زنان باز هم به آزادی می‌رسند؟!

از گریم مردانه تا آرایش زنانه زنان باز هم به آزادی می‌رسند؟! مسعود طاهری- دیگر برای حضور در استادیوم آزادی نیاز به گریم مردان ندارند و می‌توانند با آرایش ملایم زنانه قدم در ورزشگاهی بگذارند که ۳۹ سال است پذیرایشان نبوده! بازی ایران بولیوی با برد دو بر یک ایران به پایان رسید اما برندگان […]

از گریم مردانه تا آرایش زنانه

زنان باز هم به آزادی می‌رسند؟!

مسعود طاهری- دیگر برای حضور در استادیوم آزادی نیاز به گریم مردان ندارند و می‌توانند با آرایش ملایم زنانه قدم در ورزشگاهی بگذارند که ۳۹ سال است پذیرایشان نبوده! بازی ایران بولیوی با برد دو بر یک ایران به پایان رسید اما برندگان اصلی و واقعی این بازی بانوان بودند؛ بانوانی که توانستند پا به استادیوم آزادی بگذارند. دخترانی که دهه‌ها عاشق تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تیم ملی بودند اما هرگز به دلیل حضور آقایان اجازه حضور در ورزشگاه آزادی را نیافته بودند.

تیم ملی، پل ارتباطی به آزادی!

البته خردادماه امسال نیز بانوان توانستند دو دیدار ایران در جام جهانی را در بزرگ‌‌ترین استادیوم ایران ببینند اما به صورت مجازی! در واقع فعلاً تیم ملی فوتبال پلی است بین حضور زنان در ورزشگاه آزادی! اما تاکنون بانوان نتوانسته‌اند بدون گریم در بازی‌های سرخابی‌های پایتخت حضور پیدا کنند و این در حالی است که میلیون‌ها خانم همچون آقایان طرفدار این دو تیم هستند اما نتوانسته‌اند در این ورزشگاه حضور پیدا کنند و همچنان آرزو به دل هستند؛ آن هم برای کشوری که حضور در استادیوم‌ها یکی از تفریحات محدود به حساب می‌آید و بسیاری از تفریحات، جزو خطوط قرمز به شمار می‌روند.

تاوان الفاظ زشت آقایان

همیشه این سؤال مطرح بوده که چرا زنان از حضور در استادیوم آزادی منع می‌شوند. سؤالی که همواره با یک پاسخ مواجه شده؛ این‌که حضور توأمان زنان در کنار مردان با توجه به شرایط خاص بازی‌ها و الفاظ زشت آقایان در استادیوم نه تنها خطرآفرین است که باعث هتک حرمت نیز خواهد شد. حسن‌روحانی، رییس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز همواره از موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها بوده است. روحانی با این پرسش که آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر تبلیغ به نفع اسلام است، گفت که می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟

بانوان و حضور در بازی‌های سرخابی‌ها

حال تابوی حضور زنان در استادیوم آزادی و دیدن از نزدیک مسابقات چه به صورت مجازی و چه به صورت حقیقی شکسته و با این اتفاق میلیون‌ها خانم امیدوارند که بتوانند در مسابقات باشگاهی نیز حضور در آزادی و اتمسفر آن را تجربه کنند. اتفاقی که پیش از این تنها با گریم مردانه میسر بود. در همین ارتباط، طیبه‌سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز امیدواری کرد که حضور جمع محدودی از زنان در مسابقه تیم ملی ایران با بولیوی مقدمه‌ای برای حضور گسترده‌تر آنها در استادیوم آزادی برای بازی پرسپولیس و السد باشد. در والیبال و بستکبال هم ابتدا حضور زنان گزینشی بود اما کم‌کم امکان حضور گسترده‌تر آنها فراهم شد. در هفته‌های گذشته همایشی با حضور مقام رهبری در استادیوم آزادی برگزار شد و از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری حاضر در ورزشگاه ۶۰۰۰ نفر خانم بودند. البته زیرساخت‌هایی مثل مجزا بودن راه ورود و خروج و همچنین خدمات و امکانات لازم نیز فراهم بود و همین زیربنایی شد تا بتوانیم ورود زنان به ورزشگاه را به صورت آزمایشی داشته باشیم.

بازتاب جهانی حضور زنان

حضور زنان در استادیوم آزادی برای دیدن بازی تیم ملی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. فرانس ۲۴ اعلام کرد: برای اولین بار و در اقدامی بی‌سابقه، به جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ تماشاگر زن اجازه داده شد تا بازی تیم ملی کشورشان برابر بولیوی را تماشا کنند. از سال ۱۹۷۹ بعد از انقلاب اسلامی، از حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممانعت به عمل آمد و مسؤولان عنوان می‌کردند باید از زنان در برابر جو مردانه ورزشگاه‌ها مراقبت شود. اکیپ نیز در گزارشی نوشت: پیروزی ایران برابر بولیوی تنها در زمین بازی به دست نیامد و در رابطه با برابری زنان و مردان نیز اتفاق مثبتی در ورزشگاه رخ داد و برای اولین بار زنان اجازه حضور در ورزشگاه را به دست آوردند تا یک برد دیگر برای ایران ثبت شود. این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد جایی که زنان در قسمتی جداگانه در ورزشگاه اجازه تماشای دیدار تیم ملی کشورشان را به دست آوردند. Sun daily & Nation دو رسانه دیگر انگلیسی نیز ورود زنان ایران به ورزشگاه را بازتاب دادند و آن را اتفاقی خوب و ماندگار برای فوتبال ایران قلمداد کردند که بعد از مدت‌‌ها انتظار عملی شده است. همچنین رسانه‌های دیگر از جمله لوموند فرانسه، بخش رسانه‌ای گاردین و شبکه‌های توئیتر رسانه‌های ورزشی دنیا نیز این اتفاق را بازتاب داده‌اند.