دغدغه‌های رییس جدید «دادمان» از پیمانکاران تا کامیون‌داران

دغدغه‌های رییس جدید «دادمان» از پیمانکاران تا کامیون‌داران گروه راه و شهرسازی- محمداسلامی که بعد از استعفای عباس‌آخوندی، به صورت موقت و به عنوان سرپرست وزیر راه و شهرسازی، مشخص شده بود، حالا دیگر پس از رأی اعتماد بهارستان، از یکشنبه روز گذشته با حکم رییس‌جمهوری به عنوان وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است […]

دغدغه‌های رییس جدید «دادمان» از پیمانکاران تا کامیون‌داران

گروه راه و شهرسازی- محمداسلامی که بعد از استعفای عباس‌آخوندی، به صورت موقت و به عنوان سرپرست وزیر راه و شهرسازی، مشخص شده بود، حالا دیگر پس از رأی اعتماد بهارستان، از یکشنبه روز گذشته با حکم رییس‌جمهوری به عنوان وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است تا کوله‌باری از تجربیات خود را به ساختمان «دادمان» بیاورد. وزیر جدید راه و شهرسازی افزایش ایمنی، ساماندهی مسکن، توسعه اقتصاد سبز، پیگیری مطالبات پیمانکاران، ساماندهی بافت شهری و روستایی، افزایش ایمنی حمل و نقل، حمایت از اشتغالزایی و صنایع خلاق و مداخله دستوری حداقلی در اعمال قیمت و تعرفه حمل و نقل را از برنامه‌های خود در وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام کرده است که در کنار اولویت‌ها و درخواست‌های رییس‌جمهوری باید سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.

دولت باید بدهی خود در بخش مسکن را جبران کند

– رییس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به وزیر راه و شهرسازی، چند اولویت و وظایف برای محمداسلامی تعیین کرد که از جمله یکی از مهم‌ترین آنها در بخش مسکن بود: «در زمینه مسکن دولت بدهکار است و باید جبران کند.» وی با بیان این‌که وزیر راه و شهرسازی مسؤولیت سنگینی بر دوش دارد، اظهارداشت: به عنوان رییس‌جمهوری در برابر مردم می‌گویم، در زمینه مسکن دولت بدهکار است و باید جبران کنیم و همه توان خود را به‌کار ببریم تا مشکل مسکن حل شود. من امروز تأکید می‌کنم که این از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است لذا معتقدم در این شرایط سخت باید نقدینگی را به سمت مسکن برگردانیم؛ می‌توانیم در این صنعت مشاغل زیادی را راه بیندازیم تا مسأله اشتغال و رشد اقتصادی حل شود.

ضرورت حل مشکلات ناوگان جاده‌ای و دریایی

رییس‌جمهوری همچنین عملکرد حمل و نقل در زمینه بنادر و کشتیرانی را خوب توصیف کرد و گفت: با این حال وزارت راه در زمینه ناوگان دریایی و جاده‌ای مشکلاتی دارد که باید حل شود. «باید در شرایط تحریم بخشی از بار دریا روی شانه ناوگان ریلی قرار گیرد که کار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است.»

وی ادامه‌داد: کامیون‌داران مشکلاتی دارند که باید حل شود؛ راه، راه‌آهن و کشتیرانی و بنادر که می‌تواند کشورهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی را به یکدیگر متصل کند؛ به‌ویژه راه ترانزیت جنوب- شمال و راه ترانزیت جنوب- غرب برای ما بسیار اهمیت دارد؛ این بار سنگین بر دوش آقای اسلامی خواهد بود.

ساخت مسکن باید دست تولیدکننده واقعی باشد نه سوداگر

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما امروز نیاز داریم که تولید مسکن در اختیار تولیدکنندگان واقعی باشد و نه سوداگران.

محمد اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی مسؤول ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن است. اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که باید صورت گیرد تحول ساختاری است. باید دستگاه‌های درگیر در بخش مسکن به صورت یکپارچه سازماندهی شده و با استفاده از همه ظرفیت‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی بتوانیم امکان حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم تا به تولید مسکن حرکت دهیم و به عنوان یک صنعت در مدار تولید قرار گیرد. وی ادامه داد: محور اصلی رویکردهای مدیریتی ما شایسته‌سالاری است. در برنامه به ۳ سرفصل توجه کرده‌ایم؛ تحول ساختاری، وضع رویکردهای متفاوت مدیریتی و تعیین اولویت‌های راهبردی که بتواند ما را در شرایط کنونی برای تحقق اهداف برنامه در شرایط خاص کشور هدایت کند. به گفته وی، برنامه ششم توسعه و احکام دائمی این برنامه در کنار قانون تسهیل و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار می‌تواند به صورت هم‌افزا از نظر کمی و کیفی، انضباط فکری و رفتاری را در ساختار مدیریتی و اجرایی وزارت راه عملیاتی کند و به صورت برنامه محور و براساس ضوابط آمایشی که در اسناد آمایش سرزمینی است اجرای برنامه‌ها را پشتیبانی کند.

