! نمایندگان مردم دیروز و در جلسه علنی با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۶ نماینده حاضر در صحن به عضویت ایران در این کنوانسیون رأی مثبت دادند.

قانون داخلی را کنار گذاشتیم، کنوانسیون بین‌المللی را تصویب کردیم!

حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که در وهله‌ اول باید به قوانین داخلی خود توجه داشته باشیم و خیلی توجه به کنوانسیون‌های بین‌المللی نکنیم اما در جلسه هفته گذشته ما قانون داخلی را کنار گذاشتیم و کنوانسیون خارجی را اولویت قرار دادیم.

من و رییس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم با الحاق به کنوانسیون‌‌ها مشکلات حل می‌شود

محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه نیز در این جلسه گفت: ما توانستیم همان‌طور که رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند با شکست تحریم‌ها، آمریکا را شکست دهیم، ما بار‌ها با مقاومت مردم و تدبیری که اتخاذ کرده‌ایم، آمریکا را شکست داده‌ایم و این بار هم آن را شکست خواهیم داد. وزیر امور خارجه با بیان این‌که نه من و نه رییس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات ما حل خواهد شد، یادآور شد: ما می‌توانیم تضمین دهیم با نپیوستن به آن کنوانسیون آمریکا مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد. من برای آن‌که مطمئن شوم از همتی(رییس کل بانک مرکزی) سؤال پرسیدم که آیا گران شدن و یا ارزان شدن ارز ربطی به FATF داشته است یا خیر. بنابراین دوستان ما مردم را نسبت به برخی مسایل و مشکلات درست توجیه کنند و بگویند که هیچ ارتباطی میان FATF و بالا و پایین شدن قیمت ارز نیست.

راه بهانه‌جویی دشمنان را ببندیم

محمدفیضی، نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در موافقت با لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT، با اشاره به نقل قول‌های صورت گرفته از رهبر انقلاب در خصوص این قبیل کنوانسیون‌‌ها اظهارداشت: هیچ کس سخنگوی رهبر انقلاب نیست. چرا نمایندگان را متهم به دروغگویی می‌کنید؟ چرا موافقین این لایحه را در صف یزیدیان و مخالفان آن را در صف حسینیان قرار می‌دهید؟ وی اظهارداشت: پیام رهبر انقلاب که از سوی حجازی به صورت کتبی به لاریجانی داده شده است در جلسه غیرعلنی قرائت شد و اعلام شد که نظر آقا در مورد کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر به همه کنوانسیون‌ها بوده و کنوانسیون خاصی مدنظر ایشان نبوده و باید به صورت منطقی و مستدل این لایحه بررسی شود.

دادن اطلاعات به دشمن در شرایط جنگ اقتصادی خیانت است

محمددهقان، نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی در مخالفت با این لایحه اظهارداشت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، آمریکایی‌ها تمام توان خود را صرف کرده‌اند تا از طریق فشار اقتصادی، ملت را به زانو درآورند و زمینه ضربه زدن به جمهوری اسلامی را فراهم کنند. وی اظهارداشت: در این شرایط آیا ما باید شاگرد خوب کلاس FATF باشیم و هر چه دشمن گفت عمل کنیم؟

انتظار معجزه نداریم اما FATF گره سیستم بانکی را باز می‌کند

یک عضو فراکسیون امید درباره تصویب CFT نیز گفت: تصویب این لایحه در کنار ۳ لایحه دیگر گره‌های بانکی ما را باز خواهد کرد. محمود صادقی درباره تصویب CFT و تأثیرگذاری این لایحه در بهبود شرایط فعلی گفت: CFT یکی از چهار لایحه‌ای است که مطرح شده است. ۴ لایحه مذکور در کنار اقدامات عملی که ایران باید انجام دهد تا استانداردهای لازم را احزار کند، بسیار مفید است. این عضو فراکسیون امید افزود: با دست خودمان، خودمان را دچار تحریم کردیم و این مصداق بارز خودتحریمی است، ثمرات برجام را با همین تعلل‌های چندساله بر باد دادیم.