هسته زمین قطعاً جامد است

طبق آخرین تحقیقات انجام شده هسته زمین قطعاً جامد است گروه معدن وزمین،ساختار زمین شامل ۳ لایه اصلی پوسته، گوشته و هسته و لایه‌های غیراصلی پوسته قاره‌ای، پوسته اقیانوسی، سنگ‌کره، سست‌کره، گوشته بالایی، گوشته پایینی و هسته تشکیل شده است، که شعاع متوسط کره‌زمین (از پوسته تا مرکز هسته) برابر با ۶٬۳۷۱کیلومتر می‌باشد. چگالی پوسته […]

طبق آخرین تحقیقات انجام شده

هسته زمین قطعاً جامد است

گروه معدن وزمین،ساختار زمین شامل ۳ لایه اصلی پوسته، گوشته و هسته و لایه‌های غیراصلی پوسته قاره‌ای، پوسته اقیانوسی، سنگ‌کره، سست‌کره، گوشته بالایی، گوشته پایینی و هسته تشکیل شده است، که شعاع متوسط کره‌زمین (از پوسته تا مرکز هسته) برابر با ۶٬۳۷۱کیلومتر می‌باشد.

چگالی پوسته زمین از میانگین چگالی کل این سیاره کم‌تر است، این نشانه‌ای بر وجود قسمتی سنگین‌تر در مرکز زمین است. بیش‌تر جرم زمین در مرکز آن قرار دارد، این در حالی است که برای مطالعه ساختار درونی زمین از امواج لرزه‌ای استفاده می‌شود که امواج لرزه‌ای، انواع متفاوتی دارند که دو نوع مهم آن که در این مطالعات کاربرد دارند عبارتند از: امواج اولیه طولی (P) و امواج ثانویه عرضی (S)

امواج P از تمام حالت‌های مواد (جامد، مایع و خمیری) عبور می‌کنند اما امواج S فقط از جامدات عبور می‌کنند؛ به‌طوری که در هنگام آزادشدن امواج لرزه‌ای، موج P از تمام بخش‌های زمین عبور می‌کند در حالی که سرعت آن در بخش‌های مختلف، متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، در پوسته، سرعت کم است و به‌تدریج که به بخش‌های عمیق گوشته و در نهایت هسته می‌رسد، سرعت آن نیز افزایش می‌یابد.

امواج برشی (s)یا عرضی یکی از انواع امواج لرزه‌ای (یا موج الاستیک) هستند که تنها قادر به عبور از اجسام جامد هستند که در مسیر حرکت خود از سطح زمین به سمت مرکز زمین، ابتدا در پوسته با سرعت معین، حرکت کرده، در هنگام رسیدن به بخش خمیری (آستنوسفر) سرعت آن کاهش می‌یابد، پس از عبور از آستنوسفر مجدداً سرعت آنها افزایش می‌یابد و در نهایت در مرز گوتنبرگ، متوقف می‌گردد که علت این امر، مایع‌بودن هسته خارجی است.

ضخامت کلی هسته زمین ۳۴۷۱ کیلومتر است

هسته زمین از عمق ۲۹۰۰ کیلومتری تا مرکز زمین گسترش دارد و ضخامت کلی آن ۳۴۷۱ کیلومتر است. مطالعات نشان داده است که در عمق تقریبی ۵۱۲۰ کیلومتری، یک انفصال در خواص الاستیک هسته وجود دارد این ناپیوستگی که ناپیوستگی لمان نام دارد، هسته خارجی را از هسته داخلی جامد جدا می‌کند و هسته بیرونی از گوشته توسط ناپیوستگی گوتنبرگ – ویشرت جدا می‌شود. اما در جدید‌ترین تحقیقات انجام شده توسط گروهی از محققان استرالیایی با شناسایی امواج برشی مربوط به هسته زمین دریافتند هسته زمین قطعاً جامد است.

دانشمندان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ پیش‌بینی می‌کردند که هسته درونی زمین جامد است

نکته قابل‌توجه این است که دانشمندان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ پیش‌بینی می‌کردند که هسته درونی زمین جامد بوده است اما نتوانسته بودند آن را اثبات کنند و از آن زمان در تلاش بودند که تا امواج برشی را که از درون هسته عبور می‌کنند، شناسایی کنند. اما متأسفانه طول موج این امواج بسیار کوچک هستند و اندازه‌گیری مستقیم آنها غیرممکن است.

اما اکنون محققان استرالیایی یک راهکار غیرمستقیم برای انجام این کار توسعه دادند که براساس مقایسه سیگنال‌های لرزه‌ای اندازه‌گیری شده توسط دو گیرنده مستقل در زمان وقوع یک زمین‌لرزه عمل می‌کند.

محققان برای استفاده از این تکنیک شبکه بزرگی از گیرنده‌ها را ایجاد کردند که هر جفت از آنها توسط یک زمین لرزه با یکدیگر مرتبط هستند.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این شبکه محققان توانستند اثر لرزه‌ای زمین را ثبت کنند و امواج برشی درون زمین را شناسایی کنند.

به اعتقاد محققان هسته داخلی زمین مانند یک کپسول زمان است و اگر بتوانیم آن را به درستی درک کنیم، می‌توانیم نحوه شکل‌گیری و تکامل زمین را نیز به درستی درک کنیم.