مسکن مهر را تکمیل می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح‌کرد: در مسکن نه فقط در قانون اساسی که در احکام برنامه ششم به قشرهای متوسط و کم درآمد توجه شده است و در طول برنامه ششم، دستیابی به ۴٫۵ میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برای قشرهای کم درآمد و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی برای افراد زیر پوشش سازمان‌های حمایتی است. وی افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌ها به صورت غیرمتمرکز و شهرستان محور براساس نیاز هر شهرستان که در محاسبات آماری و برنامه ششم است، ظرفیت‌های فاخری را متناسب با شأن مردم ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: انشاا… باید برنامه زمان‌بندی مشخص مسکن مهر را تکمیل کنیم و به انتها برسانیم. اسلامی بیان‌کرد: ما باید تولید مسکن برای قشر متوسط جامعه را با توانمندسازی تشکل‌های صنفی دنبال کنیم.

وی تأکید کرد باید با ایجاد تحول در ساختار توسعه راه روستایی از هرگونه موازی‌کاری در این بخش جلوگیری کنیم. رفع مشکلات توسعه راه روستایی نیازمند یک ساختار کارآمد غیرمتمرکز است. به گفته وی، در اجرای طرح بازآفرینی شهری در برنامه ششم توسعه باید ۲۷۰۰ محله در کشور نوسازی شود؛ بنابراین هر سال باید ۲۷۰ محله در این بافت‌ها بهسازی شود تا هر سال ۱۰۰ هزار واحد در این بافت‌ها نوسازی شود که اکنون تفاهمنامه نوسازی ۱۰۰ هزار واحد امضا شده است. «در حوزه مسکن مهر نیز قرار بود دو میلیون ۲۰۰ هزار واحد ساخته شود که تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد آن تحویل شده که یک میلیون و ۲۰ هزار واحد آن در زمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است».

اسلامی افزود: از ۵۰۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر ۲۳۰ هزار واحد آن تمام شده اما فاقد خدمات زیربنایی است و ۲۷۰ هزار واحد مسکونی نیز به صورت نیمه‌تمام مانده که با توجه به کاستی‌هایی که دارد باید تلاش کنیم با حمایت مجلس و طبق زمان‌بندی موردنیاز با اتمام آن بیش از این موجب رنجش مردم نشویم.

توسعه قطارهای حومه‌ای

گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی توسعه راه‌آهن را یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه دانست و گفت: باید با تعاملات بین‌المللی، جذب منابع مالی و استفاده از ذی‌نفعان سعی کنیم شبکه حمل و نقل ریلی کشور را توسعه دهیم.

وی افزود: ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای در فرایند تصویب قرار دارد و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود توسعه قطارهای حومه‌ای را در شهرهای هدف دنبال کنیم.

به گفته وی، اکنون ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پروژه‌های نیمه‌تمام داریم؛ سالیانه تا ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه‌های اختصاص پیدا می‌کند و این مسأله در طولانی شدن اجرای این پروژه‌ها مؤثر است و باید در دوره جدید با استفاده از سایر منابع مالی برای این پروژه‌ها تعیین تکلیف کنیم.

وی تصریح‌کرد: ما با اولویت‌بندی و توزیع عادلانه اعتبارات، عدالت منطقه‌ای را در تمام استان‌ها عملی می‌کنیم تا شاهد اجرای عادلانه پروژه‌ها در همه مناطق کشور باشیم.

برای پیگیری و رفع مشکلات کامیونداران متعهدیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره مشکلات کامیونداران افزود: بیمه‌های اجتماعی، تأمین لاستیک و قطعات یدکی، دریافت کمیسیون‌های غیرمجاز و نوسازی ناوگان از مشکلاتی است که باید به آنها رسیدگی شود و ما در وزارت راه وشهرسازی نسبت به پیگیری رفع مشکلات همه کامیونداران متعهد هستیم.

اسلامی بر تعامل با سازمان‌های نظام مهندسی تأکید کرد و افزود: بدون شک نظام مهندسی در استقرار نظام‌های فنی و اعمال استانداردهای مورد نیاز در عرصه ساخت و ساز کشور نقش مهمی دارند و با کنترل بیش‌تر در این بخش به دنبال افزایش طول عمر ساختمان‌ها در کشور خواهیم بود.

وی درباره هواپیمای ایران ۱۴۰ تصریح کرد: هواپیماسازی ایران یکی از نمادهای سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان ایران اسلامی است و ناتوانی هواپیماهای ایران ۱۴۰ برای پرواز به این معنی نیست که این هواپیما‌ها فاقد استفاده است؛ بلکه باید نظام مدیریتی آن اصلاح شود.

اسلامی ادامه‌داد: من هیچ ادعایی جز خدمت ندارم و می‌گویم با استفاده از ظرفیت وزارتخانه، نیروهای جوان و بانوان، وزارت راه و شهرسازی موفق می‌شود.