ضرورت آشنایی جامعه معدنی با تکنولوژی‌های جدید اکتشافی

ضرورت آشنایی جامعه معدنی با تکنولوژی‌های جدید اکتشافی گروه معدن وزمین در سازمان‌های پیشرو و پیشرفته امروزی مهم‌ترین مقوله‌ای که مزیت رقابتی برای سازمان به‌وجود می‌آورد مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل در کلیه سطوح سازمانی می‌باشد. در سازمان‌های رشدیافته مدیران از اهمیت و جایگاه برنامه‌ریزی و کنترل آگاهند و برای تدوین برنامه‌ای جامع و برنامه‌های عملیاتی، […]

ضرورت آشنایی جامعه معدنی با تکنولوژی‌های جدید اکتشافی

گروه معدن وزمین در سازمان‌های پیشرو و پیشرفته امروزی مهم‌ترین مقوله‌ای که مزیت رقابتی برای سازمان به‌وجود می‌آورد مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل در کلیه سطوح سازمانی می‌باشد. در سازمان‌های رشدیافته مدیران از اهمیت و جایگاه برنامه‌ریزی و کنترل آگاهند و برای تدوین برنامه‌ای جامع و برنامه‌های عملیاتی، اجرای این برنامه‌ها، بازخوردهای لازم از اجرا و مشکلات و موانع موجود و همچنین بازبینی و اصلاح برنامه‌ها هماهنگی و همکاری لازم را انجام می‌دهند.

به‌طورکلی، پروژه‌های اکتشافی با احتمال حصول زیان و همچنین عدم‌قطعیت آن مفهوم پیدا می‌کند. آنچه که در پروژه‌های اکتشاف معدنی به عنوان فاکتور اصلی شناخته می‌شود، همانا عدم‌قطعیت در اکتشاف کانسار احتمالی است و این، احتمال از بین رفتن و عدم جبران هزینه‌های هنگفت این پروژه‌ها را در پی دارد. بنابراین مدیریت ریسک در پروژه‌های اکتشافی اهمیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران در این پروژه‌ها دارد.

 در صورت برنامه‌ریزی عملیاتی مدیران و مسؤولان می‌توانند در صورت بروز اشتباهات احتمالی در برآورد نیاز‌ها و تعیین اهداف، بلافاصله با تجدیدنظر از اتلاف وقت و اسراف بودجه‌ای که ممکن است بدون برنامه‌ریزی به‌وجود آید جلوگیری کرده و یا حداقل آنها را تعدیل کنند.

با توجه به اهمیت توسعه اکتشافات برای شناسایی موادمعدنی مانند مس، طلا، سرب و روی، کرومیت و… در نشست کمیته اکتشاف خانه‌معدن ایران برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه اکتشافات معدنی برنامه‌ریزی شد و اعضای این کمیته بر فرهنگسازی در بخش معدن و توسعه اکتشافات تأکید کردند.

 ضرورت دارد جامعه معدنی برای ارتقای دانش در این حوزه با تکنولوژی‌های جدید آشنا شود و از تجربیات متخصصان این حوزه بهره‌مند شود. از این رو برگزاری پنل‌های تخصصی اکتشاف می‌تواند روند آگاه‌سازی جامعه معدنی را نسبت به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید سرعت بخشد.

اعلام چالش‌های اکتشافی در شرکت‌های معدنی برای ایجاد نوآوری

 برای ایجاد نوآوری در حوزه اکتشافات در ابتدا باید شرکت‌های معدنی چالش‌های اکتشافی خود را اعلام کنند و پس از تبادل‌نظر و بیان روش‌های پیاده شده اکتشافی موفق یا ناموفق در واحدهای معدنی فلزی و غیرفلزی، موضوع کارشناسی شود. تنها در این صورت است که از هزینه‌های نابجا در حوزه اکتشافات جلوگیری می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه مسیر واقعی خود را طی خواهد کرد.

پیشرفت‌های علمی و فناوری نیازمند تحول محیط علمی و اقتصادی به ویژه در فرایند تولید و جهانی شدن است،: برای ارتقای توان علمی باید به «تحقیق و توسعه» و «فناوری و توسعه» توجه داشت و یکی از دلایل عدم تمایل شرکت‌های داخلی به استفاده از تجهیزات داخلی، همسان نبودن با استانداردهای جهانی است.

استانداردهای اکتشافی در بخش معدن بهتر است مطابق استانداردهای جهانی شود تا سرمایه‌گذاران خارجی رغبتشان برای ورود به پروژه‌های معدنی ایران افزایش یابد.

با توجه به این‌که در مقطع کنونی وزارت صمت برنامه‌ریزی برای توسعه اکتشافات در معادن متروکه است احیای معادن متروکه را به تشکل خانه‌معدن ایران محول کرده، کمیته اکتشاف درصدد است تا برای فعالسازی و شناسایی ذخایر در این معادن کوچک مقیاس برنامه‌های اکتشافی تعیین کند.

بخش معدن از یک «نقشه راه» برخوردار شده

اما متأسفانه ضعف اساسی کشور در بخش معدن نداشتن برنامه و استراتژی خاص در این حوزه‌ها به معنای واقعی کلمه است. اما در این زمینه محمدرضابهرامن، رییس خانه‌معدن با اشاره به گفته‌های محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت مردادماه گذشته در زرندکرمان گفته بود، یکی از وعده‌هایم در شروع دولت دوازدهم این بود که برنامه ۴سال‌های را برای توسعه معدنی کشور تهیه و اجرا کنم و با نظرخواهی از همه اصحاب فکر و اندیشه، نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی به‌زودی رونمایی می‌شود. خاطرنشان کرد: امروز بخش معدن از یک «نقشه راه» برخوردار شده که تشکل‌های معدنی نیز در ایجاد آن به‌طور ملموس نقش داشته‌اند. وی ادامه داد: خانه‌معدن ایران به عنوان یک تشکل معدنی برای به حرکت در آوردن این نقشه راه در کنار دولت قرار خواهد گرفت و دولت نیز باید بپذیرد که در مسیر اجرایی شدن آن، نقش تشکل‌ها را بپذیرد و ما فقط ارایه‌دهنده گزارش نباشیم.

یکی از راه‌های تقویت این بخش ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور اساتید دانشگاهی در کمیته‌های خانه‌معدن ایران جریان گرفته اما در حال‌حاضر زمان آن است که ارتباط فعالان معدنی با شرکت‌های دانش بنیان نیز بهبود یابد تا معدنکاران بخش‌خصوصی با هزینه‌های بهینه‌تری به عملیات معدنکاری بپردازند.