رویگردانی بازار حفاری از سیستم‌های چینی

رویگردانی بازار حفاری از سیستم‌های چینی ملی حفاری مشتری دستگاه تولیدی یک شرکت دانش‌بنیان شد سمیه‌مهدوی- حفاری از آن دست صنایعی است که در ایران توانسته جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص دهد. این صنعت با قدمتی بیش از یک‌صد سال با به‌کارگیری نیروهای متخصص و استفاده از دانش روز رفته‌رفته تلاش می کنند تبدیل […]

رویگردانی بازار حفاری از سیستم‌های چینی

ملی حفاری مشتری دستگاه تولیدی یک شرکت دانش‌بنیان شد

سمیه‌مهدوی- حفاری از آن دست صنایعی است که در ایران توانسته جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص دهد. این صنعت با قدمتی بیش از یک‌صد سال با به‌کارگیری نیروهای متخصص و استفاده از دانش روز رفته‌رفته تلاش می کنند تبدیل به یک برند در بازار خارجی شود. ورود شرکتی مانند شرکت ملی حفاری به بازار عراق و به دست گرفتن سررشته امور به‌عنوان یک لیدر در پروژه‌ها خود گویای این واقعیت است. در همین راستا شهریورماه سال جاری تفاهمنامه‌ای درباره همکاری پروژههای حفاری و تعمیر چاههای نفت در عراق منعقد شد تا یکی از شرکت‌های فعال در حفاری پروژه‌های فرامرزی را رهبری کند.

باید گفت شرکت‌های خصوصی در این بازار مشغول به‌کار و فعالیت هستند که همگی به نوعی در انتظار حمایت و پشتیبانی هستند، بنابراین در وهله نخست باید نقدینگی جالب توجهی به رگه‌های این صنعت تزریق شود تا هم پروژه‌های نیمه‌کاره رمقی برای اتمام فعالیت خود داشته باشند و از سوی دیگر نیروهای شاغل در مناطق عملیاتی و به استخدام درآمده شرکت‌ها با وجود بودجه کافی از حمایت بیش‌تری برخوردار شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان وارد گود شدند

وضعیت عملکرد شرکت‌های ایرانی در حفاری تاکنون نه از شاخص‌های بین‌المللی دور بوده است و نه توانسته در ترین‌های این بازار قرار بگیرد، چرا که با نگاهی به عملکرد بعضی از شرکت‌ها می‌توان دریافت کیفیت کار پایینی را نسبت به مشتریان خود ارایه می‌دهند، با این تفاسیر بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا با تأمین تجهیزات حفاری به داد این بازار برسند و کمبود‌ها را به نوعی جبران کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در این امر دست روی دست نگذاشته و اقداماتی را در این خصوص انجام داده‌اند.

با توجه به این‌که تکنولوژی حفاری در آب‌های عمیق و همچنین نگهداری و راهبری دستگاه‌های حفاری عمیق با دستگاه‌های خشکی و دریایی در آب‌ها کم عمق کاملاً متفاوت است، سروسامان دادن به اوضاع مذکور نیاز به تجربه و تخصص زیادی دارد.

بومی‌سازی تجهیزات این بازار از جمله رویکردهای مهمی است که دست‌اندرکاران از دیرباز به دنبال آن بوده‌اند.

در بخش بومی‌سازی، آموزش‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی به منظور تجهیز نیروی انسانی اقدامات خوبی انجام گرفته است.

تاکنون با کمک سازندگان بیش از هزاران قلم از کالاهای مورد نیاز صنعت حفاری در درون کشور ساخته و بومی‌سازی شده است.

شرکت‌های متعددی حاضر به یراق، مترصد فرصتی هستند برای پیشبرد طرح‌های اقتصادی خود اما در شرایطی که مشکلات مالی و سنگ‌اندازی‌های متعدد پیش رویشان قد علم کرده است، این امر با اخلال‌هایی مواجه خواهد شد.

طراحی هدایتگرهای مته حفاری

در همین خصوص محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس امضای قراردادی موفق به طراحی و ساخت هدایتگرهای مته‌های حفاری شدند.

وحیداسماعیلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ابزارهای حفاری مراسم رونمایی از این فناوری در دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که در مطالعات انجام شده در این شرکت موفق به طراحی و ساخت ۳ ست دستگاه در حوزه حفاری نفت شدیم، خاطرنشان‌کرد: این ۳ ست، شامل ۶ دستگاه می‌شود، ضمن آن‌که این دستگاه‌ها جزو ۱۰ قلم کالای استراتژیک وزارت نفت به شمار می‌رود.

وی اضافه‌کرد: دستگاهی که ساختیم، به عنوان ابزاری هستند که در پشت مته حفاری نصب می‌شوند و مته حفاری را برای ورود به عمق زمین هدایت می‌کنند.

اسماعیلی با تأکید بر این‌که این ابزار‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند مته را به سمت هدف هدایت کنند، یادآورشد: در سال ۹۳ مناقصه‌ای برگزار شد که ما با برگزاری در آن توانستیم امتیاز بالایی کسب کنیم؛ چراکه قیمت دستگاه‌های ما پایین‌تر و با کیفیت بالاتر بوده است.

مشکل در ارایه ضمانتنامه

مجری طرح در عین حال با تأکید بر این‌که در قرارداد نهایی در زمینه ارایه ضمانتنامه دچار مشکل شدیم، افزود: برای رفع این چالش از صندوق حمایت از صنایع الکترونیک (صحا) ضمانتنامه اخذ و با شرکت پشتیبانی ساخت و کالای وزارت نفت قرارداد خرید را منعقد کردیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نمونه اولیه دستگاه را ساختیم، خاطرنشان‌کرد: شرکت ملی حفاری نفت به عنوان متقاضی این دستگاه قرار است بعد از تولید، از آن در استخراج نفت استفاده کند.

این محقق با اشاره به‌ کاربردهای این فناوری ادامه‌داد: این دستگاه‌ها در دکل و پشت موتور حفاری، بسته و بعد به داخل چاه فرستاده می‌شود و از این طریق می‌توانیم مته را از طریق این ابزار کنترل کنیم؛ چراکه این مته از طریق ابزارهای جانبی آن حرکت می‌کند.

وی افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها این ابزار‌ها از انگلیس به ایران وارد نمی‌شد، از این رو این نوع سیستم‌ها از کشور چین وارد می‌شد؛ ولی اکنون با تولید این دستگاه، بخش صنعت می‌تواند از مزایای این دستگاه بومی بهره‌برداری کند.

اسماعیلی با اشاره به اجرای تست‌های میدانی، افزود: تست‌های میدانی این دستگاه‌ها در چاه‌های نفت تحت اختیار شرکت ملی حفاری نفت اجرایی شد.