صاحبان کارت سوخت در پایتخت؛ سوخت‌گیری لب مرز!

ماجرای کارت‌های مهاجر ادامه دارد صاحبان کارت سوخت در پایتخت؛ سوخت‌گیری لب مرز! گروه انرژی- بازار سوخت همچنان با دلالان و سوءاستفاده‌گران دست و پنجه نرم می‌کند. دولت و مجلس نیز بر سر دوراهی تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند که بالاخره احیای کارت سوخت راهکار مناسبی برای مدیریت شرایط فعلی است یا نه؟ اما در این میان […]

ماجرای کارت‌های مهاجر ادامه دارد

صاحبان کارت سوخت در پایتخت؛ سوخت‌گیری لب مرز!

گروه انرژی- بازار سوخت همچنان با دلالان و سوءاستفاده‌گران دست و پنجه نرم می‌کند. دولت و مجلس نیز بر سر دوراهی تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند که بالاخره احیای کارت سوخت راهکار مناسبی برای مدیریت شرایط فعلی است یا نه؟

اما در این میان اخباری مبنی بر به‌کارگیری مجدد کارت سوخت‌ها به گوش می‌رسد. دولت پس از مصوبه مجلس در حال طراحی کارت سوختی هوشمندتر است تا بتواند به گونه‌ای مدیریت کند که از کارت سوخت سوءاستفاده نشود و مراحل نهایی این طرح در وزارت نفت پیگیری می‌شود. این در شرایطی است که کارت سوخت‌ها ماجراهای زیادی را خلق کرده‌اند که در نوع خود یک فکاهی تلخ محسوب می‌شود. شاهد نغز این سناریو سوءاستفاده از این کارت‌ها در مناطق مرزی به شدت دیده می‌شود.

۳۵۰ هزار کارت سوخت هوشمند مهاجر

وزیر کشور با بیان این‌که بیش از ۳۵۰ هزار کارت سوخت هوشمند مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد، گفت: توزیع سوخت باید قاعده‌مند باشد.

عبدالرضارحمانی‌فضلی، گفت: باید توزیع سوخت را قاعده‌مند کنیم. براساس گزارشی که وزارت نفت داده، بیش از ۳۵۰ هزار کارت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد، یعنی افرادی در تهران هستند، اما از طریق کارت‌هایشان در سیستان و بلوچستان یا هرمزگان و در استان‌های دیگر سوخت‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این موضوع مستلزم این است که بر کارت‌‌ها دقت و نظارت بیش‌تری داشته باشیم، افزود: وزارت نفت مأمور شد موضوع را به دقت بررسی کند و پیشنهاد نیز این بود که همه کارت‌‌ها در کل کشور توسط خود مالکان خودرو استفاده شود و استفاده از آن در جای دیگر ممنوع باشد، البته کارگروهی تشکیل شد که این موضوع را بررسی کند.

وزیر کشور تصریح‌کرد: تلاش ما این است که با هماهنگی، انسجام و ابلاغ سیاست‌های واحد، همه دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی به‌موقع، سریع و دقیق داشته باشند تا مردم از همه اطلاعات بهره‌مند شوند و بتوانند تصمیم‌های مقتضی و مناسبی بگیرند.

صدور ۵ میلیون کارت در دو هفته

با این تفاسیر دولتمردان در حال تلاش برای بازگرداندن کارت سوخت به چرخه بازار مصرف هستند. کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجدداً احیا می‌شود.

فارس در این خصوص نوشت؛ این کارت قبلاً در همه پمپ‌بنزین‌‌ها برای سوخت‌گیری بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار می‌‌گرفت که دولت آن را عملاً از کار انداخت، اما با ازدیاد تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و هدررفت انرژی، کارت سوخت و سهمیه‌بندی را مجدداً اجرا کند.

احتمالاً ۵ میلیون کارت از ۲۱ میلیون کارت سوخت به دلیل مفقودی یا دلایل دیگر از رده خارج شده باشد که قرار است طی دو هفته صادر شود.

میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است.

سهمیه ماهانه هر کارت سوخت ۶۰ لیتر بنزین در ماه است. کارت سوخت گازوئیل هم همچنان به قدرت خود باقی و کاربرد دارد.

مجلس حکم خود را صادر کرد

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این‌که مجلس تشخیص داده که یکی از راه‌های مدیریت مصرف بنزین استفاده از کارت سوخت است، تصریح‌کرد: شاه کلید جلوگیری از قاچاق بنزین، کارت سوخت است به ویژه در شرایط کنونی که اختلاف قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه زیاد شده و انگیزه برای قاچاق افزایش یافته است.

حسین‌امیری‌خامکانی، با بیان این‌که برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌ها مجلس تصمیم گرفته که دولت را به استفاده از قاچاق سوخت مجبور کند، اظهارداشت: دولت پس از مصوبه مجلس در حال طراحی یک سازوکار جدید در بخش سخت‌افزاری است تا بتواند کارت‌ها را به صورت هوشمند طراحی کند.

بنزین دو نرخی می‌شود، شاید هم ۳ نرخی!

از سوی دیگر زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر دو نرخی شدن قیمت بنزین. رییس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص با اشاره به احتمال دو نرخی شدن بنزین به خانه‌ملت، گفت: صحبتی درباره دو نرخی شدن بنزین از سوی وزارت نفت با کمیسیون انرژی نشده، اما با توجه به شرایط موجود دو نرخی شدن بنزین دور از انتظار نیست.

حسین‌بهرام‌نیا، با بیان این‌که در حال حاضر واردات بنزین در کشور زیاد است، افزود: از سویی اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه قابل توجه بوده و قاچاق سوخت نیز در مقایسه با سال گذشته رقم بالایی را نشان می‌دهد که باید آن را مدیریت کرد.

وی ادامه‌داد: یکی از راه‌های مدیریت دو نرخی کردن و استفاده از کارت سوخت است که با توجه به شرایط موجود سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت راهکار منطقی است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که افرادی که وسائط نقیله بیش‌تری داشته و تمول مالی آنها بیش‌تر است باید هزینه آن را پرداخت کنند، اظهارداشت: اگر افراد می‌خواهند از امکانات بیش‌تری بهره‌مند شوند به ازای میزان بهره‌مندی بیش‌تر باید هزینه بیش‌تری پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که هنوز میزان سهمیه‌بندی مشخص و اصل سهمیه‌بندی قطعی نشده است، تصریح‌کرد: ممکن است حتی بنزین ۳ نرخی شود که در شرایط کنونی سهمیه‌بندی راهکار مناسبی است.