شفافیت مالی با تدوین دستورالعمل مشارکت‌های مردمی

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی اعلام کرد شفافیت مالی با تدوین دستورالعمل مشارکت‌های مردمی هانیه قنادزاده ـ سازمان بهزیستی، سازمانی که اصلی‌‌ترین مأموریتش ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه است. مسؤولیتی به بزرگی این سرزمین پهناور. در کشورمان طیف وسیعی از طبقات آسیب‌پذیر جامعه وجود دارند که نیازمند همیاری مردم و مسؤولان هستند. سازمانی که در […]

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی اعلام کرد

شفافیت مالی با تدوین دستورالعمل مشارکت‌های مردمی

هانیه قنادزاده ـ سازمان بهزیستی، سازمانی که اصلی‌‌ترین مأموریتش ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه است. مسؤولیتی به بزرگی این سرزمین پهناور. در کشورمان طیف وسیعی از طبقات آسیب‌پذیر جامعه وجود دارند که نیازمند همیاری مردم و مسؤولان هستند. سازمانی که در سال ۵۹ از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن خیریه تشکیل شد و هرازچند گاهی طرح‌هایی را برای کمک به اقشار محروم جامعه در نظر می‌گیرد. آخرین اقدامی که این سازمان انجام داده است، آغاز به‌کار سامانه مشارکت‌های مردمی «ارمغان» است. طرحی که دیروز فرهاد اقطار، رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در یک نشست خبری از آن رونمایی کرد.

آغاز به‌کار سامانه تا ۶۰ روز آینده

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در این نشست خبری گفت: طی دو ماه آینده سامانه ساماندهی جذب مشارکت‌های مردمی «ارمغان» آغاز به‌کار می‌کند. فرهاداقطار به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در طرح «لبخندمهر» اشاره کرد و گفت: این طرح برای کمک به کودکان مناطق محروم راه‌اندازی شد و تاکنون ۳۴۰میلیون تومان کمک نقدی و ۴۰میلیون تومان نیز از سوی اصناف مختلف لوازم‌التحریر به کودکان شده است. وی افزود: علاوه بر ستاد بهزیستی، یک‌میلیاردو۱۷۰ میلیون تومان کمک نقدی در تمامی استان‌ها و ۷میلیاردو۷۰۰ میلیون تومان نیز کمک غیرنقدی جمع‌آوری شده است.

مازندران و البرز پیشتاز طرح بخند مهر

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که استان‌های مازندران و البرز بیش‌ترین کمک‌‌ها را داشتند، گفت: استان‌های خوزستان، اصفهان، هرمزگان و خراسان‌رضوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اقطار تصریح کرد: این کمک‌‌ها به ترتیب با اولویت استان‌های محروم خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و مناطق حاشیه‌ای تهران ارسال شده است. وی اظهار کرد: چنانچه آموزش‌وپرورش هر استانی را به ما اعلام کند، ما به کودکان محروم آنها کمک می‌کنیم.

انتقاد از بنیاد برکت

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که ارسال این کمک‌‌ها رایگان انجام شده است، گفت: کمک‌‌ها در دو بخش دبستان و دبیرستان و دختران و پسران، تهیه و ارسال شده است. اقطار از بدقولی بنیاد برکت در تهیه و توزیع لوازم‌التحریر انتقاد کرد و افزود: این بنیاد قول داده بود تا ۵۰ هزار بسته لوازم‌التحریر با کمک بهزیستی توزیع کند و پس از آن اعلام کرد که بهزیستی ۱۰هزار بسته را از ما خریداری کند و در نهایت این تعداد به ۲۰۰۰ بسته رسید؛ در حالی‌که تاکنون حتی این قول نیز عملی نشده است. وی ادامه داد: در راستای کمک به کودکان مناطق محروم، برخی از خیرین را به استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و ایلام بردیم تا هزینه درمان و حمایت کودکان محروم را تأمین کنند که در این راستا خیرین در استان خراسان‌جنوبی ۳۷۰ میلیون تومان تخصیص داشتند.

کمک یک میلیاردی به سیستانی‌ها

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با تأکید بر این‌که در سیستان‌وبلوچستان نیز خیرین خارج از کشور یک میلیارد تومان برای مراکز شبه‌خانواده، مسکن، درمان و ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم پرداخت کردند، گفت: این برنامه به زودی در استان‌های ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان و خراسان‌جنوبی نیز اجرایی می‌شود.

تدوین دستورالعمل مشارکت‌های مردمی

اقطار در خصوص تدوین دستورالعمل مشارکت‌های مردمی افزود: این برنامه با کمک وزارت‌رفاه، کشور، شهردار تهران و نماینده سازمان اوقاف تدوین شده است که برای شفاف‌سازی فعالیت مؤسسات خیریه ارایه می‌شود. وی با اشاره به این‌که طی دو ماه آینده مشارکت‌های مردمی در سامانه «ارمغان» ثبت می‌شود، تصریح کرد: با آغاز کار این سامانه، طی ۲۴ساعت پیامک به دست خیرین می‌رسد و مؤسسات یک ماه فرصت دارند تا عملکردشان را در سامانه ثبت کنند.