بازنشسته هست اما نیست!

شهردار تهران و چالش بازنشستگی بازنشسته هست اما نیست! گروه اجتماعی- غوز بالای غوز! تنها ضرب‌المثلی که در مورد وضعیت این روزهای شهرداری تهران کاربرد دارد. افشانی شهردار تهران پس از استعفای نجفی و طی کش و قوس‌های فراوان بر مسند یکی از مهم‌ترین شهرداری‌های کشور تکیه زد تا بعد از حواشی و اتفاقاتی که […]

شهردار تهران و چالش بازنشستگی

بازنشسته هست اما نیست!

گروه اجتماعی- غوز بالای غوز! تنها ضرب‌المثلی که در مورد وضعیت این روزهای شهرداری تهران کاربرد دارد. افشانی شهردار تهران پس از استعفای نجفی و طی کش و قوس‌های فراوان بر مسند یکی از مهم‌ترین شهرداری‌های کشور تکیه زد تا بعد از حواشی و اتفاقاتی که برای نجفی رخ داد، بتواند کشتی طوفان‌زده شهرداری تهران را بر ساحل آرامش برساند. اما از بد روزگار طلسم صندلی شهردار همچنان پابرجاست و او باید به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود کنار برود.

تلاش شورای شهر برای ابقای افشانی

بعد از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توسط دولت، تلاش شورای شهر تهران برای ابقای افشانی در مسند شهردار تهران آغاز شد؛ چرا که شهرداری تهران همین الان هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و شورایی‌ها نمی‌خواهند که باز هم آرامش شورا و شهرداری تهران بر هم بخورد. در همین ارتباط هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران تلاش شورای شهر برای آرامش شهر تهران خبر داد و گفت که جلسه‌ای با برخی نمایندگان مجلس برگزار شد. وی درباره اقدامات شورای شهر تهران در خصوص رفتن افشانی از شهرداری گفت که همراه با الویری، رییس شورایعالی استان‌ها با لاهوتی رییس فراکسیون شهری در مجلس جلسه‌ای برگزار شده و با معاون جدید عمرانی وزیر کشور نیز جلسه‌ای داشتیم که اعلام کردند از دیوان محاسبات نامه آمده که شهردار جزو لیست بازنشستگان خواهد بود ولی از اداره حقوقی دولت هنوز نامه‌ای در این خصوص به وزیر کشور ارسال نشده است و ما منتظر تصمیم‌گیری در این خصوص هستیم.

لابی شورا با مجلس

شورای شهر تهران در ادامه تلاش‌های خود جلسه‌ای با برخی نمایندگان مجلس برگزار کرد. هاشمی، رییس شورا در این جلسه گفت که قانون جدید منع استفاده از بازنشستگان، شهرداری تهران را با بی‌ثباتی مواجه کرده است و شورای شهر از ابتدا تصمیم گرفت که از نظر حقوقی قانون را بررسی کند تا مشخص شود آیا این قانون مشمول شهردار تهران می‌شود یا نه؟ بعد از تحقیقات عمومی و مشورت‌های صورت گرفته، شورای شهر به این نتیجه رسید این قانون مشمول شهردار تهران نمی‌شود از این رو باید پیگیری شود تا شهردار تهران در پست خود باقی بماند.

 ضعف نماینده شورا در مجلس

در نهایت بعد از ارایه اظهارنظر در این باره توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر، محمدرضاعارف در جمع‌بندی برای این دستور جلسه، گفت: فرض ما ماندگاری افشانی است اما نماینده شهرداری در مجلس در این باره بسیار ضعیف عمل کرد و می‌توانست در زمان بررسی این طرح، اعلام کند که شهردار تهران قانون خاص دارد و همتراز با وزرا بوده از این رو مستثنی است. وی با اشاره به اظهار نظر دفتر حقوقی ریاست جمهوری درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت که باید تلاش کنیم از طریق هیأت رییسه و با استناد به استدلالات امینی، اداره کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثنی است، همچنین کمیته‌ای متشکل از دو نماینده از شورای شهر (سید حسن‌رسولی و ابراهیم‌امینی) و ۳ نماینده از نمایندگان تهران (وکیلی، حضرتی و فتحی) تشکیل شود و پیش‌نویس طرح دو فوریت برای استثنا بودن شهردار از این قانون تهیه شود و با لاریجانی، رییس مجلس تعامل شود که در صورت امکان این دوفوریت در صحن مجلس بررسی شود.

مجلس فصل‌الخطاب است

همچنین ابراهیم‌امینی، نایب رییس شورای شهر تهران با اشاره به شمولیت یا عدم شمولیت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نسبت به شهردار تهران گفت: در این راستا نظر نمایندگان مجلس فصل‌الخطاب است. وی در خصوص شمولیت یا عدم شمولیت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نسبت به شهردار تهران عنوان‌کرد: در این خصوص نظر نهایی را باید مجلس ارایه کند و هر نظری که مجلس داشته باشد شورای شهر و شهردار تهران قطعاً از آن تمکین خواهند کرد. در این خصوص یک دیدگاه این است که این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود و دیدگاه دیگر هم می‌گوید که این قانون شامل شهردار می‌شود، اما به هر حال فصل‌الخطاب نظر نمایندگان مجلس است. با توجه به دغدغه‌های موجود به خاطر ثبات مدیریت شهری امیدواریم نمایندگان مجلس رأی به ابقای شهردار تهران دهند.